۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳
معوقات مالیاتی، قریب به بودجه یک سال کشور است
رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

معوقات مالیاتی، قریب به بودجه یک سال کشور است

خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: حدود ۲۲۴ هزار میلیارد تومان معوقه مالیاتی وجود دارد که قریب به بودجه یک سال کشور است.

به گزارش بازار، ذبیح الله خدائیان در دیدار با داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی با ابراز تاسف از میزان فرار مالیاتی در کشور، اظهار کرد: نباید مالیات ستانی محدود به حقوق بگیران شود.

وی با اشاره به کمک سازمان بازرسی به سازمان امور مالیاتی کشور در شناسایی منابع مالیاتی جدید گفت: سازمان بازرسی کل کشور در سال گذشته هزاران منابع مالیاتی را شناسایی و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده است.

خدائیان لزوم مالیات ستانی از افرادی که درآمد هنگفت دارند را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: باید افرادی که به فرار مالیاتی اقدام می‌کنند شناسایی و با این امر ضمن ساماندهی اقتصاد کشور نسبت به کاهش اختلاف طبقاتی نیز اقدام نمود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور توجه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی را به تمرکز بر پیشگیری از فرار مالیاتی معطوف ساخت و بر آسیب شناسی علل فرار مالیاتی تاکید کرد.

این مسئول عالی قضایی یکی از علل فرار مالیاتی را ناشی از عدم شفافیت در کشور دانست و ادامه داد: سازمان امور مالیاتی باید به تمام منابع درآمدی افراد دسترسی و تمام دستگاه‌ها هم باید بانک‌های اطلاعات مالی خود را در اختیار این سازمان قرار دهند.

وی لازمه دسترسی سازمان امور مالیاتی به بانک‌های اطلاعاتی مالی دستگاه‌ها را فراهم کردن زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عنوان کرد و با انتقاد از شیوه سنتی اجرای امور در این سازمان، یادآور شد: متأسفانه سازمان امور مالیاتی کشور در بحث سیستمی و الکترونیکی کردن امور جزو دستگاه‌های پیشرو نیست و هنوز به سیاق سنتی عمل می‌کند.

عضو شورای عالی قوه قضائیه با بیان اینکه برخی قوانین تکالیفی را بر عهده سازمان امور مالیاتی گذاشته که متأسفانه هنوز اجرایی نشده است در بیان مصداق به قانون «پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» اشاره کرد و افزود: سازمان امور مالیاتی می‌توانست به تمام خرید و فروش‌ها و نقل و انتقالات مالی دسترسی پیدا می‌کند، ولی متأسفانه بعد از مدت‌ها از اجرای قانون، هنوز از ظرفیت آن استفاده نشده است.

آمار بالای معوقات مالیاتی، نکته دیگری بود که رئیس سازمان بازرسی کل کشور به آن اشاره کرد و خواستار آسیب شناسی از سوی متخصصان امر شد.

وی در این زمینه یادآور شد: حدود ۲۲۴ هزار میلیارد تومان معوقه مالیاتی وجود دارد که قریب به بودجه یکسال کشور است.

خدائیان بیان کرد: از یک طرف فرار مالیاتی وجود دارد و از طرف دیگر منابع مالیاتی هم که شناسایی شده اند نسبت به وصول مالیات آن‌ها هم اقدام نمی‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور، کاهش اطاله دادرسی مالیاتی را مورد توجه قرار داد و گفت: گاهی رسیدگی به یک پرونده مالیاتی چند سال به طول می‌انجامد که این موضوع باعث بی‌ارزش شدن مبلغ مالیات می‌شود.

وی در عین حال گفت که طبق گزارش دریافتی ۲۲۹ هزار پرونده مالیاتی به ارزش ۹۶ هزار میلیارد تومان در هیات‌های حل اختلاف مستقر در سازمان امور مالیاتی وجود دارد که ساماندهی آن‌ها امری ضروری است.

این مسئول عالی قضایی وجود شرکت‌های صوری در حوزه مالیاتی را ناشی از ضعف سازمان امور مالیاتی دانست و گفت: با توجه به فراهم ساختن دسترسی سازمان امور مالیاتی برای رصد شرکت‌ها از ناحیه سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور، این سازمان به‌راحتی می‌تواند شرکت‌های صوری یا اجاره‌ای را شناسایی و معلق کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه طبق قانون «تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار» باید ثبت شرکت‌ها تسهیل شود، لزوم نظارت پسینی سازمان امور مالیاتی جهت شناسایی شرکت‌های صوری را یادآور شد.

وی با تأکید بر دسترسی کامل سازمان امور مالیاتی کشور به تمام بانک‌های اطلاعاتی مالی، گفت: سازمان امور مالیاتی باید مصرانه روی این موضوع ایستادگی کند و دلیلی وجود ندارد که بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها، اطلاعات مالی خود را در اختیار این سازمان قرار ندهند.

خدائیان با اشاره به اینکه اجرای دولت الکترونیک در حوزه مالیاتی از فساد پیشگیری می‌کند، گفت: نباید هیچ معامله‌ای در کشور صورت بگیرد مگر اینکه از مسیر سازمان امور مالیاتی عبور کند و صورت تحقق این امر، عدم وابستگی به نفت محقق می‌شود.

عضو شورای عالی قوه قضائیه با تأکید بر اینکه اولویت سازمان بازرسی کل کشور پیشگیری از بروز تخلف و فساد است، خاطرنشان کرد: گزارش‌های هشداری سازمان بازرسی کل کشور در راستای پیشگیری است و این سازمان تلاش می‌کند مانع از شکل‌گیری سوء جریان‌ها شود.

وی با اشاره به کمک سازمان بازرسی به سازمان امور مالیاتی کشور در شناسایی منابع مالیاتی جدید گفت: سازمان بازرسی کل کشور در سال گذشته هزاران منابع مالیاتی را شناسایی و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به مصادیقی اشاره کرد که عدم شناسایی آن منابع باعث تعجب هستند و یادآور شد: طبق گزارش بازرسان سازمان بازرسی، در تهران ۱۱۶ صرافی، ۱۲۹ قطعه ساز و ۲۹ تالار پذیرایی شناسایی شده که پرونده مالیاتی نداشته‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که شاید عزمی در شناسایی مودیان نیست و مواردی که ذکر شدند از جمله چیزهایی نیستند که از چشمان تیزبین ماموران به دور باشند.

کد خبر: ۱۴۷٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha