۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
قیمت طلا  در مسیر نزولی قرار دارد
تحلیل بازار جهانی طلا؛

قیمت طلا در مسیر نزولی قرار دارد

به دنبال انتشار برنامه زمانی افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا، نه تنها قیمت طلا کاهش یافت بلکه ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای دنیا هم کمتر شد.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت طلا در این روزها با افت ارزش روبرو شده است. کاهشی که شاید پیش از این نمی توانستیم آن را پیش بینی کنیم و در تمامی گزارشها در مورد تاثیر درگیری های اوکراین و بی ثباتی های ناشی از آن روی افزایش قیمتها صحبت می شد.

در هفته ای که گذشت برای اولین بار متوسط قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به پایین ترین سطح از اوایل فوریه تا کنون رسید که دلیل آن را می توان انتشار گزارش تورم ماهانه توسط فدرال رزرو امریکا دانست.

در ماه های اخیر همواره گزارشها در مورد افزایش تورم و تبعات منفی اقتصادی آن بود. در سومین ماه سال ۲۰۲۲ برای اولین بار طی سی سال اخیر نرخ تورم در امریکا به ۱۰ درصد رسید و گزارشهای نگران کننده ای در مورد تاثیر این مساله روی اقتصاد امریکا منتشر شد.

همین گزارشها سبب شد تا فدرال رزرو طرح افزایش نرخ بهره بانکی را سریعتر کلید بزند و تزریق به اقتصاد را با سرعت بیشتری کاهش دهد. خبر اجرای این سیاست باعث شد تا بازار به آرامش نسبی برسد و ارزش پول امریکا رشد کند. تحلیل گران این تاثیر را روانی قلمداد کردند ولی زمانیکه فدرال رزرو رسما تاریخ اجرای این طرح را اعلام کرد، این اثر روانی به اثر پایدار و دایمی تبدیل شد.

در گزارش اخیر فدرال رزرو امریکا اعلام شد برای اولین بار طی نه ماه اخیر نرخ تورم ماهانه در این کشور رشد نکرده است. این خبر باعث شد تا قیمت طلا در بازار کاهش یابد. طبق گزارش ارایه شده توسط فارکس دیلی هم اکنون هر اونس طلا در بازار جهانی قیمتی برابر با ۱۹۳۸ دلار دارد.

انتظار می رود روند کاهش قیمت طلا در بازار جهانی ادامه داشته باشد زیرا رییس فدرال رزرو امریکا تاکید دارد باید نرخ بهره بانکی در کشور در جلسه بعدی بانک مرکزی افزایش یابد. او معتقد است میزان افزایش نرخ بهره برابر با ۰.۵ درصد خواهد بود و در جلسات بعدی هم نرخ بهره با همین سرعت ارتقا پیدا می کند.

با وجود اینکه تحلیل گران نگران تاثیر این سیاست روی اقتصاد کشور هستند وپیش بینی هایی مبنی بر احتمال ایجاد رکود اقتصادی ارایه شده است ولی به نظر می رسد این وضعیت نمی تواند مانع از اجرای طرح افزایش نرخ بهره در امریکا شود.

رییس فدرال رزرو امریکا در مصاحبه ای با فارکس دیلی گفت: «تاثیر منفی تورم فزاینده روی اقتصاد بسیار بزرگتر از افت نرخ رشد اقتصادی برای چند ماه است. در صورتی که سرعت افزایش تورم بیشتر شود نه تنها اقتصاد توان رشد خود را از دست می دهد بلکه بازارهای مالی هم وارد شوک تازه ای می شوند.»

وی تاکید کرد در سه جلسه آتی فدرال رزرو باید منتظر افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره بانکی باشیم یعنی در مجموع نرخ بهره در امریکا ۱.۵ درصد رشد خواهد کرد. از طرف دیگر تزریق به اقتصاد هم با سرعت بالاتری کاهش پیدا می کند زیرا افزایش حجم نقدینگی خود عاملی مهم در افزایش تورم است.

در نتیجه انتشار این خبرها نه تنها ارزش دلار امریکا در بازار جهانی رشد کرد بلکه ارزش طلا هم با سرعت بیشتری کاهش پیدا کرد. فارکس دیلی پیش بینی می کند قیمت طلا در بازار جهانی تا مرز ۱۹۱۸ دلار کاهش یابد و در همین سطح برای چند ماه باقی بماند.

کد خبر: ۱۴۷٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha