۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
فارس عقب مانده در کشت گلخانه ای| یکه تازی کشاورزی سنتی
بازار گزارش می دهد؛

فارس عقب مانده در کشت گلخانه ای| یکه تازی کشاورزی سنتی

شیراز- فارس یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی در کشور به شمار می رود اما به اعتقاد کارشناسان این استان در حوزه استفاده از فناوری های مدرن کشاورزی از بسیاری از استان های کشور عقب مانده است.

بازار؛ گروه استان ها: طی چند سال گذشته استان فارس به عنوان قطب کشاورزی به شمار می رود و این نام پرمسما این استان را با چالش های زیادی روبه رو کرده است به گونه ای که در حال حاضر به دلیل وضعیت خشکسالی وضعیت این استان در حوزه آب بسیار نگران کننده است.

استان فارس عقب مانده در کشت گلخانه ای
یکی از راه های برون رفت از این چالش و مدیریت مصرف آب برای کشاورزی توجه ویژه به کشت های گلخانه ای است، در عین حال راه‌های جایگزین کشاورزی سنتی و متداول هیچ‌گاه مورد توجه جدی متولیان و سیاست‌گذاران فارس قرار نگرفته به‌طوریکه کشت گلخانه‌ای ظرف این سال‌ها چندان جدی پیگیری نشد.

بیشترین آب مورد نیاز کشاورزی در استان فارس از آب های زیرزمینی تامین می شود چرا باید در استانی که آب عامل محدود کننده رشد کمی کشاورزی به شمار می‌رود آمار گلخانه‌ها و سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای پایین‌تر از سهم آن در تولید محصولات کشاورزی و حتی پایین‌تر از برخی از استان های دیگر باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار با انتقاد از وضعیت کشت گلخانه ای در استان فارس گفت: با وجود اینکه این استان به دلیل خشکسالی و عدم بارندگی یکی از استان های کم آب کشور به شمار می رود اما متاسفانه کشت محصولات کشاورزی در فارس همچنان مانند سال های پرآبی است.

جعفر قادری با تاکید بر ضرورت تغییر الگوی کشت در این استان بیان کرد: استان فارس قطب تولید برخی از محصولات کشاورزی است همچنان کشاورزی به روش سنتی و مانند گذشته است از این رو باید تغییر الگوی کشت از سنتی به گلخانه ای در دستور کار قرار گیرد.

وی یکی از روش های موجود برای این روش را کشت محصولات گلخانه ای دانست و ادامه داد: در حالی که قرار بود استان فارس به سمت کشت محصولات گلخانه ای برود اما همچنان سهم این استان در استفاده از روش های نوین کشاورزی به نسبت دیگر استان ها از جمله کرمان، یزد، اصفهان، سیستان و... بسیار کمتر است که این امر نشاندهنده عدم توجه به گشت گلخانه ای در فارس است.

فارس عقب مانده در کشت گلخانه ای| یکه تازی کشاورزی سنتی

تعریف بسته های تشویقی سرمایه گذاری
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بر اساس میزان سطح زیر کشت می توان پی برد که استان فارس دارای عقب ماندگی بسیاری در زمینه کشت گلخانه ای است از این رو ضرورت دارد دستگاه های ذی ربط برای سرمایه گذاری در این حوزه بسته های تشویقی آماده کنند.

وی با بیان اینکه توسعه محصولات گلخانه‌ای نیاز به سرمایه بیشتری دارد اما در راستای توسعه ارزش افزوده و اشتغال بخش کشاورزی فارس نیز موثر است، توضیح داد: برای توجه به این شیوه نوین کشاورزی نیازمند سرمایه گذاری در این استان هستیم بر این اساس باید بسته های ویژه پیشنهادی برای سرمایه گذار تعریف شود تا بتوانیم در این حوزه گام های موثری برداریم.

تمام آب های زیرزمینی استان صرف کشت محصولات کشاورزی می شود
قادری گفت: متاسفانه در حال حاضر استان فارس نتوانسته حتی به نقطه مطلوبی در حوزه کشت های گلخانه ای برسد در حالی که باید از این سرمایه استفاده لازم را برد در غیر این صورت تمام آب های زیرزمینی استان صرف کشت محصولات کشاورزی خواهد شد.

وضعیت بارندگی های سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته است و حتی ۶۰ درصد کمتر از میزان بارش در سال زراعی سال قبل تر بوده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در گفتگو با بازار پیرامون وضعیت کشت های گلخانه ای در این استان گفت: وضعیت بارندگی های سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته است و حتی ۶۰ درصد کمتر از میزان بارش در سال زراعی سال قبل تر بوده است.

محمود رضایی کوچی با اشاره به اینکه در زمان های خشکسالی باید به سمت کشاورزی کم آب رفت، افزود: یکی از مدل های کشاورزی در زمان های خشکسالی کشت محصولات گلخانه ای است از این رو باید به سمت تغییر الگوی کشت رفت.

وی با بیان اینکه در جهاد کشاورزی فارس اقداماتی برای تغییر الگوی کشت انجام شده است، اظهار کرد: یکی از برنامه هایی که برای کشت محصولات به روش گلخانه ای در دستور کار استان است ایجاد شهرک کشاورزی است از این رو باید هرچه سریعتر این شهرک احداث شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: برای کشت گلخانه ای محصولات در برخی از شهرستان های استان استقبال خوبی شده اما متاسفانه برخی هم به دنبال استفاده از روش های نوین کشاورزی نیستند.

برنامه پنج ساله برای گسترش کشت گلخانه ای
وی با اشاره به وضعیت نامطلوب آب کشاورزی در استان فارس بیان کرد: جهادکشاورزی در برنامه پنج ساله برای گسترش کشت گلخانه ای طرح هایی را برای برخی از شهرستان های استان پیش بینی کرده اما این به تنهایی کافی نیست.

رضایی افزود: برای تحقق این امر باید بسته های تشویقی برای سرمایه گذار تعریف کرد و با در اختیار گذاشتن زمین رایگان و یا پرداخت تسهیلات شرایط بهتری را برای وی رقم زد البته باید به این موضوع هم دقت کرد که کشت گلخانه ای نیاز به بازاریابی دارد.

فارس عقب مانده در کشت گلخانه ای| یکه تازی کشاورزی سنتی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به اینکه باید محصولات گلخانه ای به خارج از کشور صادر شود، ادامه داد: با توجه به وضعیت محصولات کشاورزی در استان فارس انتظار می رود که بخش خصوصی با حمایت از این شیوه نوین کشاورزی شرایط را برای صادرات محصولات این استان فراهم کند.

کشت گلخانه ای مصرف آب را تا حد زیادی کاهش می دهد البته به شرط اینکه مطابق با استانداردهای لازم باشد

پدر علم آب شناسی ایران نیز در گفتگو با بازار در خصوص مزایای کشت گلخانه ای محصولات کشاورزی گفت: این شیوه کشاورزی مصرف آب را تا حد زیادی کاهش می دهد البته به شرط اینکه مطابق با استانداردهای لازم باشد.

عزت الله رئیسی اردکانی با اشاره به اینکه کشت محصولات به شیوه گلخانه ای در اکثر نقاط دنیا آغاز شده است، بیان کرد: تمایل به این شیوه کشت محصولات کشاورزی در ایران نسبت به سایر کشورها با استقبال بسیار کمی روبه روست، زیرا برای تحقق این امر هزینه سرمایه گذاری اولیه بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه فقط سرمایه گذاری در این حوزه کافی نیست، افزود: متاسفانه در گذشته تعدادی در این حوزه سرمایه گذاری کردند و بعضا هم تسهیلاتی از بانک ها گرفته اند اما متاسفانه به دلیل اینکه بازار فروش محصولات وجود نداشته ورشکست کرده اند و در حال حاضر با مشکلاتی روبه رو شده اند.

پدر علم آب شناسی ایران گفت: بر این اساس ضروری است که شرایط به گونه ای فراهم شود که سرمایه گذاران این حوزه با مشکل روبه رو نشوند و در نهایت با توجه به اینکه بازار برای محصولات آنها فراهم نیست مجبور شوند محصولات خود را با قیمت پایین تر بفروشند و ضرر کنند.

به هر حال به نظر می رسد برای اینکه استان فارس در حوزه کشاورزی وضعیت بهتری داشته باشد و ارزش افزوده ای بیشتر از وضعیت فعلی را برای خود رقم بزند و در عین حال منابع آبی را نیز بهتر مدیریت کند، باید حتما شیوه های مدرن کشاورزی را اجرا کند و از کشاورزی سنتی فاصله بگیرد.

کشت گلخانه ای مطابق با اصول استاندارد جهانی آن می تواند برای کشاورزی استان فارس هم ارزش افزوده ایجاد کند و هم بهره وری بهتری را برای کشاورزان استان رقم بزند.

کد خبر: ۱۴۵٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha