۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
بیداد بیکاری در کرمان ثروتمند| ۵۵ درصد زنان شغل ندارند
غیررسمی‌ها در صدر آمار اشتغال؛

بیداد بیکاری در کرمان ثروتمند| ۵۵ درصد زنان شغل ندارند

کرمان- بیکاری در کرمان که از قضا ثروتمندترین استان کشور نیز محسوب می‌شود، بیداد می‌کند؛ زنان از مردان بیکارترند و این در حالی است که تعداد مشاغل رسمی نیز در استان کم نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیکاری معضلی بزرگ و مهم است که می تواند در جامعه باعث بروز مشکلات زیادی شود و حتی تعادل جامعه را به هم بریزد. این معضل بحران های زیادی را به دنبال دارد و متهم درجه یک بسیاری از ناهنجاری ها در اجتماع است.

برطرف کردن بیکاری در جامعه می تواند به حل معضلات زیادی از جمله مشکلات روانی، اقتصادی، اجتماعی و...کمک کند. بیکاری آمار فقر را افزایش می دهد و باعث ایجاد فساد، طلاق، قاچاق مواد مخدر و سوخت، ناامنی و... در جامعه می شود.

تحمل بیکاری برای افرادی که دارای شغل ثابت بوده اند بسیار ناراحت کننده تر است زیرا فرد درآمد خود را از دست می دهد. شاغل بودن عزت نفس را به دنبال می آورد و از دست دادن شغل و بیکاری روان افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

میزان قابل توجه اشتغال غیررسمی در کرمان
آذر ماه سال قبل بود که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان از روند افزایشی بیکاری در استان خبر داد. جعفر رودی تاکید کرد که همچنان میزان بیکاری در پهناورترین استان کشور بالاتر از متوسط کشوری است.

وی تعداد شاغلان استان کرمان را ۸۴۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت که ۳۸۶ هزار نفر از این افراد در حوزه مشاغل رسمی و ۴۵۴ هزار نفر نیز به شکل غیررسمی به کار مشغول هستند.

پربازده ترین رده سنی به لحاظ اقتصادی در استان افرادی بودند که بین ۱۸ تا ۳۵ سال داشتند که از متوسط کشوری بیشتر است.

البته طبق گفته رئیس سازمان برنامه ریزی استان کرمان ۱۶ درصد از مردان در این منطقه بیکار هستند و ۵۵ درصد از زنان نیز دارای شغل نیستند و کرمانی ها در بخش نرخ بیکاری رتبه ۲۲ را داشتند که این یعنی ۲۱ استان کشور در زمینه ایجاد شغل از استان کرمان وضعیت بهتری دارند

البته طبق گفته رئیس سازمان برنامه ریزی استان کرمان ۱۶ درصد از مردان در این منطقه بیکار هستند و ۵۵ درصد از زنان نیز دارای شغل نیستند و کرمانی ها در بخش نرخ بیکاری رتبه ۲۲ را داشتند که این یعنی ۲۱ استان کشور در زمینه ایجاد شغل از استان کرمان وضعیت بهتری دارند.

آن طور که رودری در نشست کارگروه اقتصادی در سال قبل بیان کرده بود میزان اشتغال غیررسمی نیز در استان کرمان قابل توجه است به شکلی که سهم آن در اقتصاد و اشتغال قابل رصد است. اما در این حوزه بخش زیادی از قوانین و مقررات رعایت نمی شود که این مساله هم الزام مصداق مجرمانه و غیرقانونی بودن ندارد.

تغییر مدیران بی انگیزه و بی تخصص
سرپرست اداره کار، تعاون و امور اجتماعی استان به خبرنگار «بازار» گفت: در سال گذشته برای بیش از ۵۰ هزار نفر در کرمان شغل ایجاد شد و این یعنی این تعداد از افراد دیگر بیکار نیستند.

مجتبی مصباح افزود: برای ایجاد شغل در روستاها نیز در سال قبل ۴۳ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد و از این طریق ۴۷۳ نفر در روستاها دارای شغل شدند.

مصباح یادآور شد: در راستای زیست بوم شناسی و شناسایی ظرفیت های موجود هر استان ۴۰۰ هزار کارآفرین در استان شناسنامه دار شدند.

وی با تاکید بر اینکه بیمه تامین اجتماعی یک مساله مهم است افزود: وزارت تامین اجتماعی در راستای ریشه کنی فقر مطلق دستورالعملی را تدوین کرده و هم اکنون این دستورالعمل در دست اجرا است.

سامانه سوت زنی راهی برای گزارش دادن فساد
مصباح ادامه داد: قطعا هر فرد در جامعه به گردن خود مسئولیتی ملی دارد و در صورتی که مسئولیت خود را به درستی ایفا نکند خود جزو اولین نفر هایی است که آسیبش را می بیند. مردم می توانند از طریق سامانه سوت زنی فسادها و حقوق بگیران نجومی را گزارش دهند.

مدیران بی انگیزه و بدون تخصص را تغییر خواهم داد و در راستای تجمعات کارگری و نارضایتی این قشر کارگروهی را در اداره کل کار استان تشکیل داده ایم تا پیش از اعتراض کارگران مشکلاتشان را حل کند

سرپرست اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان تاکید کرد: مدیران بی انگیزه و بدون تخصص را تغییر خواهم داد و در راستای تجمعات کارگری و نارضایتی این قشر کارگروهی را در اداره کل کار استان تشکیل داده ایم تا پیش از اعتراض کارگران مشکلاتشان را حل کند.

وی از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در راستای عدالت کارگری و پرداخت حقوق عادلانه در استان خبر داد و افزود: تشکلات کارگری پل ارتباطی بین کارگری و دستگاه های حاکمیتی هستند.

سرپرست اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ تعهد اشتغال استان ۴۱ هزار و ۵۵۷ نفر بود که اشتغال ۵۰ هزار و ۹۲۰ نفر رقم خورد.

نرخ بیکاری یعنی چی؟
طبق گزارش های مرکز آمار ایران کارکنان بدون مزد نزد اعضای خانواده، محصلان و سربازان جزو شاغلان به حساب می‌آیند و به افرادی که در هفته منتهی به آمارگیری، بدون کار، در جست‌وجوی کار و یا آماده به کار باشند، بیکار گفته می‌شود.

به مجموع جمعیت شاغل و بیکار نیز جمعیت فعال اطلاق می شود و نرخ بیکاری از درصد گیری نسبت جمعیت بیکار به فعال به دست می آید.

طبق نظر پژوهشگران علوم اجتماعی و انسانی تاثیر اشتغال زنان با عزت نفس آنها رابطه مستقیمی دارد. می شود گفت زنان شغل از عزت نفس بیشتری نسبت به زنان خانه دار برخوردار هستند.

خوب است بدانید که یکی از فاکتورهای مهم شکاف جنسیتی شکاف اشتغال مردان و زنان است. البته متغیرهایی نظیر مشارکت و فرصت اقتصادی، دستیابی به آموزش، بهداشت و بقا و توانمندسازی سیاسی نیز دیگر فاکتورهای شکاف جنسیتی را تشکیل می دهند و دولت ها موظفند تا در پر کردن این شکاف تلاش کنند اما در استان کرمان میزان بیکاری زنان نسبت به دیگر استان ها چشمگیر است.

کد خبر: ۱۴۷٬۳۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha