۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۹
افزایش توان صادراتی همدان معطل کامیون کانتینردار و سردخانه‌دار
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

افزایش توان صادراتی همدان معطل کامیون کانتینردار و سردخانه‌دار

همدان- استان همدان روزگاری یک چهارم کالاهای بندرهای جنوب را به سراسر کشور حمل می‌کرد اما اکنون حمل و نقل کالاها در این استان تنها داخلی شده چراکه از مبدا به مقصد کامیون کانتینردار و سردخانه‌دار ندارد.

بازار؛ گروه استان ها: صادرات کالا از جمله فعالیت های مهم اقتصادی است که از گذشته تا به امروز در جوامع مختلف به منظور توسعه اقتصادی کشورها به انجام می رسد.

کارشناسان حوزه اقتصاد همگی بر این نظر هستند که صادرات کالا عامل اصلی پیشرفت اقتصادی کشورها است و دولت ها بر حسب همین اتفاق در تلاش هستند تا بستر و شرایط مناسب انجام این فرآیند مهم اقتصادی را برای تجار و بازرگانان به وجود آورند.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه پنج راهکار برای آسان شدن راه صادرات و واردات شناسایی شده است، اظهار کرد: آرزوی هر کشوری صادرات کالای با کیفیت به دیگر کشور ها است و کشور ایران سال گذشته با ۴۸ میلیارد صادرات و ۵۲ میلیارد واردات در مجموع ۱۰۰ میلیارد تجارت خارجی داشته است.

هادی خورشیدی با اشاره به اینکه کالاهای صادراتی غیرنفتی ۵۰ درصد مشتقات نفتی و پلیمری و ۵۰ درصد باقی مانده کالاهای ساخته شده و نیم ساخته صنعتی و معدنی و محصولات کشاورزی را شامل می شود، ادامه داد: شاخص نفوذ ایران در بازارهای صادراتی جهان ۶۶ صدم درصد بوده که از ترکیه عقب و از دیگر کشور های منطقه جلو هستیم.

وی با اشاره به اینکه تنوع کالاهای صادراتی ما در سال ۱۴۰۰ بیش از چهار هزار و ۶۲ قلم بوده است، افزود: ترکیب فناورانه کالاهای صادراتی ۳۹.۶ دانش بنیان و ۶۰.۴ غیر فناورانه و غیر دانش بنیان بوده است که با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در ابتدای سال باید به کالاهای دانش بنیان توجه بیشتری شود.

آمار صادرات در استان همدان از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت و گمرک مغایرت های چشمگیری دارد که یکی از علت‌های این مغایرت در آمار صدور کالا از گمرکات سایر استان‌ها است

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه آمار صادرات در استان همدان از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت و گمرک مغایرت های چشمگیری دارد، اضافه کرد: یکی از علت‌های این مغایرت در آمار صدور کالا از گمرکات سایر استان‌ها است.

لزوم توجه به ارزش افزوده صادرات به ویژه در بحث کالای فناورانه و دانش بنیان
وی با اشاره به اینکه صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از نظر وزنی ۱۰ درصد و از نظر ارزشی ۴۱ درصد افزایش داشته است در ادامه به بیان اهداف توسعه تجارت در سال ۱۴۰۱ پرداخت و با بیان اینکه توجه به ارزش افزوده صادرات به ویژه در بحث کالای فناورانه و دانش بنیان یکی از اهداف است، ادامه داد: بازار یابی و اطلاع رسانی، گریز از صادرات انفرادی، استفاده از تجارب صادر کنندگان نمونه کشوری و استانی از جمله اهداف هستند.

خورشیدی با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۱ رشد تجارت را شاهد خواهیم بود و تراز تجاری با توجه به افزایش جهانی قیمت نفت و حضور جمهوری اسلامی در صحنه سیاسی افزایش پیدا خواهد کرد، افزود: در استان همدان شاهد کمبودهای قابل توجهی هستیم.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه یک هزار و ۴۰۰ مورد قوانین و ۲۰۰ هزار مورد مقررات و دستور العمل برای صادرات داریم که زیاد و زیان بار است، افزود: بررسی مسائل مربوط به گمرک اعم از تعرفه گذاری و قیمت گذاری کالا ها، مسائل ارزی و ریالی و تامین منابع مورد نیاز در صادرات و واردات کالا، تعریف استاندارد کالاهای صادراتی براساس معیارهای کشور هدف، حمل و نقل و بیمه کالا و وجود پایانه های صادراتی و سایر موارد مرتبط با ایجاد شرکت های کارگزاری خاص صادرات و مالیات از موارد مورد توجه در سال جاری هستند.

با توجه به اهمیت و ضرورت صادرات کالا بر اقتصاد کشورها و همچنین با توجه به تلاش دولت ها در جهت فراهم آوردن شرایط مناسب برای انجام این کار، باید بگوییم که صادرات کالا فرآیند سخت و دشواری بوده و لذا برای انجام این فرآیند اقتصادی همواره لازم است که از دانش و تجربه کافی در این زمینه برخوردار باشیم ضمن اینکه زیرساخت ها نیز تامین شود تا رسیدن به اهداف ترسیم شده به رویا تبدل نشود و رنگ واقعیت به خود بگیرد.

زمانی می‌توان براساس اظهار صادر کننده، قیمت را قبول کرد که در کشور یک ثبات اقتصادی وجود داشته و قیمت ارز مشخص باشد

وی در رابطه با قیمت گذاری کالاهای صادراتی نیز گفت: زمانی می‌توان براساس اظهار صادر کننده، قیمت را قبول کرد که در کشور یک ثبات اقتصادی وجود داشته و قیمت ارز مشخص باشد.

خورشیدی در خصوص تامین منابع مورد نیاز در صادرات و واردات از طریق بانک‌ها نیز عنوان کرد: با توجه به ارز ترجیحی بانک ها تسهیلات اعتبارات اسنادی را در نظر گرفته‌اند که داخلی و خارجی است و به صورت خوب و واقعی انجام می‌شود؛ در واقع بانک واسط بین مصرف کننده و تولید کننده خواهد بود و از طرفی تسهیلات اعتبارات اسنادی جزو تسهیلات بانک‌ها به شمار نمی‌آید و باید از این فرصت استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه منابع در استان‌ها ضعیف است و حتی تولید کنندگان بزرگ اصفهان هم از تهران اعتبار اسنادی انجام می‌دهند، اضافه کرد: ۵۱ درصد منابع در تهران است و از ۴۹ درصد باقی مانده ۲۷ درصد در هفت استان بزرگ است و ۲۱ درصد باقی مانده برای ۲۲ استان است.

وی درخصوص تعریف استاندارد کالاهای صادراتی براساس معیار کشور هدف نیز با بیان اینکه زمانی که کار آزمایش و استاندارد زمان بر می‌شود و صادر کننده اقدام به صادرات می‌کند و بعد از صادرات که جواب آزمایش کالای صادراتی می‌آید، صادر کننده جریمه می‌شود، افزود: به طور مثال شرکت رز پالایش ۳۴ میلیارد تومان جریمه شده است که با این وضعیت این شرکت چطور می‌تواند ادامه دهد.

زمانی می‌توان براساس اظهار صادر کننده، قیمت را قبول کرد که در کشور یک ثبات اقتصادی وجود داشته و قیمت ارز مشخص باشد

خورشیدی درخصوص حمل و نقل و بیمه کالا و وجود پایانه صادراتی در همدان نیز با اشاره به اینکه حمل و نقل بین المللی در استان همدان وجود ندارد، ادامه داد: کانتینر سردخانه دار و چادر دار در استان همدان محدود است و این موضوع باعث شده حمل و نقل کالای استان همدان به سمت گمرکات دیگر برود.

وی با بیان اینکه استان همدان روزی یک چهارم کالاهای بندرهای جنوب کشور را به سراسر کشور حمل می کرد، افزود: اکنون حمل و نقل کالاها در استان همدان فقط داخلی شده است چراکه از مبدا به مقصد ماشین کانتینر دار و سردخانه دار وجود ندارد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه به عدم وجود پایانه صادراتی در استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه باید تشکلی باشد که موضوع حمل و نقل بین المللی را در همدان ایجاد کند، ادامه داد: بار استان همدان از مبدا به مرز و از مرز با ماشین دیگری به خارج از کشور ارسال می‌شود.

خورشیدی به ضرورت ایجاد شرکت‌های کارگزاری خاص صادرات هم اشاره کرد و افزود: انجمن صادر کنندگان در استان وجود دارد و باید شرکت‌های کارگزاری خاص صادرات ایجاد شود.


کد خبر: ۱۴۵٬۲۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha