۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
طفره بانکها در پرداخت ۲۰ درصد تسهیلات به حوزه مسکن| مصوبه ای که هیچگاه اجرا نمی شود
«بازار» گزارش می دهد

طفره بانکها در پرداخت ۲۰ درصد تسهیلات به حوزه مسکن| مصوبه ای که هیچگاه اجرا نمی شود

حمایت از ساخت مسکن در حالی مجددا از سوی رئیس کل بانک مرکزی مطرح و در دستور کار بانک‌ها قرار گرفته که سالهاست شبکه بانکی از پرداخت ۲۰ درصد کل تسهیلات در حوزه مسکن طفره می رود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: روز گذشته رییس کل بانک مرکزی در نشست دوره‌ای با مدیران عامل بانک‌ها، با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های صندوق ملی مسکن ‌گفت: برای حمایت و تامین مالی بخش مسکن علاوه بر تسهیلات بانکی، روش‌هایی مانند تامین مالی زنجیره‌ای، انتشار اوراق و سایر ابزار تکمیلی نیز در دستور کار بانک‌ها قرار می‌گیرد. این پیام صالح آبادی اینطور وانمود می کند که بانک ها باید به حوزه مسکن توجه ویژه ای داشته باشند و پرداخت تسهیلات در حوزه مسکن را افزایش دهند.

اما مگر نه اینکه بارها و بارها وزرای اقتصاد، رئیس مجلس و رئیس جمهور بانک ها را موظف به پرداخت تسهیلات کرده اند و هر بار نیز بانک ها از این اقدام طفره می روند.

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه متاسفانه بانک ها بنا به دلایل مختلفی از دادن تسهیلات به بخش مسکن خودداری می کنند گفت: این مطالب و این گفته ها نمی تواند بانک ها را به دادن تسهیلات به بخش مسکن ترغیب کند. باید الزام در کار باشد وگرنه بانک ها بنا به دلایل مختلفی از زیر این کار فرار می کنند.

قطعا کمتر از عدد ۲۰ درصد اعلام شده در طی سال های گذشته به بخش مسکن تسهیلات پرداخت شده است. اما همانطور که بارها توسط وزرای راه و شهرسازی اعلام شده است این عدد همواره کمتر از ۱۰ درصد است. آمارها نشان می دهد در سال ۹۸ تنها ۸ درصد تسهیلات شبکه بانکی به حوزه مسکن اختصاص پیدا کرده است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آماری در خصوص اینکه میزان ورود بانک ها در دادن تسهیلات و اختصاص اعتبار به حوزه مسکن چقدر است وجود دارد؟ ادامه داد: قطعا کمتر از عدد ۲۰ درصد اعلام شده در طی سال های گذشته است. اما همانطور که بارها توسط وزرای راه و شهرسازی اعلام شده است این عدد همواره کمتر از ۱۰ درصد است. اما آمارهایی در دست است که نشان می دهد در سال ۹۸ تنها ۸ درصد تسهیلات شبکه بانکی به حوزه مسکن اختصاص پیدا کرده است.

تاکید رئیس کل بانک مرکزی هم به نظر می رسد کارساز نباشد. هر چند تمام کارشناسان معتقد هستند که صنعت ساختمان می تواند بیشتر بخش های اقتصادی را با رونق خود به حرکت در بیاورد. اما بانک ها توجهی به این بخش از خود نشان نمی دهند

یوسفی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۰ دولت و بانک ها مکلف شده بودند تا ۲۰ درصد کل منابع تسهیلاتی خود را برابر ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به حوزه مسکن پرداخت کنند اظهار داشت: تاکید رئیس کل بانک مرکزی هم به نظر می رسد کارساز نباشد. هر چند تمام کارشناسان معتقد هستند که صنعت ساختمان می تواند بیشتر بخش های اقتصادی را با رونق خود به حرکت در بیاورد. اما بانک ها توجهی به این بخش از خود نشان نمی دهند.

یوسفی افزود: با توجه با نامگذاری سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین بانک‌ها باید ظرفیت‌های خود را برای حمایت از تولید و اشتغال به کار گیرند و هدایت صحیح اعتبارات بانکی به سمت تولید واقعی می تواند به کمک اقتصاد بیاید.

وی با بیان اینکه حالا که اجرای نهضت ملی مسکن و ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال یر روی غلطک افتاده و تا حدودی سرعت گرفته است برای انجام این مهم حمایت و همکاری شبکه بانکی لازم است تاکید کرد: برای ثبات قیمت ها باید به تولید مسکن رونق دهیم و اگر می خواهیم در بازار مسکن همواره از جهش های قیمتی جلوگیری کنیم باید به رونق تولید توجه ویژه ای شود.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس گفته است که بانک‌های عامل قرار بود در سال‌جاری ۳۶۰ هزار میلیارد تومان منابع به طرح جهش تولید مسکن اختصاص دهند که ریالی از این منابع پرداخت نشده است

نکته مهمی که در اظهارات روز گذشته صالح آبادی ریس کل بانک مرکزی دیده می شد این بود که او اعلام کرد خوشبختانه صندوق ملی مسکن از قابلیت های مناسبی برخوردار است و منابع خوبی برای آن تجهیز شده است اما علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در گفتگو با خبرگزاری بازار گفته است که بانک‌های عامل قرار بود در سال‌جاری ۳۶۰ هزار میلیارد تومان منابع به طرح جهش تولید مسکن اختصاص دهند که ریالی از این منابع پرداخت نشده است.

این آمارها و این اظهارات نشان می دهد که حتی اگر مصوبه مجلس هم باشد بانک ها زیر بار پرداخت تسهیلات به بخش مسکن نمی روند. مشخص است که بانک ها بازپرداخت بیش از ۱۲ سال را مناسب برای بازگشت تسهیلات مناسب نمی بینند و علاقه دارند وامهایی پرداخت کنند که خیلی زود به بانک بازگردد.

کد خبر: ۱۴۶٬۴۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha