۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۷
فرآیند افزایش دامنه نوسان با اخذ «تعهدات بلند مدت» از بازارگردان انجام شود
معاون نهادهای مالی هلدینگ «داناک» :

فرآیند افزایش دامنه نوسان با اخذ «تعهدات بلند مدت» از بازارگردان انجام شود

احمدآبادی، معاون نهادهای مالی هلدینگ «داناک» معتقد است امکان افزایش دامنه نوسان نمادهای بورسی با درخواست بازارگردان اقدامی مثبت در جهت کاراتر شدن بازارسرمایه است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، از امروز دوشنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۰، دامنه نوسان نمادهای معاملاتی در بازار اول (تابلو اصلی و فرعی) بورس تهران و فرابورس مثبت و منفی ۶ درصد شد. این اقدام با اعلام شرکت بورس تهران در روز گذشته و با صدور اطلاعیه‌ای براساس بند یک هفتصد و نود و دومین صورتجلسه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مورخ ۲۴ همین ماه رقم خورد.

کارشناسان بازارسرمایه معتقدند این اتفاق و حذف تدریجی دامنه نوسان در نهایت به نفع بازارسرمایه است.

معاون نهادهای مالی هلدینگ توسعه ثروت و سرمایه «داناک»، با مثبت دانستن اقدام اخیر سازمان بورس بیان کرد: به طور کلی هر سیاستی که منجر شود تا دامنه نوسان افزایش پیدا کند و بازار به سمتی برود که با سرعت بیشتری به تعادل برسد، اتفاق خوبی برای بازار سرمایه به شمار می‌آید. از این طریق تخلیه هیجانات بهتر انجام خواهد شد و در نتیجه با بازار کارارتری رو به رو خواهیم بود.

احمد احمدآبادی تاکید کرد: نکته اساسی که در این میان وجود دارد، مجوزی است که به این نمادها در راستای افزایش دامنه نوسان داده می‌شود. سازمان بورس و اوراق بهادار باید توجه داشته باشد که فرایند افزایش دامنه نوسان با اخذ تعهدات بلند مدت از بازارگردان، ناشر یا هر کسی که متعهد بازارگردانی نماد است، انجام شود تا از این طریق شائبه استفاده سوء از افزایش دامنه نوسان برطرف شود.

او اضافه کرد: طی چند سال اخیر بسیاری از ناشران بورسی موظف به تعیین بازارگردان شدند، این موضوع سبب شد تا گاه در برخی نمادها شاهد مفسده باشیم، به این معنی که با آغاز عملیات بازارگردانی شاهد تحرکات غیرعادی در این نمادها بودیم.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: این اتفاقات در دوران اوج بازار بیشتر وجود داشت و شاید به همین دلیل هم زیاد مورد توجه قرار نگرفت. موضوعی که سبب شد تا رشد قیمت‌ها در برخی نمادها رقم بخورد و همزمان با افت بازار نیز روند این نمادها به شدت افت داشته باشد.

احمدآبادی تصریح کرد: به این ترتیب چیزی از عملیات بازارگردانی در این نمادها شاهد نبودیم، زیرا تعهد بر عهده ناشر بود و مدیر بازارگردان خود را از توجه به اتفاقات در روند بازارگردانی مبرا کرده و تعهد را بر عهده ناشر و یا سهامدار عمده می دانست.

او اظهار کرد: همان طور که اشاره شد، این اتفاق در برخی نمادها مفسده‌هایی ایجاد کرد؛ بنابراین اگر مکانیزمی وجود داشته باشد که مدیر بازارگردان نماد، خود مسئولیتی را به شکل بلند مدت قبول کند و فضای باز شدن دامنه نوسان را بتواند در بلند مدت تضمین کند به دنبال افزایش دامنه نوسان با اتفاقات خوبی در بازارسرمایه رو به رو خواهیم بود.

احمدآبادی افزود: در مجموع می‌توان گفت هر چقدر محدودیت‌هایی که بر روی ریزساختارهای بازارسرمایه سایه انداخته و سبب شده تا بازار ما نسبت به بازارهای جهان با مکانیزم‌های بین‌المللی و کاراتر عقب باشد، کاهش یابد به ایجاد جذابیت در این بازار نسبت به بازارهای رقیب کمک خواهد شد.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: در حال حاضر بازارهایی مانند فارکس و رمز ارزها از جذابیت‌های زیادی برخوردارند، باز بودن دامنه نوسان و دو طرفه بودن بازار و امکان استفاده از ابزارهای متنوع دیگر در بازارهای سرمایه دیگر، به شکلی است که هر لحظه رقابت با بازارهای رقیب را دشوار کرده است. بنابراین اگر به مرور به سمت استانداردهای جهانی در این حوزه حرکت کنیم به طور قطع به بازارسرمایه کمک زیادی خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۴۶٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha