۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳
قرنطینه چین، جهان را درگیر بحران اقتصادی می کند
بازار گزارش می دهد؛

قرنطینه چین، جهان را درگیر بحران اقتصادی می کند

هم اکنون ۴۵ شهر چین که سازنده ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است در قرنطینه هستند که می تواند اقتصاد دنیا را با چالش روبرو کند.

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود اینکه شمار زیادی از کشورهای دنیا سیاست زندگی با ویروس کرونا را در پیش گرفته اند، ولی چین همچنان در تلاش است تا شمار مبتلایان به این ویروس را به صفر برساند و بر این باور است که نمی توان همراه با ویروس زندگی کرد.

این سیاست باعث می شود تا در زمان اوج گیری کرونا در یک منطقه، قرنطینه کامل اجرا شود و فعالیتهای صنعتی و تولیدی هم قربانی این سیاست شود. حال نگرانی این است که قرنطینه های گسترده در کشور چین باعث شود تا اقتصاد دنیا درگیر بحران شود . بحرانی که ریشه در کمبود مواد اولیه و کالاهای صنعتی دارد.

طبق گزارش ارایه شده توسط «سون نیوز» هم اکنون ۴۵ شهر در این کشور در قرنطینه هستند که سازنده ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور مبلغی برابر با ۷.۲ هزار میلیارد دلار است. این مساله می تواند اقتصاد دنیا را با چالشهای زیادی روبرو کند زیرا سهم اقتصاد چین در جهان بسیار بالا است.

لو تینگ، اقتصاددان ارشد مرکز مطالعاتی نومورا بر این باور است بازارهای جهانی تاثیر این بحران روی بازارهای مالی را نادیده می گیرند. وی در مصاحبه ای با این شبکه خبری افزود: «هم اکنون تمامی تمرکزها روی درگیری های روسیه و اوکراین و تبعات اقتصادی آن است. افزایش تورم و افزایش نرخ بهره بانکی هم مساله دیگری است که این روزها مورد توجه قرار می گیرد ولی در کمتر گزارشی در مورد تاثیر قرنطینه های وسیع در چین صحبت می شود. باید در نظر داشت چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است و با این وسعت زیاد قرنطینه به نظر می رسد اقتصاد دنیا را دچار بحران های وسیع می کند.»

در میان شهرهایی که این روزها درگیر بحران ناشی از قرنطینه هستند، شهر شانگهای بزرگترین وتاثیر گذارترین شهر است. شهری با بالغ بر ۲۵ میلیون نفر جمعیت که مرکز اصلی تولید و صادرات محصولات صنعتی در این کشور است. این قرنطینه سراسری در کشر چین باعث شده است تا در بسیاری از مناطق کمبود مواد غذایی ایجاد شود و برخی هم امکان دسترسی به خدمت بهداشتی و درمانی را از دست بدهند.

تاثیر قرنطینه شهر شانگهای روی توان صادراتی چین چشمگیر است. آمارهای رسمی نشان می دهد این شهر ۶ درصد از صادرات چین را به خود اختصاص داده است و شرکتهای بزرگی مانند سونی و اپل در جریان این قرنطینه رسما توان تولید را از دست داده اند.

برخی از شرکتها مانند «کوانتا» که در تولید لپ تاپ فعالیت می کنند تولید خود را کاملا متوقف کرده است. شرکت تسلا هم خبر از تعطیلی کارخانه خود در چین داد. این کارخانه روزانه ۲ هزار دستگاه خودرو تولید می کرد که هم اکنون کاملا تعطیل شده است.

مدیر عامل کارخانه تسلا در شانگهای در این مورد به چاینا دیلی گفت: «ما امیدوار هستیم این قرنطینه به سرعت به پایان برسد.این طولانی ترین توقف فعالیت تولیدی در این کارخانه از ابتدای سال ۲۰۱۹ تا کنون بوده است. در نتیجه این سیاستها میزان تولید شرکت تسلا بیش از ۵۰ هزار دستگاه در سال کمتر از براوردهای قبلی بود و تداوم این وضعیت می تواند چالشهای زیادی را برای کشور ایجاد کند.»

چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است و نقش زیادی در زنجیره تامین در دنیا دارد. این کشور کارخانه های تولیدی و صنعتی زیادی را در خود جای داده است و توقف در فعالیتهای تولیدی در این کارخانه ها می تواند در میان مدت آسیب های اقتصادی زیادی را به همراه داشته باشد.

کد خبر: ۱۴۶٬۵۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha