۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۴
عرضه نفت روسیه ۱۰ درصد کاهش یافت
بازار گزارش می دهد؛

عرضه نفت روسیه ۱۰ درصد کاهش یافت

به دنبال وضع تحریم های اقتصادی علیه روسیه، عرضه نفت در بازار جهانی به شدت کاهش یافت و باعث افزایش قیمت در این بازار شد.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت نفت در روزهای اخیر نوسانات زیادی داشت و پیش بینی های ارایه شده توسط سازمانهای جهانی هم نشان دهنده این بحران است. اوپک پیش بینی کرد در سال ۲۰۲۲ میلادی تولید نفت روسیه ۵۳۰ میلیون بشکه در روز کمتر از سال قبل خواهد بود.

از طرف دیگر انتظار می رود تقاضای نفت هم در بازار کاهش پیدا کند و دلیل آن را می توان در تنش های ایجاد شده بین روسیه و اوکراین، افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و در نهایت شیوع همه گیری کرونا در بخش هایی ازدنیا دانست.

اخیرا بخش هایی از کشور چین به دلیل همه گیری کرونا با سویه اومیکرون قرنطینه شده بود و نگرانی هایی در مورد موج تازه همه گیری با سویه ایکس ایی در دنیا وجود دارد. این سویه که به گفته کارشناسان واکسن گریز است می تواند به سلامت اقتصاد دنیا آسیب وارد کند.

از شروع درگیری های روسیه و اوکراین قیمت نفت در بازار رشد کرد و تا سطحی بالغ بر ۱۲۰ دلار بالا رفت. دلیل این افزایش قیمت نگرانی از اختلال در عرضه نفت و منابع انرژی توسط روسیه به بازار بود.

نگرانی بزرگی که به نظر می رسد به واقعیت نزدیک شده است و خبرها هم تایید می کند تاثیر این درگیری و تحریم های اقتصادی وضع شده علیه روسیه بر اقتصاد منفی بود. هفته گذشته بازار نفت کمی آرام گرفت و قیمت نفت در بازار تا پایین تر از ۱۰۰ دلار تنزل یافت. این شرایط موقتی است ولی به نظر می رسد ورق در بازار نفت در حال برگشتن است.

رویترز با اشاره به افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر نوشت: «آمارها نشان می دهد تولید نفت و میعانات در روسیه کاهش پیدا کرده است. یک هفته گذشته تولید روزانه میعانات گازی و نفت روسیه به کمتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز رسید که کمترین سطح از جولای سال ۲۰۲۰ تا کنون است. در این شرایط نگرانی در مورد کمبود عرضه نفت و منابع انرژی در دنیا بالا گرفته است و همین مساله بستر را برای افزایش قیمتها فراهم کرده است.»

رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت: «تحریم های اقتصادی وضع شده علیه روسیه و محدودیتهای لجستیکی از اصلی ترین و مهمترین دلایلی است که باعث رشد قیمتها در بازار شده است. بازار نفت در این روزها با چالشهای زیادی روبرو است ولی مهمترین چالش از جانب بحران ایجاد شده بین روسیه و اوکراین ایجاد شده است.»

رسانه های روسیه در مورد میزان تولید نفت در این کشور نوشتند: «در دهه اول ماه آوریل سال جاری تولید روزانه نفت در این کشور برابر با ۱۰.۳۲ میلیون بشکه بود در حالیکه میزان تولید روزانه نفت در این کشور در ماه مارس برابر با ۱۱.۰۱ میلیون بشکه بود که بیش از ۱۰ درصد بیشتراز تولید کنونی بود. از طرف دیگر روسیه همچنان اصلی ترین صادر کننده منابع انرژی به اروپا است ولی وزرای انرژی کشورهای اروپایی بارها تاکید کرده اند که گزینه های دیگر برای خرید نفت و منابع انرژی همچنان روسی میز است و این کشورها خود را محدود به خرید منابع انرژی نمی کنند.»

ادوارد مایا، تحلیل گر بازار انرژی در مورد شرایط کنونی بازار نوشت: «بازار نفت بسیار آسیب پذیر است و مسایل زیادی روی عملکرد بازار تاثیر دارد. از جمله این مسایل می توان به بحران روسیه و اوکراین اشاره کرد که اقتصاد را با چالشهای بسیار روبرو کرده است. از طرف دیگر شیوع موج های دیگر همه گیری در کشورهای مختلف به خصوص محدودیتهای وضع شده اخیر در کشور چین هم چالش تازه ای را برای بازار ایجاد کرد.»

کد خبر: ۱۴۵٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha