۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
فارس قطب تولید گیاهان دارویی| فرصت ارزآوری که مغفول ماند
بازار گزارش می دهد؛

فارس قطب تولید گیاهان دارویی| فرصت ارزآوری که مغفول ماند

شیراز- فارس با داشتن ۱۵۰ گونه گیاهان دارویی و کشت ۳۰۰ گونه انحصاری در حالی رتبه نخست تولید گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده که استفاده از این ظرفیت برای توسعه اقتصاد استان مغفول مانده است.

بازار؛ گروه استان ها: گیاه شناسان بر این باورند که بیش از هشت هزار گونه گیاهی در کشور وجود دارد که این میزان دو برابر اروپاست و بر اساس این نظریه بیش از دو هزار و ۳۰۰ گونه از این گیاهان خواص دارویی، عطری، ادویه‌ای و آرایشی دارند.

بر اساس اطلاعات موجود حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی در سال ۱۹۹۶، ۶۰ میلیارد دلار بوده و این میزان در سال ۲۰۱۰ به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ رسیده است. البته بانک جهانی پیش بینی کرده که در سال ۲۰۵۰ گردش مالی و تجارت جهانی متمرکز و مبتنی بر گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به حدود ۵ هزار میلیارد دلار خواهد رسید که متأسفانه سهم ایران از تجارت جهانی گیاهان دارویی صفر است!

فارس رتبه اول تولید گیاهان دارویی کشور را به خود اختصاص داده است
استان فارس نیز به دلیل شرایط خاص اقلیمی که دارد گنجینه ای از گیاهان دارویی را در خود جای داده است به گونه ای که بر اساس آمار و شواهد موجود این استان رتبه اول تولید گیاهان دارویی کشور را به خود اختصاص داده است. کارشناسان بر این باورند که در فارس بیش از ۱۵۰ گونه گیاهان دارویی شناخته شده وجود دارد و کشت بیش از ۳۰۰ گونه انحصاری در این استان امکان‌پذیر است.

بر اساس آمار استان فارس سالیانه میزان قابل توجهی از گیاهان دارویی فارس به کشورهای هدف مانند امارات متحده عربی، آلمان، پاکستان، ترکیه، عراق، هند، ژاپن، هلند و روسیه صادر می شود که بیشتر شامل شیره و عصاره شیرین بیان و گل گلرنگ و آویشن و صمغ غربی و برگ به لیمو است. اما با توجه به ظرفیت های شاخص استان در این حوزه آنگونه که باید فارس در حوزه گیاهان دارویی نتوانسته موفق عمل کند.

فارس با تولید ۵۰ درصد گیاهان دارویی کشور رتبه نخست پرورش و صادرات گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده است

کارشناس مسئول گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان فارس در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه این استان با ویژگی‌های اقلیمی و تنوع آب و هوایی یکی از مناطق مهم رویش انواع گیاهان دارویی است، گفت: فارس با تولید ۵۰ درصد گیاهان دارویی کشور رتبه نخست پرورش و صادرات گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده البته باید به این نکته توجه کرد که خراسان رضوی و جنوبی در کشت زعفران، زرشک و زیره از استان فارس جلوتر هستند.

فارس قطب تولید گیاهان دارویی| فرصت ارزآوری که مغفول ماند

حشمت الله صادقی با اشاره به جایگاه مهم استان فارس در حوزه گیاهان دارویی بیان کرد: در حال حاضر سطح زیرکشت گیاهان دارویی در این استان چیزی حدود ۲۰ هزار هکتار است که یکی از برنامه های جهادکشاورزی طی چند سال گذشته افزایش سطح زیرکشت گیاهان در فارس بوده است.

وی با اعلام اینکه فارس قطب تولید برخی از گیاهان دارویی از جمله شیرین بیان است، ادامه داد: گیاهان دارویی زمینه ای برای توسعه اقتصاد در کشور به شمار می روند و می توان در فارس از این سرمایه برای ارزش افزوده بالا و اشتغالزایی استفاده کرد.

گیاهان دارویی فرصت بکر و مناسبی برای ارزآوری است
کارشناس مسئول گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه گیاهان دارویی فرصت بکر و مناسبی برای ارزآوری است، تاکید کرد: گیاهانی مانند برای شیرین بیان، آویشن شیرازی، آویشن باغی، به لیمو، گل محمدی، زعفران و زیره از جمله گیاهانی هستند که دارای جایگاه مناسبی در استان هستند و می توان از این پتانسیل استفاده زیادی کرد.

وی ادامه داد: در سال های اخیر با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی استان فارس ، اقدامات مناسبی در زمینه توسعه و کشت گیاهان دارویی ، صنعتی از جمله آنغوزه و باریجه صورت گرفته است

یک فعال حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در فارس در این رابطه به بازار گفت: این استان یکی از مناطق مهم ایران از نظر تنوع گیاهان دارویی است و ذخیره گاه ژنتیکی پوشش های گیاهی یا به تعبیری فلور ایران است.

علی اکبر کاظمینی با اشاره به اینکه یک دهم گیاهان دارویی کشور فقط در منطقه حفاظت شده بمو در شیراز است، ادامه داد: این آمار نشاندهنده جایگاه مهم استان فارس در گیاهان دارویی است، البته باید این موضوع را نیز مدنظر قرار داد که گیاهان دارویی تنها در یک نقطه از استان نیستند بلکه در نقاط مختلف فارس با آب وهوای متنوع وجود دارند.

وی از استان فارس به عنوان ذخیره گاه ژنی گیاهان دارویی یاد کرد و افزود: وضعیت پوشش گیاهان دارویی در این استان بسیار بالاست و به دلیل تفاوت دما شاهد رویش متنوعی از گیاهان در اقصی نقاط ایران هستیم.

فارس قطب تولید گیاهان دارویی| فرصت ارزآوری که مغفول ماند

این فعال حوزه منابع طبیعی با اشاره به اینکه باید از این ظرفیت برای توسعه اقتصادی استان استفاده کرد، گفت: با توجه به این شرایط و شناسایی گیاهان دارویی باید از این موضوع الهام گرفت و نسبت به توسعه سطح زیر کشت هر مطنقه اقدام کرد.

نباید اجازه داد تعدادی افراد سودجو به این گیاهان دست درازی کنند و با روش های مکانیزه و یا حتی تراکتور به جان این گونه ها بیافتند

کاظمینی با تاکید بر اینکه باید پرورش گیاهان دارویی در استان به صورت گسترده مدیریت شود، گفت: البته نباید اجازه داد تعدادی افراد سودجو به این گیاهان دست درازی کنند و با روش های مکانیزه و یا حتی تراکتور به جان این گونه ها افتاد.

وی به پرورش شیرین بیان در این استان اشاره کرد و توضیح داد: فارس قطب تولید گیاه دارویی همچون شیرین بیان است اما متأسفانه در زمینه فرآوری این گیاه و بقیه گیاهان دارویی ضعیف عمل کرده است بلکه تمامی زیرساخت ها را فراهم کرد نه اینکه فقط سطح زیرکشت را افزایش بدهیم بدون اینکه برنامه ای برای فرآوری داشته باشیم.

جلوگیری از چرای بی رویه دام ، کاشت بذر گونه های در حال انقراض در مراتع و جنگل ها
کاظمینی به چالش های موجود در حوزه گیاهان دارویی نیز اشاره و بیان کرد: جلوگیری از چرای بی رویه دام، کاشت بذر گونه های در حال انقراض در مراتع و جنگل ها، سپردن توسعه و کشت گیاهان دارویی به وسیله خود مردم از راهکارهای جلوگیری از انقراض گونه های گیاهی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این فعال حوزه منابع طبیعی با اشاره به سودآوری و درآمد بسیار گیاهان دارویی تاکید کرد: از این ظرفیت می‌توان برای رشد اقتصادی بهره برد بر این اسا باید توسعه کشت گیاهان دارویی به عنوان یک ضرورت در دستور کار قرار گیرد.

بر اساس ضرورت دارد مسئولان استانی با ارائه راهکارها لازم شرایطی را فراهم کنند تا از این ظرفیت مغفول مانده برای توسعه اقتصادی استان و همچنین اشتغالزایی استفاده کنند.

کد خبر: ۱۴۶٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha