۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳
ایران به دنبال استفاده حداکثری از فرصت‌های اقتصادی جنگ اوکراین
رئیس سازمان توسعه تجارت مطرح کرد

ایران به دنبال استفاده حداکثری از فرصت‌های اقتصادی جنگ اوکراین

رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: با توجه به وقوع جنگ اوکراین و نیاز منطقه، به دنبال استفاده حداکثری از مزیت اقتصادی به دست آمده هستیم.

به گزارش بازار، علیرضا پیمان پاک با اشاره به اینکه روسیه و اوکراین به تنهایی ۶۰ درصد روغن خام دنیا را تامین می‌کنند و روسیه بزرگترین تولیدکننده جو در جهان است، افزود: ایران هم یکی از بزرگترین واردکننده‌های نهاده‌های دامی است که برای تامین ۲ میلیون تن روغن خوراکی مورد نیاز خود سالانه حدود ۶ میلیون تن نهاده دامی را از این کشور وارد می‌کند.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: با وقوع جنگ اوکراین نگرانی‌ها بابت کمبود نهاده‌های دامی بالا گرفت که با سفر وزیر جهاد کشاورزی و گروه‌های تخصصی به روسیه، قراردادهای منعقد شده برای تامین گندم، جو و روغن خام بین دو کشور تثبیت شد و نگرانی بابت تامین کالاهای اساسی وجود ندارد.
از سوی دیگر، چون ایران به عنوان مسیر ترانزیتی صادرات کالاهای روسی از طریق دریای خزر و مسیر تجاری شمال – جنوب است و از نظر استراتژیکی برای روسیه بسیار دارای اهمیت است، در این زمینه هم مذاکرات خوبی صورت گرفته است و باید از فرصت بوجود آمده نهایت استفاده را ببریم.

پیمان پاک با بیان اینکه شرایط بوجود آمده در روسیه باعث نگرانی کشورهای منطقه از جمله عراق، پاکستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای دریافت کالاهای مورد نیاز خود از روسیه شده است و با توجه به نیاز این کشورها به سیر تجاری ایران، موقعیت به دست آمده فرصت مناسبی است تا ایران علاوه بر تامین کالاهای مورد نیاز این کشورها، با تسهیل قوانین گمرکی، تقویت زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و کشتیرانی دریای خزر ارزش افزوده خوبی کسب کند.

وی گفت: از سوی دیگر، چون روسیه سالانه حدود ۸۰ میلیارد دلار کالاهایی از قبیل صنایع غذایی، کفش، پوشک، مصالح ساختمانی، دارو و تجهیزات پزشکی و فراورده‌های پتروشیمی ازاین کشورها وارد می‌کند، ظرف دو ماه گذشته با اعزام گروه‌هایی به روسیه توافقات خوبی در باره حمل و نقل این کالاها از مسیر ایران صورت گرفته و هماهنگی‌های لازم برای ایجاد سیستم بانکی جهت انتقال راحت پول و بیمه برای ضمانت کالاها انجام شده است.

پیمان پاک افزود: همچنین با انسداد مسیر دریای سیاه مراودات هند، کشورهای شرق افریقا و جنوب شرق آسیا هم با روسیه دچار اختلال شده که هم اکنون قراردادهای مناسبی با هند برای حمل و نقل کالا بین این کشور و روسیه انجام شده است.

او با بیان اینکه برای استفاده بیشتراز فرصت بوجود آمده، هیئت بلندپایه‌ای از ۷۰ مجموعه تجاری که ۶۰ تای آن‌ها مربوط به بخش خصوصی است به روسیه اعزام و جلسات مفیدی برگزارشد، افزود: هدف ما در سازمان توسعه و تجارت ایجاد هم افزایی بیشتر بین دولت و بخش خصوصی برای دستیابی به بیشترین منافع ملی است. وظیفه دولت تنظیم گری و تسهیل گری است و وظیفه بخش خصوصی هم حداکثر استفاده از مزیت بوجودآمده است.

پیمان پاک گفت: از ابتدای کار با هماهنگی معاون اقتصادی رئیس جمهور و زیرنظر معاون اول، چن فرصت به دست آمده شامل کشورهای ارمنستان، بلاروس و قزاقستان بود، کارگروه توسعه تجارت با اوراسیا تشکیل شد و بصورت هفتگی جلسات پایش برگزار می‌شود.

او گفت: ما در سازمان توسعه و تجارت با برآورده سازی نیازهای بخش خصوصی و رفع مشکلات آن‌ها در حمل و نقل کالاها، به دنبال کاهش مشکلاتیم.

رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران افزود: با اقدامات انجام شده در این مسیر مانند ایجاد باراندازها و مراکز عرضه کالا، برآورد ما این است که حدود ۶۰ درصد برنامه‌ها برای صادرات کالا انجام شده که باید بیشتر هم بشود.

کد خبر: ۱۴۶٬۷۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha