۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
تولید دستگاه تبدیل رطوبت هوا به آب
سخنگوی سازمان انرژی اتمی خبر داد

تولید دستگاه تبدیل رطوبت هوا به آب

کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: با همه ظرفیت به میدان مقابله با کرونا آمده و ۲۴ ساعته در حال استریل تجهیزات پزشکی هستیم.

به گزارش بازار بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، درباره اقدامات صورت گرفته این سازمان در حوزه پزشکی هسته‌ای گفت: حدود یک میلیون نفر از بیماران کشور که برای انجام اقدامات پزشکی هسته‌ای به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند، عملا از رادیو دارو سازمان انرژی اتمی استفاده می‌کنند.

مشکلی برای تامین رادیو دارو نداریم

او افزود: ما برای تامین برخی از مواد تحت فشارهای بین المللی هستیم، اما علی‌رغم همه این‌ها تاکنون هیچ مشکلی برای تامین مواد پیش نیامده است و محصولات تحویل داده شده و خدمات ارائه می‌شود.

۲۴ ساعته در حال استریل تجهیزات پزشکی با اشعه گاما هستیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: به دلیل نیازهایی که در حوزه پزشکی وجود دارد، باید در جهت پیشرفت حرکت کنیم. مثلا در حال حاضر مشغول تهیه داروهایی خاص برای درمان تومورهای سرطانی هستیم یا در کنار این موضوع «پروژه تترا» که وظیفه آن تولید رادیو دارو با استاندارد بالا است را پیش می‌بریم؛ «مرکز ملی یون درمانی» با همکاری وزارت بهداشت و درمان اقداماتی را انجام دهد، این مرکز پروژه‌های مهم در کشور و حتی منطقه است که بیش ۳۰۰ میلیون دلار برای آن هزینه شده که یکی از خدمات اصلی آن درمان قطعی برخی سرطان‌هاست.

کمالوندی تاکید کرد: تولید واکسن چهار ظرفیتی برای درمان تب برفکی دام ها، تولید پلاسمای سرد اتمسفری برای سرطان تراپی و ترکیبات مختلف دوتریم برای کاربردهای دارویی که در مجتمع آب سنگین خنداب تهیه می‌شود از جمله دستاوردهای مهم دیگر در عرصه هسته‌ای است؛ همچنین غربالگری نوزادان و تشخیص زودرس بیماری‌های از جمله اقدامات مهم این سازمان در حوزه پزشکی هسته‌ای است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره اقدامات سازمان انرژی اتمی در راستای مهار شیوع ویروس کرونا گفت: اخیرا در مسئله ویروس کرونا، سازمان با همه ظرفیت به میدان آمده و ۲۴ ساعته در حال استریل کردن تجهیزات پزشکی به خصوص ماسک و گان‌هاست.

پس از کرونا نمایشگاهی از دستاوردهای هسته‌ای افتتاح می‌کنیم

او تاکید کرد: ما باید رادیو داروی تشخیصی و درمانی را برای کشور تولید کنیم که این کار علی رغم همه فشارهای بین المللی به خوبی انجام می‌شود، تا جایی که حتی در این زمینه صادرات هم صورت گرفته است. اما مهم این است که به لحاظ کیفی استانداردها افزایش یافته و رادیو داروی جدید تولید کنیم. تفاوتی که رادیو دارو با دارو دارد آن است که باید در همان روز یا همان ساعت مصرف شوند؛ این تصور که می‌توان برخی از رادیو داروها را از خارج از کشور وارد و ذخیره کرد کارشناسانه نیست، باید ظرفیتی وجود داشته باشد که بتوان این داروها را مدام تولید و توزیع و در زمان مناسب مصرف کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در حوزه پزشکی هسته‌ای باید از موضوعات روز دنیا مطلع باشیم و با ابداعات و اختراعات کمک کننده در این مسیر پیش برویم، مثلا «راکی تراپی» نوعی درمان است که با باردار کردن یک فلز و تبدیل آن با یک چشمه پرتوزایی می‌تواند به درمان تومورها کمک کند، راکی تراپی در دنیا بسیار محدود است و کشورهای کمی می‌توانند از این تکنولوژی استفاده کنند.

او با بیان اینکه علم انتها ندارد و هر روز کشف جدیدی انجام می‌شود تصریح کرد: امروز با شوق و انگیزه در میان دانشمندان ایرانی سالانه شاهد کشفیات جدیدی در کشور هستیم که بسیاری از آنها جنبه‌های فنی پیچیده‌ای دارند که در آینده نزدیک و پس کرونا نمایشگاهی برای بازدید مردم از این دستاوردها راه اندازی می‌کنیم تا مردم ضمن مشاهده این پیشرفت ها به جایگاه کشور در این زمینه و در عرصه بین الملل پی ببرند.

تولید دستگاه تبدیل رطوبت هوا به آب/ آمادگی سازمان انرژی اتمی برای ساخت کیت‌های تشخیص کرونا

کمالوندی اظهار کرد: جایگاه امروز کشور در دنیا به گونه‌ای است که باید هم نیازهای داخلی را پاسخ دهیم و هم استاندارد قبال قبولی در سطح دنیا باشد، مهم این است که در حال پیشرفت هستیم و با چشم اندازی که برای سازمان انرژی اتمی تبیین شده است، امیدواریم بتوانیم جوابگوی کشور و منطقه در حوزه رادیو دارو اعم از درمان و تشخیص باشیم. چشم انداز و نگاه بلند مدت سازمان توسعه هر چه بیشتر این علم و دانش است.

او ادامه داد: در حال دستگاهی تولید کرده ایم که از رطوبت هوا آب تولید می‌کند، در ابتدا دستگاه کوچکی بود، ولی الان دستگاه بزرگتری و پیشرفته تری تولیده شده و با توجه به اینکه علم هسته‌ای چند وجهی است، در زمینه کوانتوم و حوزه‌های مربوط به شیمی و فیزیک ورود پیدا کرده ایم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: همچنین در زمینه کیت‌های تشخیص کرونا وزارت دفاع و چند شرکت دانش بنیان دیگر دست به کار شده اند و سازمان انرژی اتمی هم به دلیل داشتن ظرفیت‌های خوب و نیروهای متخصص این آمادگی را دارد که در این زمینه فعال شود.

کمالوندی تاکید کرد: قرار بود رونمایی از دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در حوزه‌های فنی، غنی سازی، نیروگاهی و لیزر در بیستم فروردین انجام شود که به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد، ولی به زودی و تا قبل از رونمایی به صورت پراکنده و از طریق رسانه‌ها بخشی از آن‌ها را رونمایی خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۴٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha