۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
 عراق مسیر ترانزیتی مناسبی برای صادرات سازه‌های فلزی ایران به سوریه است
رئیس اتاق بازرگانی اهواز:

عراق مسیر ترانزیتی مناسبی برای صادرات سازه‌های فلزی ایران به سوریه است

رئیس اتاق اهواز با اشاره به توانمندی تولیدکنندگان سازه‌های فولادی ایران، گفت: عراق برای تعدادی از مرزهای مشترک، کد ترانزیتی تعریف کرده که این امر به دسترسی بهتر صادرکنندگان سازه‌های فلزی کمک می‌کند.

به گزراش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق اهواز گفت: واحدهای تولیدی سازه‌های فولادی در ایران از توانمندی‌های بسیار خوبی در زمینه ساخت برخوردار هستند و استان خوزستان به‌واسطه برخورداری از صنایع بالادست فولادی و همچنین واحدهای تولیدی فلزی، می‌تواند در عرصه صادرات محصولات فلزی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس عملکرد بهتری داشته باشد.

شهلا عموری در نشست بررسی تولید و صادرات سازه‌های فولادی کشور در اتاق اهواز با اشاره به اینکه خوزستان از دو مرز زمینی با کشور عراق و همچنین مرزهای آبی با کشور کویت و همچنین دسترسی مناسب به کشور عمان برخوردار است، گفت: این در حالی است که دولت عراق برای تعدادی از مرزهای تجاری خود با ایران کد ترانزیت کالا تعریف کرده که این امر در توسعه مبادلات تجاری ایران از نقش تأثیرگذاری برخوردار است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان اضافه کرد: کشور سوریه در مرحله بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ قرار دارد و به خدمات و دانش فنی تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی کشورمان نیاز زیادی دارد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان گفت: مرزهای دارای کد ترانزیت با کشور عراق بخصوص مرزهای خوزستان با این کشور، بهترین مسیر برای صادرات کالا به سمت کشور سوریه محسوب می‌شوند.

رئیس اتاق اهواز در بخش دیگری از این نشست به انعقاد تفاهم‌نامه انجمن همگن فلزی خوزستان با شرکت فولاد اکسین به‌منظور اختصاص سهمیه مواد اولیه به واحدهای تولیدی پایین‌دست با مشارکت دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اشاره کرد و افزود: همواره تأمین مواد اولیه مهم‌ترین مطالبه واحدهای تولیدی پایین‌دست مجتمع‌های فولادی است.

اعمال محدودیت مصرف برق برای صنایع فولادی باعث گرانی مواد اولیه می‌شود
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولاد ایران در این نشست، با ابراز نگرانی از احتمال اعمال محدودیت مصرف برق ویژه صنایع در ماه‌های گرم در پیشرو گفت: اعمال چنین محدودیتی باعث کاهش و کمبود مواد اولیه تولیدی صنایع فولادی می‌شود و موج دوباره‌ای از افزایش قیمت‌ها را در پی دارد.

حامد ضیائی در حاشیه نشست بررسی تولید و صادرات سازه‌های فولادی کشور در محل اتاق اهواز گفت: واحدهای فعال در زمینه سازه‌های فولادی کشور با مشکلات متعددی روبرو هستند که باید از طریق بررسی‌های کارشناسی، برای این مشکلات چاره‌اندیشی کرد.

وی با اشاره به اینکه خوزستان از ظرفیت قابل‌توجهی در زمینه تولیدی محصولات فولادی و فلزی برخوردار است گفت: در همین راستا اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران به خوزستان سفر کردند تا از نزدیک با صنایع بالادست و پایین‌دست مذاکراتی را داشته باشند.

ضیائی با اشاره به برگزاری نشست کارشناسی با مدیران شرکت فولاد اکسین خوزستان اشاره کرد و گفت: این شرکت به‌واسطه تولید محصولات ویژه و کاربردی در سطح کشور از برجستگی زیادی برخوردار است.

وی تصریح کرد: همکاری این شرکت با تولیدکنندگان سازه‌های فولادی بسیار با اهمیت است و در همین راستا، به‌منظور مشارکت در تولید مواد اولیه واحدهای پایین‌دستی، توافقات اولیه صورت گرفته است.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران گفت: توافق با فولاد اکسین خوزستان برای مشارکت در تأمین مواد اولیه اعضای این انجمن، علاوه بر بهبود شرایط تأمین مالی واحدهای تولیدی، باعث تسریع در تأمین مواد اولیه موردنیاز سازندگان خواهد شد.

ضیائی اضافه کرد: با همکاری اتاق اهواز قرار است، توافق‌های اولیه به یک تفاهم‌نامه تبدیل شود تا در آینده‌ای نزدیک به امضا برسد.

دولت برای تأمین برق صنایع فولادی و فلزی چاره‌اندیشی کند
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران با تأکید بر اینکه قطع برق و محدودیت استفاده از این حامل انرژی در صنایع بالادست و پایین‌دست تبعات منفی برای بخش تولید درپی دارد گفت: دولت برای پیشگیری از بروز این تبعات باید برنامه‌ریزی‌های کاربردی را در دستور کار قرار دهد.

ضیائی افزود: قطع برق باعث کاهش تولید و همچنین کمبود مواد اولیه صنایع می‌شود و در این شرایط، موج گرانی دوباره‌ای ناشی از محدودیت مصرف برق ویژه صنایع ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه تأمین و افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه برای در زمینه تولید سازه‌های فولادی، چالش‌های زیادی ایجاد کرده است گفت: تحمیل شرایط ناشی از محدودیت مصرف برق در صنایع، اشتغال واحدهای تولیدی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

قانون جهش تولید مسکن نیاز به بازنگری دارد
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران در بخش دیگری به تعیین ۱۴ رکن در قانون جهش تولید مسکن اشاره کرد و گفت: در این قانون، بخش خصوصی موردتوجه قرار نگرفته است و از سوی دیگر، باید توجه داشت که اجرای این طرح نباید به سرنوشت مسکن مهر دچار شود.

ضیائی خاطرنشان کرد: دولت باید از ظرفیت بخش خصوصی و همچنین تشکل‌های مرتبط مانند انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران توجه کند تا اهداف تعیین شده برای تولید سالانه یک‌میلیون مسکن محقق شود.

وی یادآور شد: در صورت بازنگری در اجرای قانون جهش تولید، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران آمادگی دارد تا با دیگر انجمن‌های مربوط به بخش تولید مسکن، کارگروه‌های مشترکی را تشکیل دهد.

ضیائی تصریح کرد: تشکیل این کارگروه‌ها به تسریع در انجام هماهنگی و همکاری‌های دولت و بخش خصوصی برای اجرای قانون جهش تولید مسکن منجر می‌شود.

رئیس‌هایت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی خاطرنشان کرد: تاکنون در چند نوبت آمادگی این انجمن و فعالان اقتصادی در بخش تولید مسکن برای مشارکت در ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی به وزارتخانه‌های مختلف اعلام شد اما در حال حاضر، پاسخی از آنها دریافت نشده است.

بر اساس این گزارش، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران دارای ۶۰۰ عضو با اشتغال‌زایی ۵۰ هزار نفر است.

هنوز ظرفیت‌های خوزستان در ساخت تجهیزات صنعتی برای کشور شناخته شده نیست
رئیس کمیسیون صنعت اتاق اهواز گفت: هنوز ظرفیت‌های خوزستان در ساخت تجهیزات صنعتی برای کشور شناخته شده نیست

سید محمدجواد امانی در ادامه این نشست با اشاره به فعالیت صنایع مادر در بخش تولید محصولات فولادی گفت: به‌واسطه استقرار این صنایع در استان، مجموعه‌های فلزی پایین‌دست متعددی شکل گرفته‌اند که طی ادوار مختلف به توانمندی‌های زیادی دست پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: مجموعه‌های پایین‌دست فلزی در استان به‌رغم برخورداری از ظرفیت‌های بسیار بالا اما توانمندی‌های آنها در ساخت انواع تجهیزات صنعتی (در بخش گاز، نفت، پتروشیمی، حفاری) برای کشور ناشناخته است.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق اهواز به فشارهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه در زمینه تولید کشور اشاره کرد و گفت: باوجود این فشارها، همچنان واحدهایی هستند که به فعالیت خود ادامه داده‌اند و در راستای منافع اقتصادی کشور تلاش کرده‌اند و برخی از آنها به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز تبدیل شده‌اند.

امانی خاطرنشان کرد: حمایت از این مجموعه‌های پایین‌دست امری ضروری است و تهیه مواد اولیه به‌عنوان مهم‌ترین مطالبه آن‌ها باید با شرایط بهتری تأمین شود تا بتوانند به بقاء خود ادامه دهند.

کد خبر: ۱۴۶٬۵۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha