۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
شرکتهای آب روی موج ورشکستگی| قیمت گذاری دستوری  عامل اصلی زیان میلیاردی شرکت های منطقه ای
بازار گزارش می دهد

شرکتهای آب روی موج ورشکستگی| قیمت گذاری دستوری  عامل اصلی زیان میلیاردی شرکت های منطقه ای

در شرایطی که کشور با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می کند گزارش های منتشر شده نشان می دهد که بیشتر شرکت های آب منطقه ای به دلیل سیاست گذاری اشتباه در اقتصاد آب ورشکسته بوده و زیان انباشته سنگینی دارند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: صنعت آب ایران ورشکسته است. این ادعایی است که حالا صورت های مالی منتشر شده شرکت های دولت در سامانه کدال هم آن را تایید می کند. در میان صورت های مالی ۳۱۳ شرکت دولتی منتشر شده نام ۱۵ شرکتی که به نوعی متولی تامین آب و اجرای پروژه های آبی کشور هم هستند، خود نمایی می کند. شرکت هایی که سالهاست با زیان سنگینی دست و پنجه نرم می کنند. جالب است که بدانید شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در سال ۹۹ نه تنها سودی را کسب نکرده بلکه حدود ۱.۷ میلیارد تومان هم زیان خالص به ثبت رسانده است. البته زیان انباشته این شرکت خیلی بیشتر از این حرف هاست.

شرکت آب منطقه ای تبریز با زیان ۶۰۴ میلیارد تومانی، آب منطقه ای فارس با زیان انباشته ۴۷۰ میلیارد تومانی را می توان ورشکسته ترین شرکت های آب منطقه ای کشور دانست. تهران با زیان ۳۷۶ میلیارد تومانی در رده سوم شرکت های زیان زده زیر مجموعه شرکت مدیریت منابع آب ایران قرار دارد

بر اساس گزارش های مالی منتشر شده شرکت آب منطقه ای تبریز با زیان ۶۰۴ میلیارد تومانی، آب منطقه ای فارس با زیان انباشته ۴۷۰ میلیارد تومانی را می توان ورشکسته ترین شرکت های آب منطقه ای کشور دانست. تهران با زیان ۳۷۶ میلیارد تومانی در رده سوم شرکت های زیان زده زیر مجموعه شرکت مدیریت منابع آب ایران قرار دارد.

صورت های مالی منتشر شده شرکت های دولتی در کدال نشان می دهد که زیان انباشته آب منطقه ای کرمانشاه تا پایان سال ۹۹ به ۲۸۶ میلیارد تومان و آب منطقه ای کرمان به ۱۹۸ میلیارد تومان رسیده است. جالب است که بدانید آب منطقه ای اصفهان هم ۱۹۵ میلیارد تومان زیان را به نام خود به ثبت رسانده است. زیان آب منطقه ای اردبیل ۱۷ میلیارد تومان، آب منطقه ای بوشهر ۱۸۵ میلیارد تومان، آب منطقه ای البرز ۱۳ میلیارد تومان، آب منطقه ای کهگیلویه و بویر احمد ۱۰۴ میلیارد تومان، آب منطقه ای کردستان ۵۰ میلیارد تومان، آب منطقه ای قزوین ۵۷ میلیارد تومان گزارش شده است.

در شرایطی بیشتر شرکت های آب منطقه ای کشور ورشکسته هستند که کشور با بحران شدید خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند. کارشناسان چاره برون رفت از وضعیت فعلی و مبارزه با کم آبی را اصلاح اقتصاد آب و واقعی کردن قیمت ها می دانند

جالب است که بدانید براساس صورت مالی حسابرسی شده منتهی به پایان سال ۱۳۹۹ شرکت مهندسی آب ‌و فاضلاب کشور زیان خالص این شرکت در سال ۱۳۹۹ حدود یک میلیارد و ۷۶۱ میلیون تومان و زیان انباشته شرکت تا پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲ هزار و ۸۸ میلیارد تومان بوده است.

کارشناسان دلیل اصلی زیان بالای شرکت های آبی زیر مجموعه وزارت نیرو را اقتصاد دستوری در این حوزه و غیر واقعی بودن قیمت آب در ایران می دانند. در حالی بسیاری از شرکت های آب منطقه ای کشور به نوعی ورشکسته محسوب می شوند که کشور با بحران شدید آبی مواجه است. بر اساس آمار موجود ۸۶ درصد منابع آب های تجدید پذیر در ایران مصرف شده است. جدای از این به وزارت نیرو نیمی از سدهای کشور خالی است. با این وجود همچنان سرانه مصرف آب در ایران بالاتر از حد استاندارد جهانی است. ناسا هم چندی پیش اعلام کرد که در صورت ادامه روند فعلی ایران تا ۳۰ سال دیگر غیر قابل سکونت خواهد بود.

کد خبر: ۱۴۷٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      1 1
      اولا آب باید بعنوان اولین حق حیات بشری رایگان باشه که نیست و صرفنظر از مالیاتی که مردم میدن اب بها و ابونه و .. هم پرداخت میکنن که از سر شرکتهای اب زیاده . درثانی قرار نیست ضرر حقوقهای نجومی کلی ادم الاف و بیکار را مردم بدن . تعدیل کنن . واقعا نه خجالت که شرم اوره