۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲
تداوم ثبات در بازار بلاتکلیف

تداوم ثبات در بازار بلاتکلیف

قیمت روز آهن آلات که از ابتدای هفته کاهشی بود، روز گذشته نیز به نوسان کاهشی خود ادامه داد به طوری که غالب محصولات به طور میانیگن حدود ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت روز آهن آلات که از ابتدای هفته کاهشی بود، روز گذشته نیز به نوسان کاهشی خود ادامه داد به طوری که غالب محصولات به طور میانیگن حدود ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند، البته این امر بیانگر رونق خرید آهن نیست و بخش تقاضا همچنان نظاره‌گر اوضاع بازار است.

قیمت دلار هم در روز گذشته در بازه محدودی در نوسان بود به طوری که در طول روز دو بار وارد کانال ۲۸ هزار تومانی شد و در نهایت در پایان روز گذشته حدود ۲۷ هزار و ۹۸۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن
رکود سنگینی که در بازار حاکم بود، عرضه‌کنندگان را به کاهش نرخ اهن الات وادار کرد به طوری که نرخ برخی محصولات فولادی در شماری از کارخانه‌ها به قیمت‌ سال گذشته عرضه می‌شوند.

اما همچنان رونق چشمگیری در بازار آهن مشاهده نمی‌شود و متقاضی مصرف در انتظار اصلاح قیمت‌ها و سامان یافتن اوضاع پیچیده و سردرگم بازار است. با این اوصاف آنچه روز گذشته در بازار آهن رقم خورد کاهش حداکثری نرخ مقاطع فولادی بود.

در این میان کاهش همچنان تدوام داشت به طوری که حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان از نرخ این محصول کاهش یافت البته برخی مبادی فروش نیز هیچ تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند.

کاهش قیمت نبشی و ناودانی نیز روز گذشته چشم‌گیر بود اگرچه نیمی از کارخانه‌ها ثبات قیمت داشتند و در نیم دیگر بازار حدود ۵۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت مشاهده شد.

نرخ روز تیرآهن نیز مانند غالب محصولات فولادی در بخش کیلوفروشی ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز در کنار ثبات قیمت برخی کارخانه‌ها، کاهش ۱۰ الی ۳۰ هزار تومانی هم مشاهده شد.

قیمت لوله داربستی، گازی و ... و همچنین قیمت پروفیل‌ها در آن دسته از کارخانه‌هایی که اعلام قیمت می‌شود ثابت و بدون تغییر بود. همچنین قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان با کاهش قیمت عرضه شد، درحالی که قیمت ورق سیاه تغییری نداشت و ثابت بود.

طبق سنوات گذشته انتظار می‌رفت در این فصل از سال که پروژه‌های عمرانی و برخی فعالیت‌های دیگر از سر گرفته می‌شود، بازار آهن و فولاد نیز رونق بگیرد، اما طی یک ماه گذشته این جریان مشاهده نمی‌شود و عواملی که در ایجاد و بروز چنین بازاری دخیل بوده‌اند به قدری اثرگذار و مهم هستند که حتی آغاز ساخت مسکن ملی که از آن به عنوان عاملی برای تحرک بازار یاد می‌شد، توانایی تنظیم بازار را ندارد.

با توجه به این شرایط و افزایش قیمت ناگهانی که در برخی محصولات رخ داد، بازار آهن را در شوکی فرو برد و بیش از پیش رکود آن را عمیق‌تر کرد.

افزایش غیرمنطقی قیمت آهن
در همین زمینه حمید رستگار رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران اظهار کرد: یکی از عوامل افزایش قیمت محصولات فولادی در پایان سال گذشته که به طور ناگهانی اتفاق افتاد، افزایش نرخ محصولات اولیه مانند شمش در بورس کالا بود.

با آغاز سال جدید نیز این روند افزایشی تداوم داشت و به طور میانگین حدود ۲ هزار تومان شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم. درحالی علت این گرانی‌ها کمبود عرضه اعلام شد درحالی که ما سالانه حدود ۱۲ میلیون تن تولید مازاد داریم و طبیعتا با کمبود محصولات فولادی مواجه نیستیم.

وی در ادامه به آسیب مصرف‌کننده از گرانی‌های فعلی اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت‌ها از نظر اقتصادی و منطقی توجیهی ندارد و برخلاف باور اکثریت نمی‌توان آن را صرفا به جنگ میان روسیه و اوکراین و افزایش نرخ حامل‌های انرژی و همچنین افزایش حقوق کارگر نسبت داد.

رستگار تأکید کرد: تأمین نیاز بازار داخلی جزو اولویت‌های کشور است و پس از آن می‌توان صادرات مازاد محصولات را مدنظر قرار داد و بررسی میزان نیاز بازار نیز توسط توزیع‌کننده انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد افزود: متضرر شدن یکی از واحدهای فولادی به طور قطع به ضرر همه واحدهای زنجیره فولاد خواهد بود که ما در صدد برگزاری جلسات متعددی با هدف تنظیم بازار و حمایت‌ از پروژهای ملی مهم مانند ساخت مسکن ملی هستیم.

رستگار در ادامه بیان کرد: برخی مواقع ما تنها مجری تصمیمات اخذشده هستیم و دخالتی در تصویب آنها نداریم.

وی در ادامه به تولید محصولات داخلی اشاره کرد و افزود: اگرچه افزایش قیمت نهاده‌های انرژی، حقوق کارگران و برخی موارد دیگر افزایشی یافته است اما می‌توان با ساماندهی و کنترل بازار مانع از افزایش شارپی نرخ محصولات شد.

رستگار کنترل قیمت محصولات فولادی را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: افزایش قیمت مقاطع فولادی بی‌گمان افزایش نرخ مسکن و لوازم خانگی، خودرو و ... را در پی خواهد داشت که در صورت عدم کنترل و مدیریت صحیح بازار، آشفتگی و سردرگمی فعلی را رقم خواهد زد.

کد خبر: ۱۴۶٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha