۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۴
توان پشتیبانی از نیروی متخصص مان را نداریم| لزوم توجه به حمایت مالی از دانش بنیانی ها
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

توان پشتیبانی از نیروی متخصص مان را نداریم| لزوم توجه به حمایت مالی از دانش بنیانی ها

بیرجند- مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان خراسان جنوبی گفت: عدم همکاری سرمایه‌گذاران با مجموعه های دانش بنیان خراسان جنوبی باعث شده توان پشتیبانی از نیروی متخصص خود را نداشته باشیم.

بازار، گروه استان‌ها: خراسان‌جنوبی را نباید تنها با زرشک و زعفران و عناب شناخت. دارایی این منطقه از ایران زمین تنها محصولات استراتژیک آن نیست بلکه سرمایه انسانی نخبه و پرتلاشی است که برای ارتقاء زادگاه خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

آن‌ها آستین همت بالا زده‌اند تا کسب و کاری با پشتوانه علم و دانش خود راه بیندازند و یک گام به سمت رشد و اعتلای استان قدم بردارند. جوانانی که امیدهای ایران زمین و خراسان جنوبی برای آینده ای بهتر و زیباتر برای این مرز و بوم هستند و فعالیت های گذشته شان نشان درستی این امید و آرزو است.

مصطفی ملکانه جوان ۳۳ ساله خراسان‌جنوبی و کارشناس ارشد کامپوتر- نرم افزار از جمله این جوانان است که با تأسیس یک شرکت دانش بنیان از سال ۹۲ در این عرصه ورود پیدا کرده است و با اشتیاق و همت بر ادامه مسیر تأکید داشته و البته توصیه‌هایی نیز برای جوانان و نوجوانانی دارد که می خواهند در این مسیر قدم بردارند.

گام اول را در سال ۹۲ برداشتیم
مصطفی ملکانه در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه شرکت توسعه فن آوری نوین پارس پیک شرق ما فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ به صورت تخصصی در زمینه طراحی و توسعه سامانه‌های تحت وب، طراحی وب سایت و ارائه خدمات مشاوره و پشتیبانی آغاز کرد، گفت: در سال ۱۳۹۵ با طرح سامانه دانشیبار به عنوان شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری خراسان‌جنوبی از معاونت علمی و فناوری خراسان‌جنوبی تأییدیه دانش بنیان دریافت کردیم.

این جوان پرتلاش خراسان جنوبی ادامه‌داد: طی دو مرحله دیگر در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ صلاحیت شرکت مجدد توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بررسی و مورد تایید قرار گرفته است.

ملکانه اظهارکرد: هم اکنون مجموعه ما روی طرح دانش بنیان ملکیما به عنوان یک سامانه هوشمند جستجوی املاک در ایران و سامانه دستیار هوشمند ملکیما متمرکز بوده و به ارائه خدمات تخصصی با استفاده از فناوری‌های روز دنیا به مشاورین و بنگاه های املاک می‌پردازد.

توان پشتیبانی از نیروی متخصص مان را نداریم| لزوم توجه به حمایت مالی از دانش بنیانی ها

عدم تمایل همکاری سرمایه گذاران با مجموعه های دانش بنیان خراسان جنوبی
وی گفت: خراسان‌جنوبی به واسطه فاصله زیاد از پایتخت کشور متحمل هزینه‌های بسیاری شده و یکی از مهمترین این موارد عدم تمایل همکاری سرمایه گذاران حوزه فناوری اطلاعات با مجموعه‌های فعال در استان است.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان خراسان‌جنوبی اظهارکرد: این عدم همکاری که باعث شده مجموعه ها به منابع مالی محدود داخلی خود و تسهیلات حمایتی وابسته باشند، توان پشتیبانی قوی از نیروهای مختصص را از آن‌ها گرفته است.

خراسان‌جنوبی به واسطه فاصله زیاد از پایتخت کشور متحمل هزینه‌های بسیاری شده و یکی از مهمترین این موارد عدم تمایل همکاری سرمایه گذاران حوزه فناوری اطلاعات با مجموعه‌های فعال در استان است

ملکانه با اشاره به اینکه به واسطه مهاجرت این نیروها به کلان شهرها و بخصوص تهران با مشکل کمبود نیروی متخصص غیر قابل جایگزین یا جایگزینی با هزینه بالا زمانی و مالی دچار می‌شویم، بیان‌کرد: فعالیت مجموعه‌هایی همچون شتاب دهنده‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کلان شهرها عرصه را برای رقابت شرکت‌های مستقر در خراسان‌جنوبی بسیار سخت کرده و برخی مجموعه ها را وادار نموده بین مهاجرت نیروهای متخصص خود یا مهاجرت کل مجموعه یک گزینه را انتخاب نمایند.

جوان متخصص خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: حمایت‌های مالی قوی از مجموعه‌های دانش‌بنیان خراسان جنوبی بخصوص مجموعه های بزرگ استان باعث می‌شود تا این مجموعه ها در استان باقی مانده و به واسطه حضور آن‌ها مجموعه‌های همکار و وابسته کوچکتری که خود می‌توانند در آینده به مجموعه های قوی تبدیل شوند، شکل گیرد.

حمایت در حوزه مالیات انگیزه‌ای برای کار حتی در شرایط سخت
ملکانه گفت: وجود حمایت‌های جدی در حوزه مالیات می‌تواند مشوق بسیار جدی و خوبی برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان یا فعال شدن بخش‌های تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی و نیم صنعتی خراسان‌جنوبی شود.

وی ادامه‌داد: از طرف دیگر این موضوع در شرکت‌های نوپا و تازه تأسیس می‌تواند انگیزه این مجموعه ها برای ادامه فعالیت حتی در شرایط سخت باشد.

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در خراسان‌جنوبی افزود: در هر حال شرایط شرکت‌های فعال در خراسان‌جنوبی به واسطه حضور در منطقه محروم‌ نسبت با شرکت‌های فعال در کلان شهرها متفاوت بوده و به نظر بنده باید با شکل متفاوتی به استان نگاه و سعی شود تا حداکثر حمایت‌های ممکن در نظر گرفته شود.

حمایت‌های مالی قوی از مجموعه‌های دانش‌بنیان خراسان جنوبی بخصوص مجموعه های بزرگ استان باعث می‌شود تا این مجموعه ها در استان باقی مانده و به واسطه حضور آن‌ها مجموعه‌های همکار و وابسته کوچکتری که خود می‌توانند در آینده به مجموعه های قوی تبدیل شوند، شکل گیرد

ملکانه با اشاره به اینکه خروج نیروهای متخصص یکی از بدترین اتفاقات در خراسان جنوبی است، گفت: توصیه من به جوانان و نوجوانان دهه هشتادی این است که در صورت تمایل برای ورود به بحث شرکت‌های دانش بنیان با اطلاعات کافی، کسب حداقل تجربه(از طریق کارآموزی در مجموعه های موجود) و علاقه کار را پیگیری کنند.

توان پشتیبانی از نیروی متخصص مان را نداریم| لزوم توجه به حمایت مالی از دانش بنیانی ها

پیشنهاداتی برای جوانان علاقه مند به کسب و کارهای دانش بنیان
وی اظهارکرد: در هر حال در شرایط موجود راه اندازی یک کسب و کار دانش بنیان نیازمند تلاش بیشتری است و در صورت نبود علاقه و حدأقل تجربه ممکن است در زمان سخت شدن شرایط انگیزه‌ها و امید به کار از بین برود یا به واسطه نبود حداقل تجربه خود را در شرایط سخت تری قرار دهند.

جوان پرتلاش خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: به نظرم این فعالیت‌ها بهتر است در زمان ترم‌های پایانی دانشگاه و قبل از قرار گرفتن در شرایط روانی سربازی یا فشارهای وارده از سمت خانواده باشد تا بتوانند در کوتاه ترین زمان پس از اتمام تحصیل از نتایج تلاش خود استفاده نمایند.

ملکانه یادآور شد: باز هم تأکید می‌کنم که دوستان هوشمندانه با کسب حداقل تجربه(کارآموزی، همراهی با ایده دیگران با هدف کسب تجربه، مطالعه، مشورت با افراد موفق و فعال آن حوزه) سعی کنند بهترین افراد را برای همراهی با خود انتخاب کنند.

وی گفت: از طرف دیگر با اطلاع از مشکلات و موانع موجود در مسیر خود و با توکل به خدا آغاز و سعی کنند بهترین و موفق‌ترین باشند.

کد خبر: ۱۴۶٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha