۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
خانه‌های مسافر غیرمجاز زخمی بر پیکر گردشگری| تعطیلات عیدفطر را دریابیم
بازار از همدان گزارش می دهد؛

خانه‌های مسافر غیرمجاز زخمی بر پیکر گردشگری| تعطیلات عیدفطر را دریابیم

همدان - فعالیت مستمر خانه های مسافر غیرمجاز در همدان و رشد روزافزون آن‌ها بیانگر آن است که مصوبات پیرامون ساماندهی این مراکز همچنان روی میزها مانده و خبری از توفیق در این زمینه نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: کمتر از یک هفته دیگر با فرارسیدن عید فطر و تعطیلاتی که به همین مناسبت در تقویم کشور ثبت‌شده شاهد حضور مسافران و گردشگران در استان همدان خواهیم بود.

این اتفاق اگرچه طی دو سه سال اخیر کمتر نمود داشته اما تا آنجا که ذهن یاری می‌کند همدان هرساله در ایام تعطیلات عید فطر به‌واسطه حضور مسافران حال و هوای دیگری داشته است.

البته از وضعیت ایجادشده به‌واسطه شیوع ویروس کرونا در دو سه سال اخیر و بلاتکلیفی مردم، مسافران و گردشگران برای حضور یا عدم حضورشان در شهرهای گردشگر پذیر که بگذریم؛ همدان همواره یکی از مقاصد گردشگری بوده کما اینکه هرگاه تعطیلات دو یا سه‌روزه به پایان هفته نزدیک بوده این قطعیت حضور مسافران دوچندان شده است.

متأسفانه باوجود تلاش‌های انجام‌شده برای جلوگیری از فعالیت کارتن به دست‌ها در میدان‌های پرمسافر همدان همچنان این قشر پای‌کار هستند و خبری از ساماندهی وضعیت نابسامان ایجادشده توسط آن‌ها نیست

تعطیلات عید فطر و احتمال حضور گردشگران در همدان را ازآن‌جهت طرح موضوع کردیم که متأسفانه باوجود تلاش‌های انجام‌شده برای جلوگیری از فعالیت کارتن به دست‌ها در میدان‌های پرمسافر همدان همچنان این قشر پای‌کار هستند و خبری از ساماندهی وضعیت نابسامان ایجادشده توسط آن‌ها نیست.

خانه‌های مسافر غیرمجاز زخمی بر پیکر گردشگری همدان| تعطیلات عیدفطر را دریابیم

اواسط اسفندماه سال گذشته که زمزمه احتمال برقراری سفرهای نوروزی به گوش می‌رسید یکی دو جلسه در راستای ساماندهی این کارتن به دست‌ها در همدان برگزار و بر جلوگیری از فعالیت آن‌ها تأکید شد اما آنچه در ایام نوروز شاهد بودیم اینکه نه‌تنها خبری از برخورد و ساماندهی وضعیت حاکم نبود بلکه شمار این افراد افزایش نیز داشت تا آنجا که در اکثر مناطقی که احتمال حضور گردشگران و مسافران وجود داشت مشاهده می‌شدند.

همچنان بر ساماندهی فعالیت خانه‌های مسافر در استان همدان تأکید می‌شود اما آنچه مشهود است اینکه گویی فقط در حرف این‌چنین است و خبری از عمل نیست

گفتگو با مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان که به‌نوعی مرجع اصلی ساماندهی کارتن به دست‌ها و جلوگیری از فعالیت غیرمجاز آن‌ها به شمار می‌رود گویای آن است که همچنان بر ساماندهی فعالیت خانه‌های مسافر در استان همدان تأکید می‌شود اما آنچه مشهود است اینکه گویی فقط در حرف این‌چنین است و خبری از عمل نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در همین زمینه بابیان اینکه از فعالیت واحدهای اقامتی بدون مجوز جلوگیری خواهد شد، گفت: طبق مصوبه هیئت‌وزیران باید تمام واحدهای اقامتی ازجمله خانه‌ مسافرها با دریافت مجوز رسمی از اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فعالیت کنند.

علی مالمیر با اشاره به اینکه اماکنی که از اداره کل میراث فرهنگی مجوز دریافت می‌کنند مورد نظارت این اداره کل قرار می‌گیرند، گفت: تأسیسات گردشگری بدون مجوز زیرپوشش این مجموعه نیستند ضمن اینکه صدور مجوز برای خانه مسافرها از نوروز امسال آغازشده است.

صدور مجوز تنها برای ۱۵ خانه مسافر
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان بابیان اینکه قیمت‌های نامتعارف موجب عدم استقبال برای دریافت مجوز فعالیت رسمی و قانونی خانه های مسافر شده است، گفت: نوروز امسال ۱۵ مورد مجوز خانه مسافر در استان همدان صادر شد اما ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌داد تعداد قابل توجهی خانه مسافر در این مدت فعالیت داشته‌اند.

خانه‌های مسافر غیرمجاز زخمی بر پیکر گردشگری همدان| تعطیلات عیدفطر را دریابیم

طبق آخرین آمار منتشرشده توسط ستاد خدمات سفر استان همدان طی ایام تعطیلات نوروز امسال و روزهای ۲۶ اسفند تا ۱۳ فروردین و در کلامی راحت‌تر طی ۱۷ روز ۷۷۲ هزار مسافر از جاذبه‌های تاریخی، تفریحی و اماکن گردشگری استان همدان دیدن کردند که قطع به‌یقین در ایام تعطیلات عید فطر نیز آمار قابل‌توجهی را خواهیم داشت.

باید با برنامه‌ریزی‌های صحیح به نحوی پیش رفت که روزبه‌روز در گردشگری پیشرفت چشم‌گیری داشته باشیم و کارهای خوبی در این حوزه انجام شود

گزافه‌گویی است اما باید تأکید کنیم که جذب گردشگر به اقتصاد استان کمک می‌کند و گردشگری رشد غیرقابل‌انکاری در افزایش درآمدهای استان دارد ضمن اینکه مهمان‌نوازی همدانی‌ها هم زبانزد عام و خاص است اما باید با برنامه‌ریزی‌های صحیح به نحوی پیش رفت که روزبه‌روز در گردشگری پیشرفت چشم‌گیری داشته باشیم و کارهای خوبی در این حوزه انجام شود.

لزوم توجه به این موضوع و ضرورت ساماندهی وضعیت کارتن به دست‌ها در همدان بارها مسئولان را گرد میز همفکری نشانده اما اینکه کجای کار ایراد دارد که تاکنون در این زمینه موفقیتی حاصل نشده جای سوال است.

فرمانداری، نیروی انتظامی، دادگستری و تعداد دیگری از سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول در این زمینه بارها عنوان کرده‌اند که در صورت فعالیت غیرمجاز کارتن به دست‌ها، برخورد لازم با آن‌ها صورت خواهد گرفت اما بازهم جای این سوال وجود دارد که برخورد با کارتن به دست‌ها چگونه است که کاسبان این بخش آن را به جان می‌خرند و دست از فعالیت نمی‌کشند.

خانه مسافرها در مناطق مختلف کشور شاید خیلی قدمت فعالیت داشته باشند اما در شهر همدان شاید کمتر از دودهه از شکل‌گیری آن‌ها می‌گذرد بنابراین تا بیش از این جای پا سفت نکرده‌اند باید فکر حل مسئله بود.

خانه‌های مسافر در سطح شهر پراکنده هستند
البته باید عنوان کنیم که خانه‌های مسافر در سطح شهر پراکنده هستند و به همین دلیل خدمات درستی به مسافران نمی‌دهند و علت اینکه تلاش‌های بسیاری برای جلوگیری از فعالیت کارتن به دست‌ها و ساماندهی خانه‌های مسافر صورت گرفته اما نتیجه‌ای نداشته را هم توجیه کنیم.

خانه‌های مسافر غیرمجاز زخمی بر پیکر گردشگری همدان| تعطیلات عیدفطر را دریابیم

خدمات سفر و گردشگری همدان هفته اول اردیبهشت‌ماه در حالی تشکیل جلسه داد که اصلی‌ترین موضوع طرح‌شده در این جلسه لزوم ساماندهی کارتن به دست‌ها و خانه‌های مسافر در همدان بود.

فرماندار همدان در این نشست با تأکید بر ساماندهی خانه‌های مسافر اظهار کرد: برای ساماندهی وضعیت خدمات‌رسانی خانه‌های مسافر هنوز به نسخه مشترکی نرسیده‌ایم و باید تدابیر لازم به‌صورت قانونی اتخاذ شود.

مردم و مسئولان برای حل مشکل خانه های مسافر راهکار ارائه دهند
محمدعلی محمدی بابیان اینکه مردم و مسئولان باید برای حل این مشکل راهکار ارائه دهند، افزود: بارها چندین دستگاه برای ساماندهی خانه مسافرها و جلوگیری از فعالیت غیرقانونی کارتن ‌به دست‌ها در ورودی شهر جلسه گذاشته‌اند اما هر بار با متولی دانستن یک دستگاه از سوی دستگاه دیگر این کار زمین‌مانده است.

فرماندار شهرستان همدان با تأکید بر اینکه میراث فرهنگی و نیروی انتظامی به‌تنهایی نمی‌توانند این مسئله را ساماندهی کنند، گفت: تمام دستگاه‌های عضو کارگروه خدمات سفر و گردشگری باید برای حل این مسئله پای‌کار بوده و همکاری داشته باشند.

وی استفاده از تجربه سایر استان‌ها و شهرهای شمالی در ساماندهی کارتن ‌به دست‌ها را مناسب دانست و عنوان کرد: اگر قرار است بخش خصوصی این وضعیت را ساماندهی کند، باید برای استقرار کانکس و صدور مجوزها همکاری لازم صورت گیرد.

تعداد کارتن به دست‌ها و خانه مسافرهای دارای مجوز و غیرقانونی مشخص است و باید با یک راهکار مناسب اقدام کرد زیرا تنها با برخورد نمی‌توان نتیجه گرفت

محمدی ضمن تأکید بر اینکه باید قبل از بروز معضل و مشکل جدی موضوع کارتن به دست‌ها حل‌وفصل شود، عنوان کرد: تعداد کارتن به دست‌ها و خانه مسافرهای دارای مجوز و غیرقانونی مشخص است و باید با یک راهکار مناسب اقدام کرد زیرا تنها با برخورد نمی‌توان نتیجه گرفت.

وی بابیان اینکه همدان در تعطیلات عید فطر میزبان مسافران خواهد بود، گفت: باید تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شود.

به‌هرحال اگر بگوییم طی دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا حوزه گردشگری در کشور و استان همدان تعطیل بود و مسافران و گردشگران مانند گذشته به استان همدان سفر نداشتند بیراه نگفته‌ایم هرچند از نوروز امسال سرفصل جدیدی از گردشگری در استان همدان آغاز شد به‌طوری‌که گردشگران بسیاری به همدان سفرکرده و ازقضا بسیاری از آن‌ها در خانه مسافرها اقامت داشتند.

بنابراین با این وضعیت در میان همه زیرساخت‌هایی که برای تقویت گردشگری در استان همدان لازم است ساماندهی کارتن به دست‌ها و تأمین اقامتگاه ارزان‌قیمت برای مسافران اولویتی است که کمتر به آن توجه شده است در حالی که اگر این موضوع اولویت قرار گیرد در جذب گردشگران و توسعه صنعت گردشگری موفق خواهیم بود.

کد خبر: ۱۴۶٬۹۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha