۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴
 ۱۹ درصد هزینه‌های تحقیق و توسعه کشور به دانش‌بنیان‌ها اختصاص دارد
مرکز آمار ایران اعلام کرد

۱۹ درصد هزینه‌های تحقیق و توسعه کشور به دانش‌بنیان‌ها اختصاص دارد

بررسی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شرکت‌های دانش‌بنیان، ۱۹ درصد از کل هزینه‌های تحقیق و توسعه کشور را به خود اختصاص داده و ۳۴.۸ درصد از این هزینه‌ها مربوط به پروژه‌های کاربردی در این شرکت‌ها بوده است.

به گزارش بازار، بر اساس نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران از فعالیت‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۸، استان تهران با ۵۵ درصد دارای بیش‌ترین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان دارای فعالیت تحقیق و توسعه بوده است. استان‌های اصفهان با دارا بودن ۱۰,۱ درصد، خراسان رضوی با ۵.۴ درصد و البرز با ۴.۸ درصد در جایگاه‌های بعدی از نظر فراوانی شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارند. سایر استان‌های کشور هم، ۲۴.۷ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان را در خود جای داده‌اند.

بر اساس نتایج این آمارگیری، از کل کارکنان تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، ۶۹,۲ درصد را محققان تشکیل داده‌اند. کاردان‌های فنی (تکنسین‌ها، دستیاران محققان و کارکنان هم‌ردیف) با سهم ۱۶.۸ درصد و کارکنان دفتری و پشتیبانی با سهم ۱۳.۹ درصد، سایر کارکنان تحقیق و توسعه بوده‌اند.

در این سال، ۷,۹ درصد از محققان کل کشور در شرکت‌های دانش‌بنیان به تحقیق و توسعه اشتغال داشته‌اند که ۷۶.۲ درصد آن‌ها مرد و ۲۳.۸ درصد زن بوده‌اند. عمده محققان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد (۴۲.۴%) و کارشناسی (۳۸.۱%) بودند. همچنین ۱۴.۹ درصد محققان مدرک تحصیلی دکترا و ۴.۶ درصد مدرک تحصیلی کاردانی و پایین‌تر داشته‌اند.

توزیع محققان بر حسب گروه تحصیلی در شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بیانگر آن است که ۷۹ درصد محققان در گروه تحصیلی علوم فنی و مهندسی و ۱۱ درصد در گروه تحصیلی علوم پایه تحصیل کرده‌اند. محققان گروه تحصیلی علوم پزشکی ۴,۸ درصد، علوم انسانی و علوم کشاورزی و دامپزشکی هرکدام ۲.۴ درصد و هنر ۰.۴ درصد از کل محققان را تشکیل می‌دهند.

همچنین بر مبنای این گزارش بیشترین پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده در شرکت‌های دانش‌بنیان، در زمینه علوم فنی و مهندسی با ۷۹,۳ درصد بوده است. ۹.۶ درصد پروژه‌ها در زمینه علوم پزشکی، ۶.۲ درصد در زمینه علوم پایه، ۳.۷ درصد در زمینه علوم کشاورزی و دامپزشکی، یک درصد در زمینه علوم انسانی و ۰.۲ درصد در زمینه هنر بوده است.

شرکت‌های دانش‌بنیان، ۱۹ درصد از کل هزینه‌های تحقیق و توسعه کشور را به خود اختصاص داده‌اند. پروژه‌های توسعه‌ای با ۵۸.۶ درصد، سهم عمده هزینه‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را تشکیل داده است. ۳۴.۸ درصد از هزینه‌های تحقیق و توسعه این شرکت‌ها مربوط به پروژه‌های کاربردی و ۶.۶ درصد مربوط به پروژه‌های بنیادی بوده است.

در سال ۱۳۹۸، از کل هزینه‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، ۷۲.۴ درصد هزینه‌های جاری و ۲۷.۶ درصد را هزینه‌های سرمایه‌ای تشکیل داده است.

کد خبر: ۱۴۷٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha