۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
هفته بعد جذابیت در کدام گروه های بورسی بیشتر است؟
تحلیل بازار سرمایه

هفته بعد جذابیت در کدام گروه های بورسی بیشتر است؟

با آغاز سال جدید روند صعودی بازار شروع شد و پیش‌بینی می شود بورس تا پایان سال، بازدهی تقریبی ۵۰ درصدی را داشته باشد.  

سمیه شوریابی؛ بازار: سامان منتظری تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به بازار در طی هفته ای که گذشت بیان کرد: شاخص کل در آخرین روز معاملاتی در محدوده یک میلیون و ۵۲۱ هزار واحد متوقف شد. در این هفته شاخص کل یک درصد و شاخص هم وزن سه درصد افزایش را تجربه کردند.

بیشترین رشد این هفته به ترتیب مربوط به گروه غذایی، حمل و نقل و خودرویی ها بود.

بیشترین بازدهی منفی در صنایع خرده فروشی، مخابرات و چند رشته ای صنعتی و پربازده ترین صنایع: وسایل ارتباطی، محصولات کامپیوتری و محصولات چرمی نیز بودند.

در کنار افزایش دامنه نوسان به شش درصد و نمایش مظنه ها، انتشار صورت های مالی و نیز بحث بر سر صحت و سقم ارقام منتشر شده از مباحثی بود که این هفته شامل حال بازار شد.

وی با توجه به خبر فرایند پرداخت سودهای رسوب شده سهامداران همزمان با عید سعید فطر افزود: این خبر پالس مثبتی بود که در روز چهارشنبه به بازار مخابره شد که طی آن تمامی شرکت ها ملزم شده اند که سود سنوات گذشته سهامدارن که به دلایل مختلف پرداخت نکرده اند، از تاریخ مقرر اقدام به پرداخت کنند و نتیجه اقدامات را در سامانه کدال منتشر کنند.

وی در ادامه افزود: با توجه به مواضع برجامی و همچنین با وجود سیگنالی که بلینکن از امکان خروج سپاه از فهرست گروه های تروریستی داد دلار نیز در این هفته با شیب کم صعودی همراه بود.

نفت نیز این هفته همچنان با توجه به شرایط جنگ اوکراین و روسیه در قیمت های بالاتر از ۱۰۰ دلار معامله شد.

پیش بینی بورس در ۱۴۰۱

این مدرس بازار سرمایه با اشاره به این که بورس در یک ماهه گذشته بیشترین و بهترین بازدهی را در میان بازارهای موازی تجربه کرده است، افزود: این موضوع یک سیگنال قوی برای سرمایه گذاری در این حوزه می باشد. با توجه به تحولات بازار سرمایه می‌توان گفت تا حدودی اعتماد سرمایه گذاران به بورس بازگشته است، بنابراین سرمایه گذاران باید با احتیاط بیشتری معامله کنند به نظر بنده اگر قوانین جدید یا مصوبه جدیدی برای بورس تصویب نشود بورس همچنان روند صعودی خواهد داشت تا جایی که می تواند این بازار بهترین بازدهی را تا پایان سال داشته باشد.

وی بیان کرد: از زمان شروع سال ۱۴۰۱ بازار سرمایه روند خوبی را داشته است و ارزش معاملات و ورود پول حقیقی در حال افزایش است.

منتظری برای هفته آینده نمادهای شبندر، شصدف، ورازی، خودرو، فزر، غصینو، غمینو و... که دارای پتاسیل خوب برای رشد هستند را مثبت پیش بینی کرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه گفت: با ورود نقدینگی، بازار به سقف قبلی نزدیک می شود و به نظر می‌رسد هفته پیش رو بازاری متعادل و رو به بالایی را تجربه کند و نمی‌توان اصلاح شدیدی را برای بازار متصور شد، چون اکثر سهام در سال گذشته به کف قیمت خود رسیده و در سال جاری با توجه به عواملی مانند تورم و نرخ ارز میتوان توقع یک رشد منطقی از بورس داشت، بنابراین شاخص می‌تواند در سال جاری به محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی برسد، هر چند که از لحاظ تکنیکالی در محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی بعد از یک استراحت مجددا روند صعودی خود را طی کند.

در انتها منتظری با توجه به افزایش قیمت در بازارهای جهانی خاطر نشان کرد: گروه های دارویی و غذایی در بازار سرمایه رشد خواهند داشت در ضمن افزایش قیمت روی گروه های فلزی، پتروشیمی و معدنی نیز تاثیر گذار خواهد بود.

وی یکی دیگر از دلایل رشد معاملات را، نزدیک شدن شرکت ها به مجامع وافزایش تقاضا برای خرید نمادها دانست.

کد خبر: ۱۴۷٬۸۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha