۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۱
کاهش ۸۰ درصدی چرای زودهنگام در مراتع

کاهش ۸۰ درصدی چرای زودهنگام در مراتع

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: سال گذشته از ۸۰ درصد چرای زودهنگام در مراتع از طریق اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی جلوگیری شد.

به گزارش بازار، ترحم بهزاد گفت: بیشتر دامدارانی که کوچ زودهنگام را انجام می‌دهند، فاقد پروانه چرا در مراتع ییلاقی هستند.

وی افزود: امسال اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی لازم در مورد زمان کوچ نیز با توجه به شرایط اقلیمی، کاهش میزان بارندگی و افزایش دما صورت گرفته است و از این رو کوچ عشایر از ۳۰ فروردین آغاز و در روزهای ۱۵ تا ۲۵ روز اردیبهشت وارد مناطق ییلاقی خواهند شد.

بهزاد خاطرنشان کرد: در گذشته کوچ زمینی انجام می‌شد و عشایر ظرف حدود ۳۰ تا ۴۵ روز وارد عرصه‌های ییلاقی می‌شدند، اما اکنون ۸۰ تا ۸۵ درصد کوچ به صورت ماشینی انجام می‌شود و ظرف ۲۴ ساعت از مبدا به مقصد می‌رسند.

وی کمبود علوفه، فقدان آب برای شرب انسان و دام، افزایش دما در مناطق قشلاقی، رقابت در رسیدن و بهره‌برداری از مراتع ییلاقی، نداشتن پروانه چرا در مراتع خوب و عادت عشایر به کوچ در زمان معین را از دلایل کوچ زودهنگام دانست.

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در همین حال به تدوین دستورالعمل مدیریت چرا، کنترل پروانه چرا و ساماندهی کوچ در اسفند سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: این دستورالعمل با هدف حفظ منابع پایه، حفظ ذخایر ژنتیکی، تقویت پوشش گیاهی، ساماندهی کوچ و جلوگیری از فشار مضاعف بر عرصه های مرتعی تدوین و به تمام استان‌های کشور ابلاغ شد.

وی افزود: ستاد ملی کوچ نیز دو ماه قبل از آغاز کوچ با توجه به شرایط اقلیمی و مسایل اکوسیستم، تقویم کوچ تنظیم و بر اساس آن زمان کوچ اعلام می شود.

بهزاد مدیریت چرا، کنترل پروانه چرا و ساماندهی کوچ را کم‌هزینه‌ترین پروژه برای حفظ و صیانت از پوشش گیاهی مراتع عنوان کرد و اظهار داشت: اگر همکاری‌های لازم از سوی دستگاه‌های مرتبط مانند سازمان امور عشایر، شرکت پشتیبانی امور دام و معاونت امور دام در راستای تامین نهاده و جلوگیری از چرای زودرس انجام شود، بهترین فرصت را برای احیا و اصلاح مراتع خواهیم داشت.

وی درباره تشکیل شورای کوچ نیز گفت: امسال به طور مجدد پیشنهاد تشکیل این شورا را برای حل و فصل مسایل کوچ زودهنگام با وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرده‌ایم.

بهزاد تصریح کرد: اغلب سطح مراتع کشور به علت چرای بی‌رویه و زودهنگام، عدم رعایت فصل و مدت چرا و چرای دام بیش از ظرفیت مراتع دچار تخریب شده از گیاهان نامرغوب پوشیده شده است.

وی گفت: از ۸۴.۸ میلیون هکتار سطح مرتع کشور ۷.۲ میلیون هکتار مراتع متراکم و خوب، ۲۱.۴ میلیون هکتار مراتع نیمه متراکم و متوسط و ۵۶.۲ میلیون هکتار مراتع کم تراکم و ضعیف را تشکیل می‌دهند.

بهزاد ادامه داد: تخریب مراتع نه تنها بر دامداران اثر می‌گذارد بلکه منابع آب و خاک نیز در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرند.

کد خبر: ۱۴۵٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha