۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۹
کشت قراردادی گامی به سوی الگوی کشت
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

کشت قراردادی گامی به سوی الگوی کشت

مهاجر، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: کشت قراردادی از مهمترین برنامه های وزرات جهاد کشاورزی است.

به گزارش بازار، علیرضا مهاجر معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۷۵ درصد از اراضی کشور زیر ۵ هکتاراست و در بعضی استان ها شمالی سهم هر کشاورز تقریبا به ۰/۷ هکتار می رسد که اگر این روند ادامه داشته باشد شاهد چند اتفاق ناگوار خواهیم بود.

در ابتداء ۹۰ درصد اراضی در ۱۰ سال آینده به زیر ۳ هکتار می رسد که دیگر امکان سرمایه گذاری نیست. زمانی که اراضی کوچک می شود دیگر برای کشاورزی مرقوم به صرفه نیست و اراضی کوچکی که خاک، آب و در منطقه خوبی قرار دارد تبدیل به ویلا و ساختمان می شود. لذا در سفری که به استان های شمالی داشتم به استاندارهای گیلان، مازندران، گلستان پیشنهاد دادم برج هایی ۱۰۰ تا ۱۵۰ طبقه به فاصله ۲ کیلومتری بسازیم و فضاهای آزاد بین برج ها را به کشت برنج و محصولات اساسی بپردازیم.

پیشنهاد بعدی ایجاد بانک زمین است بطوری که اراضی کشاورزی به طور کامل بنام یکی از فرزندان متوفی ثبت شود یا در صورت عدم توانایی فرزندان، بانک زمین به طور کامل اراضی کشاورزی به شخص واحد دیگری بفروش برسانند تا مانع کوچک شدن اراضی کشاورزی شود.

مهاجر افزود :کشت قراردادی یکی از مسیر های کوتاه مدتی برای جلوگیری از کوچک شدن اراضی کشاورزی در نظر گرفته شده است. طبق این طرح و برنامه ریزی صورت گرفته، در ابتدای فصل کاشت که کشاورزان امکانات لازم برای تهیه نهادها مورد نیاز مانند بذر، کود و سم را ندارد در اختیارشان قرار دهیم و در انتهای فصل برداشت، محصول تولید شده با قیمت روز از کشاورز خریداری و هزینه های نهاده ها به قیمت زمان تحویل محاسبه گردد.

علیرضا مهاجر با اشاره به نقش مهم بخش خصوصی در کشت قراردادی گفت : سیاست های پولی دولت، انگیزه بخش خصوصی برای ورود به کشت قراردادی سلب کرده که انشالله بزودی با تغییر این سیاست ها شاهد حضور بخش خصوصی خواهیم بود.

مهاجر افزود : وزارت جهاد کشاورزی در کشت قراردادی برنج بدنبال همکاری با کشاورزان در عرض ۴۵ هزار هکتار است. وی ابراز امیدواری کرد با توجه به استقبال خوب کشاورزان، کشت قراردادی برنج در استان گیلان ۲۰ هزار هکتار، استان مازندران ۲۵ هزار هکتار و استان گلستان۱۰ هزار هکتار صورت گیرد.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت :طبق آمار در سه سال گذشته میزان مصرف کود پتاس ۳ درصد، کود فسفر ۷ درصد و کود ازت بیش از ۱۰۰ درصد در کشور بوده است. با توجه به عملکرد کود پتاس که موجب حفاظت گیاه در برابر ناملایمات جوی و ارتقای کیفیت محصولات می شود اما متاسفانه میزان بهره وری محصولات اساسی از کود پتاس صفر درصد بوده است.

مهاجر افزود : طبق بخشنامه ارسالی معاونت زراعت به استان ها، قرار شد کشاورزان متقاضی کود، همزمان هر سه کود پتاس، فسفر و اوره دریافت کنند و میزان کود مصرفی متعلق به کشاورزان براساس نظر کارشناسی و تخصصی مهندسان کشاورزی زمین باشد.

علیرضا مهاجر با اشاره به کشت گیاهان دارویی در اراضی دیم گفت : گیاهان دارویی در اراضی دیم کیفیت بالاتری دارد به همین جهت وزارت جهاد کشاورزی بدنبال کشت گیاهان دارویی در اراضی قابل کشت و کار است. مهاجر افزود کشت گیاهان دارویی یکسری محدودیت دارد و بازار آن زود اشباع می شود. مهاجر ابراز امیدواری کرد اگر به نحو احسن روی صنعت استفاده از گیاهان دارویی کار شود قطعا کشور از ظرفیت های این صنعت بهره مندخواهد شد.

معاون زراعت کشاورزی گفت : معمولا در دنیا می گویند جنسی را تولید کنید که مشتری داشته باشد یعنی تولید هر جنس بر مبنایی که بازارش مشخص باشد. مانند محصولات سیفی و سبزی که در کشور های اورا آسیا و روسیه بدلیل آب و هوای مناسب و چهار فصل کشور استقبال خوبی دارد که این مهم با مدیریت و سازماندهی اصولی توسط بازرگانان و کشاورزان حداقل ۲ الی ۳ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور خواهد داشت.

علیرضا مهاجر گفت : وزارت جهاد کشاورزی در برنامه الگوی کشت هیچ مشکلی ندارد و باتوجه به جداول موجود از میزان اقلام مورد نیاز، سرانه مصرف مردم و بهره کافی از زمین در جهت افزایش تولید آگاه است.
علیرضا مهاجر گفت : اجرای الگوی کشت با برنامه الگوی کشت دو مقوله متفاوت است و بعنوان مطالبه ملی نیازمند اراده سران قوا در تمامی ابعاد این موضوع و تصمیمات کشوری است.

مهاجر در ادامه ابزارهای حمایتی و بازدارنده وزارت جهاد کشاورزی را کافی ندانست و افزود: به طور مثال با افزایش قیمت برنج علاوه بر استان های شمالی شاهد کشت این محصول در استان های اصفهان، یزد، خوزستان بودیم در صورتی که بر این باور هستیم محصول برنج فقط در استان های شمالی باید کشت شود. مهاجر افزود : ۱ هکتار برنج در استان گیلان به طور خالص ۴ هزار متر مکعب، استان مازندران ۶ هزار متر مکعب و استان گلستان ۸ هزار متر مکعب آب مصرف می کند و این در حالی است که این میزان در استان اصفهان ۲۲ هزار مترمکعب، استان یزد ۲۴ هزار متر مکعب آب مصرف می کند.

معاونت زراعت کشاورزی گفت: پیشنهاد کرده ایم برای کشاورزان استان های شمالی یارانه مستقیم قرار دهیم که این عامل خود سبب کاهش قیمت خواهد شدو دیگر برای کشاورزان استان های جنوبی کاشت برنج بصرفه نخواهد بود.

مهاجر با اشاره به برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای بهره وری آب گفت : بدنبال واریته های مقام و کم آب برهستیم و به علت تبخیر و تعرق کمتر و وجود بارش، کشت محصولات فصل تابستان را به فصول پاییز و زمستان منتقل کرده ایم.

کد خبر: ۱۴۶٬۰۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha