۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۱
تحرکات دیپلماسی اقتصادی در مرزهای ایلام مثبت است
یک فعال اقتصادی در گفتگو با بازار:

تحرکات دیپلماسی اقتصادی در مرزهای ایلام مثبت است

ایلام- یک فعال اقتصادی با اشاره به بازگشایی مرز هلاله شمالی در استان ایلام، گفت: تحرکات دیپلماسی اقتصادی در مرزهای ایلام مثبت است.

علی اسماعیلی پور در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در استان ایلام در حال حاضر مرز مهران به عنوان یکی از دروازه‌های صادرات کالا به عراق فعال است که تحرک مسئولان استان برای فعال کردن دیگر بازارچه‌های استان مثل هلاله شمالی، چنگوله، چیلات در ماه‌های اخیر از طریق دیپلماسی اقتصادی مثبت بوده است.

وی گفت: مسئولان ارشد استان در اولین گام خود به سراغ فعال کردن بازارچه هلاله شمالی رفتند و قرار است این بازارچه در آینده‌ای نزدیک فعال شود و این بازارچه مورد استقبال طرف عراقی نیز قرار گرفته است.

این فعال اقتصادی در ایلام عنوان کرد: فعالیت و دیپلماسی اقتصادی مسئولان استان برای فعال کردن این بازارچه مرزی بسیار مفید بوده است، باید از طریق اعتبارات ملی زیرساخت‌های لازم برای آغاز به کار بازارچه مرزی هلاله شمالی استفاده شود.

فعال شدن بازارچه هلاله شمالی
اسماعیلی با اشاره به اینکه فعال شدن بازارچه هلاله شمالی نقش مهمی در توسعه صادرات کالاها به خصوص کالاهای تولیدی استان دارد، افزود: با فعال کردن این بازارچه می‌توان برای بیش از یک هزار نفر شغل ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: رفت و آمدهای مسئولان ارشد استان ایلام و دیاله عراق برای فعال کردن این بازارچه مرزی نشان از عزم جدی مسئولان ایرانی و عراقی برای رونق اقتصادی در مرزهای ایلام دارد.

تحرکات دیپلماسی اقتصادی در مرزهای ایلام مثبت است

وی گفت: تمرکز مسئولان استانی برای فعال کردن بازارچه‌های مرزی در استان حاکی از برنامه دولت برای اشتغال آفرینی در استان ایلام است، باید از این فرصت برای توسعه استان استفاده شود.

زیرساخت‌های مناسبی برای فعالیت‌های تجاری و اقتصادی فراهم شده است
این فعال اقتصادی ایلام با اشاره به اینکه بازارچه چنگوله در مهران و چیلات در دهلران نیز مورد تصویب دولت قرار گرفته‌اند، افزود: باید با دیپلماسی اقتصادی برای فعال کردن این بازارچه‌های مرزی تلاش کرد.

وی گفت: زیرساخت‌های مناسبی برای فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در این ۲ بازارچه توسط مسئولان استان ایلام ایجاد شده است و به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک مرزهای ایلام به شکوفایی اقتصادی برسد.

اسماعیلی پور عنوان کرد: بازارچه‌های مرزی ایلام علاوه بر رونق صادرات کالاهای ایرانی می‌تواند برای تثبیت جمعیت در روستاهای مرزی استان را فراهم کند.

وی با اشاره به برنامه‌های دولت برای فعال کردن بازارچه‌های مرزی استان، افزود: رفت و آمدهای مسئولان ارشد استان ایلام با مسئولان استان‌های عراقی نشان از عزم جدی دولت برای رونق اقتصادی در مرزهای استان دارد.

این فعال اقتصادی ایلام گفت: می‌توان با ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک با کشور عراق در مرزهای استان پویایی اقتصادی ایجاد کرد، الان دولت زمینه فعالیت‌های اقتصادی در مرزهای استان را به خوبی فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه زمینه سرمایه گذاری در مرزهای استان نیز به خوبی فراهم شده است، افزود: دولت نشان داده برنامه‌های خوبی برای بهبود وضعیت مرزنشینان استان دارد.

امنیت اقتصادی مهمترین مولفه مرزهای ایلام برای سرمایه گذاری است
اسماعیلی پور با اشاره به مزیت‌های مرزهای ایلام برای توسعه بازارچه‌های مرزی، افزود: در حال حاضر سالانه بیش از یک میلیارد دلار کالا از مرز مهران به عراق صادر می‌شود که در سال جاری طبق آمارها صادرات کالا از این مرز بیش از ۲۳ درصد رشد داشته است.

تحرکات دیپلماسی اقتصادی در مرزهای ایلام مثبت است

وی گفت: امنیت اقتصادی مهمترین مولفه مرزهای ایلام برای سرمایه گذاری و ایجاد بازارچه‌های مرزی است، دولت زیرساخت‌های خوبی در مرزهای استان مثل راه دسترسی، فیبرنوری، اینترنت، آب و برق فراهم کرده است.

استاد اقتصاد دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت تحریم‌ها و سیاست‌های دولت برای برقراری ارتباط اقتصادی بیشتر با همسایگان، مرزهای استان از ظرفیت خوبی برای این مهم برخوردار هستند، افزود: مسئولان استان باید فرصت سیاست گذاری جدید دولت برای مراودات بیشتر اقتصادی با همسایگان استفاده کنند.

زمینه حضور شرکت‌های دانش بنیان استان ایلام در عراق فراهم شود
وی بیان کرد: زمینه لازم برای حضور شرکت‌های دانش بنیان استان ایلام با توجه به نیازهای عراق در زمینه‌های مختلف باید در بازارچه‌های مرزی فراهم شود تا به راحتی کالاهای خود را صادر کنند.

وی با اشاره به فعالیت ۲۳ شرکت دانش بنیان در استان ایلام، افزود: باید با دیپلماسی اقتصادی و ظرفیت‌های اتاق بازرگانی استان زمینه حضور این شرکت‌های در عراق فراهم شود تا محصولات خود را صادر کنند.

اسماعیلی پور بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های مرزی در استان ایلام و سیاست‌های دولت و تحرکات مثبت دیپپلماسی اقتصادی آینده‌ای درخشان در انتظار استان ایلام است.

کد خبر: ۱۴۷٬۷۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha