۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
آیا درگیری های روسیه و اوکراین به اقتصاد کشورهای خاورمیانه آسیب وارد می کند؟
بازار گزارش می دهد؛

آیا درگیری های روسیه و اوکراین به اقتصاد کشورهای خاورمیانه آسیب وارد می کند؟

درگیری های روسیه و اوکراین ادامه دارد و گزارشهای ارایه شده توسط فائو نشان می دهد ابعاد وسیع این درگیری می تواند ماهها و حتی سالها باقی بماند.

بازار؛ گروه بین الملل: بالغ بر دو ماه از شروع درگیری های روسیه و اوکراین می گذرد و در این دوره اقتصاد دنیا ضربه های بزرگی را تحمل کرده است. کاهش صادرات محصولات کشاورزی از این دو کشور باعث شد تا بازار محصولات غذایی آسیب زیادی ببیند.

طبق گزارشهای منتشر شده توسط نشریه ناین نیوز، عرضه ذرت و روغن آفتابگردان به شدت در بازار کاهش یافته است و هر دو محصول از اصلی ترین و مهمترین مواد اولیه برای تامین غذا در دنیا هستند.

به علاوه این دو کشور در مجموع ۳۰ درصد از کل گندم صادراتی دنیا را به خود اختصاص می دهند و درگیری های ماه های اخیر سبب شده است تا عرضه این محصولات به شدت کاهش یابد.

سازمان خوار و بار و کشاورزی جهانی، فائو، در گزارش اخیر خود نوشت: «همه گیری کرونا سبب شد تا بازار غلات در دنیا با کمبود عرضه روبرو شود.بررسی شاخص های قیمتی تایید می کند که از ابتدای همه گیری کرونا تا ابتدای سال جاری قیمت محصولات کشاورزی و غلات بالغ بر ۲۰ درصد رشد کرد ولی درگیری های روسیه و اوکراین تاثیر بیشتری روی بازار داشت. از ابتدای این دوره تا کنون قیمت غلات بالغ بر ۲۵ درصد رشد کرده است که نشان دهنده ابعاد وسیع تاثیر گذاری این تنش ژئوپولتیکی روی اقتصاد جهان دارد.»

فائو در این گزارش تاکید کرد بالغ بر ۱.۲۵ میلیون تن از ذخایر غلات دو کشور درگیر جنگ به دلیل عدم دسترسی به سیستم حمل و نقل دریایی و بسته بودن بنادر از دسترس جهان خارج است. این حجم از غلات قرار بود در ماه می وارد بازار مصرف دنیا شود و در این شرایط می توان پیش بینی کرد که در پنجمین ماه سال ۲۰۲۲ نه تنها کمبود عرضه در بازار بلکه افزایش شدید قیمت محصولات کشاورزی هم قابل پیش بینی است. به همین دلیل است که سازمان فائو هشدار داده است که در ماه های اتی با موجی از گرسنگی و بحران های سلامتی و اقتصادی ناشی از آن روبرو خواهیم بود.

با وجود اینکه در ابتدا تصور می شد که این محصولات کشاورزی برای مدت زیادی بلاتکلیف نمی ماند و بالاخره به بازار جهانی می رسد، ولی حمله روسیه به خطوط ریلی اوکراین باعث شد تا حتی گزینه انقال این محصولات به بازار اروپا از طریق خطوط ریلی هم از دستور کار خارج شود.

از طرف دیگر با شرایط جنگی کنونی، اوکراین نیاز به تامین محصولات غذایی برای خود دارد و شاید حتی در صورت حمایت کشورهای دیگر برای تسهیل صادرات محصولات کشاورزی، حتی زیر ساختها و توان لازم برای این کار را هم در اختیار نداشته باشد.

از طرف دیگر روسیه اعلام کرد سهم صادرات محصولات کشاورزی را تا انتهای امسال به نصف سطح صادرات سالهای قبل می رساند که می تواند فشار مضاعفی را به اقتصاد دنیا وارد کند.

گزارشها نشان می دهد ۲۶ کشور دنیا برای تامین گندم، اصلی ترین محصول کشاورزی صادراتی دو کشور درگیر جنگ، به روسیه و اوکراین وابسته هستند. برای این کشورها نه تنها صادرکننده های جایگزینی وجود ندارد بلکه توان مالی لازم برای پرداخت هزینه های بالاتر برای خرید این محصولات هم وجود ندارد و همین مساله باعث می شود تا ابعاد این درگیری وسیع تر شود و کشورهای بیشتری را با چالشها و بحران های جدید روبرو کند.

سرجی سوخانگین، تحلیل گر بنیاد مطالعات اقتصادی و سیاسی جیمزتون در تشریح این شرایط گفت: «این کمبودها می تواند زلزله های بزرگی را در فضای اقتصادی و اجتماعی دنیا ایجاد کند. کشورهای خاورمیانه و کشورهای افریقایی که از اصلی ترین خریداران این محصولات کشاورزی از روسیه و اوکراین هستند، پس لرزه های این بحران را لمس خواهند کرد و شاید بیشترین تاثیر منفی در اقتصاد این کشورها تجربه شود.»

این شریط می تواند برای ماه ها و حتی سالها به اقتصاد دنیا آسیب وارد کند. آسیبی در صورت تحقق تهدید جو بایدن مبنی بر احتمال شروع جنگ جهانی سوم می تواند ابعاد وسیع تری هم بگیرد.

کد خبر: ۱۴۷٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha