۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
سند توسعه اشتغال پایدار ۶۵ روستای آذربایجان‌شرقی تکمیل شد

سند توسعه اشتغال پایدار ۶۵ روستای آذربایجان‌شرقی تکمیل شد

تبریز- مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: طرح تدوین سند توسعه اشتغال پایدار روستاهای استان براساس برنامه ششم دولت در دست اجراست و تاکنون سند توسعه اشتغال پایدار ۶۵ روستا به عنوان پایلوت تکمیل شده است.

به گزارش بازار، تقی کرمی در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: براساس بند یک ماده ۲۷ برنامه ششم سازمان برنامه و بودجه کشور دولت مکلف شده سالانه برای پنج هزار روستای بالای ۲۰ خانوار سند توسعه اشتغال پایدار تدوین کند که سهم استان آذربایجان شرقی از این طرح یک هزار و ۲۸۰ روستا است.

وی گفت: تفاهم نامه تدوین سند توسعه اشتغال پایدار این روستاها در استان توسط سازمان برنامه و بودجه با دانشگاه تبریز منعقد و کارهای مطالعاتی آنها شروع شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی ادامه داد:  درحال حاضر دو هزار و ۷۰۹ روستای استان دارای سکنه و ۳۷۷ روستای خالی هستند.

وی افزود: با وجود خالی شدن ۳۷۷ روستا از سکنه در سال های اخیر  هم اکنون روند مهاجرت معکوس به روستاها در سطح استان آغاز شده و از طرح های بوم گردی استقبال خوبی به عمل آمده است.

وی، وجود زمینه های اقتصادی و نیز مشکلات فزاینده زندگی شهری را از جمله عوامل بازگشت به روستاهای استان توصیف کرد.

کرمی با استناد به گزارش های میدانی اعلام کرد: با وجود اینکه در سال های بعد از انقلاب اقدامات و کارهای بزرگی در زمینه توسعه زیرساخت ها، ‌ راه، ‌ آب، برق و گاز در روستاهای کشور از جمله در روستاهای استان ما شده، اما از نظر نیازسنجی و نیز شاخص های فرهنگی و اجتماعی فعالیتی صورت نگرفته که غفلت در این بخش موجب هدررفت بسیاری از سرمایه گذاری ها شده است.

وی، رویکرد تک بعدی و کشاورز محور بودن روستاها را از عمده ترین دلایل مهاجرت و خالی شدن روستاها از سکنه بیان کرد و گفت: با توجه به تحولات و ضرورت های امروز، کشاورزی به تنهایی پاسخگو نیست و باید همه ظرفیت های بوم گردی، گردشگری و خدمات فرهنگی و اجتماعی در روستاها مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی درصد واحدهای مقاوم سازی شده در روستاهای استان را  ۵۳ درصد اعلام کرد و گفت: این رقم در سطح کشور ۴۵ درصد است.

وی اعلام کرد: در راستای رویکردهای دولت بحث اشتغال در تمامی دهیاری های استان مورد توجه قرار گرفته و در این ارتباط افزون بر ۴۶۳ میلیارد تومان تسهیلات به علاوه ۹۰ میلیارد تومان از دفتر امور روستایی استان به مناطق روستایی پرداخت شده است.

کد خبر: ۱٬۴۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha