۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
جوجه‌کُشی به بهانه تنظیم بازار/ «کمبود نهاده‌های دامی» از شایعه تا واقعیت
بازار گزارش می‌دهد؛

جوجه‌کُشی به بهانه تنظیم بازار/ «کمبود نهاده‌های دامی» از شایعه تا واقعیت

تبریز- انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از زنده به گور کردن جوجه مرغ های یک روزه به بهانه تنظیم بازار از مناطق مختلف کشور در باعث ایجاد موجی از اعتراض مردم شده است.

خبرگزاری بازار- فیلم هایی از انتقال جوجه مرغ های یک روزه زنده به زباله دانی در رسانه های اجتماعی منتشر شده است و عده ای از هموطنان و حامیان حیوانات این اقدام را غیر انسانی و درد آور دانسته اند.

در هیاهوی بحران کرونا فاجعه ای در صنعت مرغداری کشور به وقوع پیوسته است و افت شدید قیمت مرغ که برخی مسئولین و رسانه ها از آن ابراز خوشحالی می کردند و فروشگاه های عرضه مرغ بر سر کاهش قیمت ها از هم سبقت می گرفتند، زیان کمر شکنی را بر مرغداران وارد کرد.

مرغداران در یک دوره دو ماهه نه تنها سودی کسب نکردند بلکه ۳۰ تا ۴۰ درصد سرمایه در گردش خود را از دست دادند و عملا بخش قابل توجهی از آنها ورشکسته و از چرخه تولید خارج شده اند. در آذربایجان شرقی چهار واحد جوجه کشی برای تامین نیاز استان وجود دارد.

زیان ۱۰۰ درصدی مرغداران در هفته‌های اخیر

کارخانه های تولید جوجه یک روزه نیز که بر اساس نیاز بازار در حال تولید جوجه بوده اند با کاهش شدید تقاضای آن روبرو شدند. کاهش شدید تقاضا باعث شده است تولید کنندگان جوجه نیز با تحمل زیان ۱۰۰ درصدی دست به امحاء آنها بزنند.

زنده به گور کردن هر جانداری زجرآور است، ولی زجر آورتر از آن زنده به گور کردن صنعتی است که مسئول تامین ارزاق مردم بوده، به نظر می رسد دلیل این بحران عدم مدیریت صحیح و تنظیم بازار و ناکارآمدی سیستم مدیریت بازار است.

تاوان ورشکستگی تولیدکنندگان را به زودی مصرف کنندگان خواهند داد. آن جوجه هایی که امروز زنده به گور می شوند بایستی ۴۵ روز دیگر در سر سفره مردم قرار می گرفتند. ۴۵ روز دیگر شاهد کمبود مرغ در بازار خواهیم بود که زجر آن را همه اقشار جامعه حس خواهند کرد.

کمبود نهاده‌های دامی در مرغداری‌ها

یکی از مرغداران استان آذربایجان شرقی در خصوص کاهش قیمت مرغ در این هفته های اخیر به خبرنگار بازار گفت: ضررهای زیادی دراین یکی دو ماه متحمل شده ایم و دیگر توانی برای ما باقی نمانده است.

صادق برومند با اشاره به کمبود نهاده‌های دامی در مرغداری ها اظهار داشت: با اینکه مسئولان در رسانه ها اعلام می کنند که نهاده های دامی در استان آذربایجان شرقی دچار کمبود نیست ولی ما چنین مطالبی را تایید نمی کنیم چراکه به مشکل برخورد کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان به داد ما مرغداران برسند، ادامه داد: انتظار داریم تا مشکل کمبود نهاده‌های دامی در مرغداری ها حل شود.

برومند اظهار داشت: چند وقتی است که با مشکل خرید ذرت برای دادن به مرغ ها و جوجه ها روبه رو هستیم و از برنج استفاده می کنیم که مقرون به صرفه نیست. یک کیلو هم ذرت در بازار پیدا نمی شود و چون غذای مرغ ها و جوجه ها وجود ندارد آنها در حال تلف شدن هستند.

وی ادامه داد: گاهی ذرت با قیمت ۶۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب و تا حدود کیلویی ۲۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد که این موضوع نیازمند توجه بیشتر است و باید تمهیدات لازم در جهت کنترل قیمت ها اندیشیده شود تا تمام نهاده ها به قیمت مصوب به دست تولید کننده برسد.

معدوم سازی جوجه‌ها یک تصمیم صنفی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی نیز با تاکید بر اینکه ما در استان معدوم سازی جوجه نداشتیم، افزود: معدوم سازی جوجه ها یک تصمیم صنفی است.

اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه معدوم‌سازی جوجه در مرحله «هچر» انجام می شود، گفت: این جوجه ها در ۱۰ تا ۲۱ روزگی و قبل از تولد صورت می‌گیرد که در استان ما چنین موردی وجود نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه دلیل معدوم کردن جوجه ها کمبود نهاده‌های دامی نیست، گفت: ستاد تنظیم بازار برای جوجه ریزی سقف تعیین کرده که فقط تا سقف پنج میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شود.

فتحی با بیان اینکه شرایط بازار به گونه‌ای است که تولید این میزان جوجه صرف نمی‌کند، گفت: این معدوم‌سازی هرساله اتفاق می‌افتد و امسال نیز با این اقدام ۱۰ میلیون قطعه جوجه حذف شده تا مرغداران ضرر نکنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه این تصمیم بر مبنای کاهش مصرف و تقاضا در بازار جهت تنظیم قیمت اتخاذ شده است، گفت: در آذربایجان شرقی بیش از چهار واحد جوجه کشی برای تامین نیاز استان وجود ندارد و نیازی هم به معدوم سازی جوجه توسط این واحدها وجود نداشته است.

قیمت مصوب برای هر قطعه جوجه ۲۵۵۰ تومان است

وی ابراز داشت: مرغ به قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد درحالی که مرغ زنده را از مرغداری ۶ هزار تومن می‌خرند. انجمن صنفی می خواهد این قیمت را تعدیل کند و برای همین تصمیم گرفته اند که جوجه ریزی کاهش یابد.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب برای هر قطعه جوجه ۲۵۵۰ تومان است، افزود: قیمت تمام شده تولید جوجه یک روزه طبق اعلام تولیدکنندگان حدود ۳ هزارتومان است ولی بخاطر شرایط بازار حاضر هستند آن را با زیان به ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان تومان بفروشند.

فتحی ادامه داد: سفارش بازار به واحدهای تولید جوجه یک روزه ۱۵۰ میلیون قطعه در ماه برای کشور بوده که در بهمن ماه برای واحدهای مرغ مادر تکلیف شده بود و به علت نیاز بازار شب عید و ماه مبارک رمضان به آن افزوده شد تا نیاز بازار در اوج مصرف مدیریت شود.

البته در این میان گفتنی است که به علت ویروس کرونا مصرف مرغ کاهش یافته است و به این ترتیب در ماه های اخیر بر قیمت مرغ و جوجه نیز تاثیر گذاشت.

کمبود ذرت به عنوان نهاده اصلی مورد نیاز جیره دام و طیور کشور نیز از دیگر مباحثی است که باید مورد توجه قرار گیرد. رصد و پایش توزیع ذرت که جزو اصلی جیره غذایی دام و طیور است به درستی انجام نمی‌شود و همین امر منجر شده تولیدکنندگان به درستی به این اقلام دسترسی نداشته باشند.

هم صحبتی خبرنگار بازار با فعالان صنعت مرغداری در آذربایجان شرقی نشان می دهد که در این استان همچون بسیاری دیگر از استان ها مشکل بزرگی به نام کمبود نهاده های دامی و ذرت وجود دارد و مرغداران برای خرید غذای مورد نیاز جوجه ها و مرغ ها به مشکل بزرگی برخورد کرده اند و بسیاری از واحدها در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

در سالی که به جهش تولید نامگذاری شده است مسئولان چشم بر این ورشکستگی تولید در موضوع جوجه و مرغ بسته اند و انتظار می رود تا با اتخاذ تصمیم هایی جلوی ضرر و زیان بالای مرغداران گرفته شود.

کد خبر: ۱۴٬۷۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha