۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱
عقب ماندن رگولاتور از تکنولوژی از چالشهای مهم اکوسیستم نوآوری است
گفتگوی بازار با فعال اکوسیستم نوآوری

عقب ماندن رگولاتور از تکنولوژی از چالشهای مهم اکوسیستم نوآوری است

حمید رستمی معمار کسب و کار ابرآروان معتقد است از چالش‌های اصلی این حوزه، عقب ماندن رگولاتور از تکنولوژی‌ها و روندهاست. این اتفاق باعث می‌شود کسب‌وکارهای خلاق و چابک، با موانع زیادی روبه رو شوند.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: «مشکلات زیادی در اکوسیستم استارتاپی و دانش بنیان وجود دارد.می‌توانیم به مشکلات قانونی و قانون‌گذاری مثل اینماد و قوانین بالادستی حوزه پرداخت و سیستم های پرداخت‌یاری و حتی حوزه بلاکچین و همه تکنولوژی‌هایی که تازه به بازار وارد می‌شوند،‌اشاره کنیم.

در دنیا اصل بر این است که تا قانونی نباشد، کارها را می‌توان انجام داد مگر اینکه قانونی آن را منع کرده باشد ولی در ایران برعکس است. یعنی تا قانون صراحتا تایید نکرده باشد، نمی‌توان در حوزه ای ورود کرد.» این بخشی از گفتگوی بازار با حمید رستمی معمار کسب و کار ابرآروان درباره چالشها و راهکارهای تسهیل سازی اکوسیستم نوآوری و دانش بنیانها است که در ادامه از نظرتان می گذرد.

*از دیدگاه شما در زمینه تسهیل‌ اکوسیستم استارتاپی و دانش بنیان چه چالشهایی در ایران وجود دارد؟
مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد.می‌توانیم به مشکلات قانونی و قانون‌گذاری مثل اینماد و قوانین بالادستی حوزه پرداخت و سیستم های پرداخت‌یاری و حتی حوزه بلاکچین و همه تکنولوژی‌هایی که تازه به بازار وارد می‌شوند،‌اشاره کنیم.

در دنیا اصل بر این است که تا قانونی نباشد، کارها را می‌توان انجام داد مگر اینکه قانونی آن را منع کرده باشد ولی در ایران برعکس است. یعنی تا قانون صراحتا تایید نکرده باشد، نمی‌توان در حوزه ای ورود کرد.

یکی از چالش‌های اصلی این حوزه، عقب ماندن رگولاتور از تکنولوژی‌ها و روندهاست. این اتفاق بارها افتاده و باعث می‌شود کسب‌وکارهای خلاق و چابک، با موانع زیادی روبه‌رو شوند.

*با افزایش تعرفه های اینترنت چه مشکلاتی برای کسب وکار های اینترنتی و فضای استارتاپی پیش می آید؟ ودر نهایت روی اقتصاد تاثیر می گذارد؟ دراین باره توضیح دهید؟
با توجه به نیاز حوزه استارت‌آپی به تکنولوژی، دسترسی به منابع اینترنتی و دسترسی به بازار خارج از کشور، افزایش تعرفه اینترنت حتما تاثیر عکس روی فعالیت این حوزه‌ها خواهد گذاشت.

اقتصاد دیجیتال با اعتماد دولت و فضای عمومی به استارت‌آپ‌ها و تشویق آن‌ها به استفاده از خدمات دانش بنیان داخلی اتفاق می‌افتد و ایجاد هر گونه رانت برای قیمت اینترنت و نقض بی‌طرفی شبکه تاثیر عکس خواهد گذاشت که این تاثیر در صورت اتصال به بازار جهانی بیش از پیش بروز خواهد کرد.

*برای تسهیل این فضا باید دولت و ارگانهای ذیربط چه اقداماتی را بکنند؟
خصوصی‌سازی فعالیت‌های دولتی و فضاهای عمومی و نیمه دولتی راه‌حل این مشکل است. رقابت نهادها مانند شهرداری و سازمان فناوری و ابر شرکت‌های نیمه دولتی با بخش خصوصی یکی از بزرگ‌ترین عامل عقب ماندن اکوسیستم استارت‌آپی از فضای مشابه جهانی است.

مانع تراشی و ایجاد مجوزها و محدودیت‌های فراوان برای ورود بخش خصوصی به این حوزه می‌تواند بهترین راه حل این موضوع باشد. دولت و ارگان‌های مرتبط می‌توانند در نقش تسهیلگر و یاری‌دهنده کسب‌وکارها قرار بگیرند و خودشان را نباید در مقابل کسب وکارها بدانند.

کد خبر: ۱۴۷٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha