۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
۱۰ کشور برتر در تولید خودروی سواری| سبقت پر قدرت برقی ها از هیبریدی ها در چین و اروپا
داده های سازمان بین المللی خودروسازان نشان داد

۱۰ کشور برتر در تولید خودروی سواری| سبقت پر قدرت برقی ها از هیبریدی ها در چین و اروپا

ریزتراشه ها و کرونا همچنان بازار جهانی خودرو را تحت شعاع قرار داده با این حال سیاست های حمایتی از خودرو های برقی تقاضا را برای آنها دو برابر کرده است.

بازار؛ گروه خودرو: بر اساس داده های تعداد کل خودروهای سواری تولید شده در جهان در سال گذشته به ۵۷ میلیون دستگاه رسید و بر همین مبنا برای سیزدهمین سال متوالی، چین در سال ۲۰۲۱ با تولید بیش از ۲۱.۱ میلیون خودروو سهم بیش از ۳۷ درصد تولید خودرو های سواری، بزرگترین تولیدکننده خودروهای سواری در جهان باقی ماند.

ژاپن با اختلاف زیادی نسبت به سطح تولید چین در رده دوم قرار گرفت، زیرا ژاپن در سال گذشته ۶.۶ میلیون خودرو تولید کرد و پس از آن هند در رده سوم قرار گرفت. منظور از تولید در کشور به معنای تولید یک برند در کشورهای متعدد نیست زیرا به تنهایی تویوتا بیش از ۱۰.۵ میلیون خودرو تولید با این برند در سراسر جهان تولید کرده است.

مشخص است که تولید خودرو در سراسر جهان در سال گذشته همچنان به دلیل ادامه بحران کمبود تراشه و شیوع ویروس «کووید-۱۹» بازار پر رونقی نبوده و تحت تاثیر منفی این عوامل بوده است.

قرنطینه‌های شدید در مکان‌هایی مانند استان شانگهای و جیلین، خودروسازان را مجبور به تعطیلی تولید کرده است و خطر تاخیر در حمل‌ونقل و تحویل را به همراه دارد در زمانی که تقاضای جهانی برای وسایل نقلیه قوی خواهد شد

خطر گرانی ناشی از افزایش تقاضا با ادامه قرنطینه در چین

شایان ذکر است که در حال حاضر بازار عظیم خودرو در چین به دلیل موج اخیر شیوع «کووید ۱۹» در این کشور با تعطیلی شدید بسیاری از شهرها که تولید خودرو را تحت تأثیر قرار داده است، در وضعیت آشفته ای قرار دارد.

قرنطینه‌های شدید در مکان‌هایی مانند استان شانگهای و جیلین، خودروسازان را مجبور به تعطیلی تولید کرده است و خطر تاخیر در حمل‌ونقل و تحویل را به همراه دارد در زمانی که تقاضای جهانی برای وسایل نقلیه قوی خواهد شد.

از نکات دیکر حائز اهمیت این داده ها افزایش فروش جهانی خودروهای الکتریکی جدید است که تقریباً در سال ۲۰۲۱ دو برابر شد و به ۴.۶ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۱ رسید. این تقاضای چشم گیر باعث شد تا برای اولین بار تقاضای خودرو های الکتریکی از فروش خودروهای هیبریدی پیشی بگیرد. بر اساس داده های سازمان بین المللی خودروسازان (OICA) این تحول قابل تامل در حقیقت در نتیجه حمایت از تقاضای شدید در چین و اروپا بوده است. جایی که طرح های تشویقی در استفاده از این نوع خودروها به شدت انتخاب مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار می دهد.

فروش خودروهای هیبریدی جدید ۳۵ درصد افزایش یافته و به حدود ۳.۱ میلیون دستگاه رسیده است که در مقایسه با رشد ۱۰۰ درصد خودروهای برقی نشان از سیاست گذاری های جهت دهنده در بازار خودروی جهانی هستیم

رشد هیبریدی ها چقدر بود؟

بر اساس محاسبات روزنامه نیکی ««Nikkei که به استناد داده های شرکت تحقیقاتی ژاپنی مارکلینز ««Marklins تهیه شده فروش خودروهای هیبریدی جدید ۳۵ درصد افزایش یافته و به حدود ۳.۱ میلیون دستگاه رسیده است که در مقایسه با رشد ۱۰۰ درصد خودروهای برقی نشان از سیاست گذاری های جهت دهنده در بازار خودروی جهانی هستیم.

این در حالی است که همچنان صنعت خودروی داخلی کشور بر خودروهای یگانه سوز و آن هم بنزینی تاکید دارند و نشانه های جدی برای تحول این بازار و حرکت به سوی خودرهای هیبریدی و برقی دیده نمی شود و همچنان اصرار به تولید داخل و ممانعت از ورود خودروهای برقی و هیبریدی می شود.

کشورهایی که بیشترین خودروی سواری را در سراسر جهان در سال ۲۰۲۱ تولید می کنند

۱۰ کشور برتر در تولید خودروی سواری| سبقت پر قدرت برقی ها از هیبریدی ها در چین و اروپا

تویوتا بزرگترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۱

البته شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن با فروش ۱۰.۵ میلیون خودرو در ۲۰۲۱ برای دومین سال پیاپی بزرگ‌ترین خودروساز جهان نام گرفته‌است.

شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن در روز جمعه اعلام کرد فروش خودروی آن ۱۰.۱ درصد در سال گذشته میلادی افزایش‌یافته و این شرکت برای دومین سال پیاپی بزرگ‌ترین خودروساز جهان نام گرفته‌است. به‌این‌ترتیب فاصله تویوتا از نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی فولکس‌واگن آلمان بیشتر می‌شود.

این خودروسازی اعلام کرد ۱۰.۵ میلیون خودرو در ۲۰۲۱ بفروش رسانده که شامل خودروسازی‌های دایهاتسو و هینو هم می‌شود.

فولکس‌واگن آلمان ۸.۹ میلیون خودرو در همین دوره به فروش رساند یعنی ۵ درصد کمتر از ۲۰۲۰ و پایین‌ترین رقم طی ده‌ساله گذشته.

همان طور که اشاره شد، کمبود ریزتراشه‌ها طی همه‌گیری کرونا زنجیره‌های عرضه را مختل کرده و رقابت برای بدست آوردن قطعات اساسی در میان سازندگان وسایل الکترونیکی را بالا برده‌است. بنابراین خودروسازان مجبور شده‌اند تولید خود را پایین بیاورند.

البته این شرکت ژاپنی بیش‌از سایر خودروسازان از پس این بحران برآمده چون ژاپن، مقر این شرکت و بخش‌هایی از آسیا کمتر از اروپا تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

کد خبر: ۱۴۵٬۳۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha