۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
 بازدهی بازارهای مالی ایران در ده سال اخیر چگونه بوده است؟

بازدهی بازارهای مالی ایران در ده سال اخیر چگونه بوده است؟

شروع رشد قیمت‌ها در انواع بازارها با جهش ارزی شروع می‌شود. این ادعا در بازدهی نرخ دلار در سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۷ واضح است. بر این اساس در سالهای یاد شده، دلار (آزاد) و سکه طلا (امامی) پیشتاز رشد بودند.

به گزارش بازار، شروع رشد قیمت‌ها در انواع بازارها با جهش ارزی شروع می‌شود. این ادعا در بازدهی نرخ دلار در سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۷ واضح است. بر این اساس در سالهای یاد شده، دلار (آزاد) و سکه طلا (امامی) پیشتاز رشد بودند.

سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ بازارهای به رکود رفتند چرا که تلاطمی در بازار ارز احساس نمی‌شد (امضای برجام و سیاست ضد تورمی دولت یازدهم)

سال ۱۳۹۸ همانند سال ۱۳۹۲، همزمان با فروکش کردن تلاطم های ارزی، نوبت به سایر بازارها رسید. طبق نمودار بازار بورس(شاخص کل) در سال ۱۳۹۲، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ رتبه اول بازدهی را کسب کرد و جالب اینکه در هر سه این سالها، بازار مسکن (شهر تهران) در رتبه دوم قرار گرفت.

نکته جالب رفتار تورم (کالاهای اساسی) و بانک (سپرده سالانه) است که فقط در سال ۱۴۰۰ توانستند خودی نشان دهند که مهر تاییدی بر فرضیه بازارها به نوبت حرکت می‌کنند است.


در سال ۱۴۰۰ بازارها به رکود رفتند و بورس بعد از پشت سر گذاشتن رشدهای چند صد درصدی، با رشد فقط ۵درصد رتبه آخر را کسب کرد.

 بازدهی بازارهای مالی ایران در ده سال اخیر چگونه بوده است؟


کد خبر: ۱۴۵٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha