۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
موانع  و راهکارهای جهش تولید در خراسان رضوی/ ضرورت برنامه‌ریزی راهبردی و آینده‌نگرانه
بازار گزارش می‌دهد؛

موانع و راهکارهای جهش تولید در خراسان رضوی/ ضرورت برنامه‌ریزی راهبردی و آینده‌نگرانه

مشهد- ۹۵ درصد صنعت خراسان رضوی به بخش خصوصی تعلق دارد و در شرایطی که سال گذشته این بخش افزایش سه برابری نرخ ارز را تجربه کرد و از طرفی هنوز گلایه‌های تولیدکنندگان بابت قوانین سخت‌گیرانه نظام بانکی و امور مالیاتی ادامه دارد لذا جهش تولید به‌طور حتم نیازمند بسترسازی است.

خبرگزاری بازار؛ خام فروشی و نبود تنوع تولید در کشور تحریم پذیری اقتصاد ایران را افزایش داده است و لذا جهش تولید می‌تواند فرصت‌های ازدست‌رفته اقتصاد ایران را تا حدودی جبران و از وابستگی کشور به بیگانگان بکاهد اما برای  فراهم‌سازی این بستر چه باید کرد شاید بتوان سخنان استاندار خراسان رضوی را در نخستین نشست ستاد استانی فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۹ نخستین جرقه برای این اقدام عنوان کرد.

علیرضا رزم‌ حسینی لازمه تحقق جهش تولید را در این استان حذف بوروکراسی اداری و تسهیل فرآیند اخذ مجوزهای کسب‌وکار هم‌زمان با همدلی، همراهی و همگامی تمام ارکان حاکمیت خواند.

تفاوت رونق تولید با جهش تولید

در این رابطه رضا موسوی یکی از فعالان اقتصادی در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: سال گذشته «رونق تولید» نام داشت و لذا باید بین این نام‌گذاری و شعار امسال به‌عنوان جهش تولید تفاوت قائل شد و با شناخت صحیح درباره آن اظهارنظر کرد.

جهش تولید درزمانی است که کارخانه‌ای با یک ظرفیتی در حال کار است ولی با چند اقدام اساسی و چند تغییر اصلی می‌توان ظرفیت این مرکز تولیدی را به دو برابر یا بیشتر افزایش داد

وی در این رابطه به ما می‌گوید: رونق تولید برای زمانی است که بخواهیم تولید از رکود خارج شود، درست مانند وقتی‌که کارخانه‌ای عملاً به تعطیلی کشیده شده است و مجموعه تلاش‏های انجام‌گرفته برای خروج این کارخانه از تعطیلی، رونق بخشی به تولید است، اما جهش تولید درزمانی است که کارخانه‌ای با یک ظرفیتی در حال کار است ولی با چند اقدام اساسی و چند تغییر اصلی می‌توان ظرفیت این مرکز تولیدی را به دو برابر یا بیشتر افزایش داد.

وی بابیان اینکه هنوز بسیاری از کارخانه‌های ما در همین مرحله رونق تولید به دلیل نبود مواد اولیه و یا سرمایه در گردش دچار مشکل هستند لذا رسیدن به جهش تولید قبل از عبور از مرحله رونق تولید غیرممکن است.

ضرورت برنامه‌ریزی راهبردی و آینده‌نگرانه

موسوی در این رابطه تاکید می‌کند: در رونق تولید برنامه ریزان نگاه خویش را معطوف به تولید کالاهای مصرفی و زودبازده می‌کنند، اما در جهش تولید در عین توجه به مقوله تولید کالاهای مصرفی، تمرکز بیشتر بر تولید و فعالیت در عرصه کالاهای سرمایه‌ای و خارج کردن کشور از دایره وابستگی به واردات کالاها و تکنولوژی از کشورهای دیگر است.

وی یادآور می‌شود لذا تنها افزایش تولید یک محصول را نمی‌توان به‌حساب جهش تولید گذاشت.

اگر قرار است کارخانه‌ای پس از رونق تولید حالا وارد جهش تولید شود نیازمند سیاست‌گذاری درست، برنامه‌ریزی راهبردی و آینده‌نگرانه بر چرخه رونق تولید است

این تولید کننده عنوان می‌کند: اگر قرار است کارخانه‌ای پس از رونق تولید حالا وارد جهش تولید شود این امر تنها با افزایش آمار تولید کارخانه و ایجاد سه شیفت کار میسر نمی‌شود بلکه در این راستا نیازمند سیاست‌گذاری درست، برنامه‌ریزی راهبردی و آینده‌نگرانه بر چرخه رونق تولید باشیم.

وی این پرسش را مطرح می‌سازد که آیا می‌توان در قالب سه شیفت کارکرد اما بازار فروش و زمینه صادرات رزا فراهم نکرد!

تبدیل نقش نظارتی به نقش کارشناسی

امید رضوی یکی دیگر از فعالان صنعتی بابیان اینکه در استان خراسان رضوی بخش خصوصی سهم بسزایی در تولید ثروت، رونق اقتصادی و تولید دارد اظهار می‌کند: جهش تولید نیازمند هم‌افزایی و مشارکت جدی‌تر بر مبنای تلاش‌های انجام‌گرفته برای رونق اقتصادی است و لذا تا زمانی که دولت بسترهای لازم را برای این هم‌افزایی و مشارکت تأمین نکند لذا رسیدن به جهش تولید غیرممکن است.

وی بیان می‌کند: اگرچه با راه‌اندازی ستاد و کارگروه تسهیل در استانداری سعی شده تا از تولیدکنندگان حمایت شود اما واقعیت این است که دستگاه‌های دولتی بیشتر نقش نظارتی را در خصوص تولیدکنندگان بازی کرده و به نظر می‌رسد کارشناسان ادارات استخدام‌شده‌اند تا فقط در قامت یک بازرس و ناظر درصدد مچ‌گیری و یا عیب‌جویی صنایع برآمده و آن را استنطاق کنند درحالی‌که برای جهش تولید می‌بایست ادارات و دستگاه‌های اجرایی بیشتر باید نقش راهنما و کارشناس را ایفا کنند.

شناسایی قوانین مخل کسب‌وکار

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ازجمله موانع موجود بر سر راه تولید را برخی قوانین قدیمی دانسته و تصریح می‌کند: قوانین و مقررات مخل کسب‌وکار شناسایی و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده لذا بسیاری از این قوانین مربوط به ۵۰ سال گذشته هستند و با شرایط اقتصادی روز کشور همخوانی ندارند.

علی‌اکبر لبافی در گفت‌وگو با بازار عنوان می‌کند: در سال جهش تولید، تکیه ما باید بر مردم باشد لذا رونق اقتصادی در استان و هم‌چنین کشور با نگاه به درون و حضور در بازارهای داخلی محقق خواهد شد بر همین اساس تلاش ما بر این است تا مردم را در این مسیر با خود همراه کنیم.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری تاکید می‌کند: توجه به حوزه تولید باید توسط تمامی ارکان حکومت و آحاد مردم به‌صورت همه‌جانبه باشد تا نگرش‌ها به تولید داخلی بهبود پیدا کند.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که برای رسیدن به این بخش باید وضعیت بهبود حمایت از سرمایه‌گذار در بازار مالی را دنبال کنیم، عنوان می‌کند: در این راستا نیاز است تا تولید داخلی در سطحی قرار بگیرد که قابل‌رقابت در بازارهای داخلی و خارجی باشد.

باید قوانین مالیاتی، حمایتی و بیمه‌ها در حوزه شکل‌گیری کسب‌وکار خرد و متوسط بهبود پیدا کند 

وی با اشاره به این موضوع که باید قوانین مالیاتی، حمایتی و بیمه‌ها در حوزه شکل‌گیری کسب‌وکار خرد و متوسط بهبود پیدا کند، می‌افزاید: درگذشته بیشترین سرمایه‌گذاری توسط بخش دولتی انجام پذیرفته و این در حالی است که در طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌ها و واگذاری‌ها به سمت بخش خصوصی سوق پیداکرده است و لذا منطبق سازی قوانین با توجه به شیوه نوین سرمایه‌گذاری ضروری است.

ارتقای توان رقابتی بنگاه‌های کوچک و متوسط

در همین راستا معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: با حضور فعالان اقتصادی و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان جلسات مختلفی برگزار و تدوین بسته پیشنهادی برای اجرای برنامه‌های عملیاتی اقتصادی استان در حوزه‌های مختلف نظیر مالیات، تأمین اجتماعی، بانک و وظایف دستگاه‌های اجرایی در دستور کار قرار دارد.

علی رسولیان افزود: مقررشده تا  بسته حمایت از تولید تدوین شود و به‌موجب آن فعالیت کسب‌وکارهای اقتصادی را با رعایت پروتکل‌ها در سال جهش تولید آغاز کنیم.

وی با اشاره به مباحث مختلفی که در سال جهش تولید دنبال می‌شود ادامه می‌دهد: توسعه فضای کسب‌وکار بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه صادرات غیرنفتی و تولیدات داخلی، ارتقای توان رقابتی بنگاه‌های کوچک و متوسط و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ ها از اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی در این مسیر است.

وی با اشاره به این موضوع که اقتصاد واحدهای صنعتی به سمت دانش‌بنیان شدن درحرکت است بیان می‌کند:  ایجاد فضایی برای توسعه و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی اطراف مشهد بسیار مهم  است.

وی در خصوص مشکلات بسیاری از واحدهای تولیدی در خصوص تأمین سرمایه نیز بیان می‌کند: ضمن اینکه منابع بانکی در سال جاری حتماً باید با محوریت «جهش تولید» تخصیص پیدا کند بااین‌وجود فهرست مجموع پروژه‌هایی که در حوزه اقتصادی امسال مهم هستند برای اتخاذ تصمیم‌گیری‌ها برای تأمین منابع و تسهیلات به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال می‌شود.

کد خبر: ۱۴٬۷۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha