۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶
سهم گمرکات کشور در رونق بخشی به تولید
معاون امور گمرکی گمرک ایران عنوان کرد

سهم گمرکات کشور در رونق بخشی به تولید

معاون گمرکی گمرک ایران گفت: این سازمان با ارائه تسهیلات متنوع به صادرکننده‌ها و تولیدکننده ها، سهم بسزایی در کاهش هزینه‌های تولید و رونق اقتصادی کشور دارد.

به گزارش بازار، فرود عسگری با بیان اینکه گمرک به عنوان سازمان مجری سیاست‌های دولت در تجارت خارجی با ۱۴۰ گذرگاه گمرکی، نقش بسزایی در خدمت به تجارت خارجی و صادرات و واردات دارد، گفت: این سازمان با ارائه تسهیلات متنوع، می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های ترخیص کالا و نهایتا بهای تمام شده تولید شود که توانمندی واحدهای تولیدی و رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: گمرک با ارزیابی کالاهای صادراتی در کارخانه و انبار واحدهای تولیدی، اخذ ضمانت نامه بابت دریافت عوارضِ صادراتی کالا و جبران کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی و بهره مندی از تسهیلات مدیریت ریسک و کاهش ایستایی کالاهای صادراتی در گمرکات، کمک موثری برای صادرکنندگان کالا به شمار می‌آید.

او درباره برخی تسهیلات گمرک به واحدهای تولیدی صادرات محور گفت: گمرکات با تسهیل ورود موقت تجهیزات، مواد اولیه و قطعات مرتبط با تولیدات صادراتی با اخذ ضمانت نامه بانکی معادل حقوق ورودی و تفویضی، برای صادرکننده‌ها این امکان را فراهم کند تا بعد از پردازش و تولید محصول در حداقل زمان، اقدام به صادرات کالای خود کنند. همچنین انجام مراحل گمرکی استرداد حقوق ورودی مواد اولیه وارداتی کالاهای واسطه‌ای در گمرکات استان‌های کشور نیز به ذخیره بخشی از نقدینگی واحدهای تولیدی کمک می‌کند.

عسگری در خصوص رویه واردات توضیح داد: در حوزه واردات نیز گمرک با در اختیار قرار دادن امکان استفاده از انبارهای اختصاصی خود برای تسریع در انتقال کالای وارداتی به انبار اختصاصی واحد تولیدی و حذف بارگیری و تخلیه‌های متعدد و هزینه‌های انبارداری به کاهش هزینه‌های تولید کمک می‌کند. واحدهای تولیدی متقاضی استفاده از این تسهیلات، می‌توانند به گمرکات استانی مراجعه کنند.

وی افزود: برای جبران نقدینگی در بخش ورود کالا هم با بخشنامه رئیس کل گمرک بابت حقوق ورودی و مالیات ارزش افزوده با ضمانت نامه بانکی، صاحبان کالا می‌توانند کالای خود را ترخیص کنند و در صورت نداشن امکان تودیع ضمانت نامه بانکی، واحدهای تولیدی می‌توانند با رویه نسیه، بخشی از کالا را نگه داشته و مابقی را از گمرک ترخیص و به خط تولید منتقل کنند و با فراهم شدن نقدینگی، مابقی کالا را از گمرک ترخیص کنند.

عسگری در ادامه گفت: واحدهایی که در حوزه دارو و لوازم و تجهیزات پزشکی هستند با حداقل اسناد و تعهد ریاست سازمان غذا و دارو به گمرک، می‌توانند کالاهایشان را از گمرک ترخیص کنند.

معاون گمرک در خصوص کالاهای اساسی گفت: وارد کنندگان کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور هم می‌توانند با استفاده از تسهیلات حمل یکسره، به شرط آماده بودن اسناد مورد نیاز از بنادر و مبادی ورودی کشور اقدام به ترخیص کالای خود کنند.

عسگری در خصوص تسهیلات گمرک در ترخیص کالاهای ضروری و مورد نیاز واحدهای تولیدی توضیح داد: اگر واحدی، کالایی را خیلی اضطراری و فوری نیاز داشته باشد می‌تواند با تقاضای اعمال ماده ۴۲ از رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و تعهد وزیر مرتبط به آن بخش آن کالا را ترخیص کند.

عسگری در پایان گفت: در سال ۱۴۰۰ عملیات تبادل ۱۶۴ میلیون تن کالا به ارزش بیش از ۱۰۱.۶ میلیارد دلار در گمرکات کشور انجام شد که ۵۳ میلیارد دلار آن واردات و ۴۸.۶ میلیارد دلار آن صادرات بوده است.

کد خبر: ۱۴۶٬۲۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha