۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۴
دانش‌بنیان‌کردن صنعت لوازم خانگی راهکار فتح بازارهای داخلی و جهانی است
عضو هیات رئیسه مجلس:

دانش‌بنیان‌کردن صنعت لوازم خانگی راهکار فتح بازارهای داخلی و جهانی است

عضو هیئت رئیسه مجلس در توئیتی با اشاره به بازار انحصاری لوازم خانگی بر لزوم افزایش نظارت به بازار لوازم خانگی و ایجاد تناسب میان ‌واردات لوازم خانگی خارجی از سوی وزارت صمت تاکید کرد.

به گزارش بازار، سیدمحسن دهنوی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه مجلس در توئیتی نوشت:

۱. بهمن ۱۴۰۰، رهبر انقلاب در سخنرانی عمومی از متولیان لوازم خانگی داخلی کشور گلایه کردند زیرا علی‌رغم حمایت رهبری و ممانعت از ورود کالای مشابه خارجی، قیمت برخی کالاها تا دو برابر افزایش یافته بود. روند افزایش قیمت ‌لوازم خانگی تا کنون نیز ادامه داشته است.

۲. این در حالی است که ۷۰٪ مواد اولیه این صنعت در داخل کشور تولید می‌شود. قیمت ‌ دلار نیز از سال گذشته تا کنون ثابت و در برهه‌هایی کاهشی بوده است لذا افزایش قیمت به بهانه مواد اولیه توجیه‌پذیر نیست. مطابق آمار وزارت صمت، تولید لوازم خانگی از تیر ۱۴۰۰ روند افزایشی داشته است.

۳. پس توقع داشتیم با عرضه این کالاها در بازار، شاهد تعادل قیمت لوازم خانگی باشیم اما مشاهدات نشان می‌دهد قیمت‌ها به صورت متوسط بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته که این موضوع، شائبه ‌احتکار را تقویت می‌کند. علاوه بر افزایش قیمت، خریداران گلایه‌های زیادی از کاهش کیفیت لوازم خانگی دارند.

۴. متاسفانه صنعت لوازم خانگی با ‌انحصارِ ایجادشده، همان راه صنعت خودروسازی را طی می‌کند:بازاری انحصاری با قیمت بالا و کیفیت پایین!

در این میان، گروه صنعتی انتخاب با بیش از ۲۵٪ سهم بازار لوازم خانگی کشور، یکی از مهم‌ترین بازیگران این حوزه است.

۵. وزارت صمت موظف است با افزایش نظارت و ایجاد تناسب میان ‌واردات لوازم خانگی خارجی، به بازار لوازم خانگی ورود کرده و مانع از ایجاد یک انحصار صنعتی دیگر در کشور شود.

۶. دانش‌بنیان‌کردن صنعت لوازم خانگی راهکار فتح بازارهای داخلی و جهانی است نه ایجاد انحصار و محدودسازی گزینه‌های مردم میان اجناس بی‌کیفیت.
اعطای تسهیلات اقساطی به خریداران لوازم خانگی داخلی نیز یکی دیگر از راهکارهای رشد این صنعت است.

کد خبر: ۱۴۵٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha