۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۳
تغییرات اساسی در دستورالعمل‌های سازمان ملی استاندارد
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد

تغییرات اساسی در دستورالعمل‌های سازمان ملی استاندارد

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: در مدتی کوتاه ده‌ها دستورالعمل راهبردی نظارتی سازمان ملی استاندارد ایران که بیش از دو دهه هیچ تغییر، بازنگری و اصلاحی در آن‌ها ایجاد نشده بود مورد تحول جدی قرار گرفت.

به گزارش بازار، مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استانداردگفت: سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان یک نهاد نظارتی حاکمیتی برابر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد کشور، سازمانی است که از درجه اهمیت بالایی و از درجه اهمیت فرابخشی برخوردار است. در رأس سازمان ملی استاندارد ایران شورای عالی استاندارد طراحی شده و این شورا یک شورای فراقوه‌ای است.

اسلام پناه افزود: اعضای شورای عالی استاندارد را بیش از ۳۴ عضو حقیقی و حقوقی از قوای مختلف و بخش خصوصی تشکیل می‌دهند که ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است. سازمان ملی استاندارد ایران سازمانی است که بر حسن نظام استانداردسازی کشور نظارت می‌کند. عمده وظایف سازمان مشتمل بر استانداردسازی، اندازه شناسی و اوزان، تأیید صلاحیت و ارزیابی انطباق است.

وی افزود: نگاه رئیس جمهور در دولت مردمی به عنوان رئیس شورای عالی استاندارد، نگاه اعتباربخشی وزین به سازمان است. بعد از ۲۰ سال رئیس جمهور جلسه شورای عالی استاندارد را در بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار کردند که خروجی‌ها و تدابیر و دستورات و نوع نگاه ایشان در آن نشست کاملاً تبیین شد. در این جلسه رئیس جمهور دستور دادند استانداردهای ۸۵ گانه‌ای که ۹ مورد آن در دولت قبل معلق شده بود در یک زمان بندی مشخص به مدار برگردد.

او گفت: امیدوارم با نگاه تحولی که دولت مردمی در حوزه استانداردسازی مردمی در دستور کار دارد به زودی بتوانیم با قدرت و به نیابت از جوانان نخبه و ارزشمند و دلسوز کشور یک مدیریت و نظم جدیدی را با معماری نظام استاندارد کشور به کمک شخصیت‌های باتجربه، اساتید، نخبگان و صاحبان حِرَف، انجمن ها، بخش خصوصی و قدیمی‌ها و باتجربه‌های این حوزه در دستور کار داشته باشیم.

اسلام پناه گفت: سازمان ملی استاندارد بیست و دومین سازمان عضو سازمان جهانی استاندارد است که بین ۱۶۷ کشور عضو سازمان جهانی استاندارد رتبه خیلی خوبی را دارد و درصدد تقویت این رتبه هستیم.

او گفت: نگاه حرفه‌ای به سازمانی که تولی گری نظارتی و حاکمیتی و استقلال را به عنوان یک نهاد بالادستی دارد باید نگاهی حرفه‌ای و منطبق با ارزش‌های انقلاب اسلامی، سیاست‌های کلان کشور، قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد کشور باشد. به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که سازمان جولانگاه جریانات سیاسی و مافیای اقتصادی باشد و تمام تلاشمان را در این مقطع کوتاه صد روزه بر این قرار دادیم که این جولانگاه‌ها را شناسایی و تغییر بدهیم. این مسیر را با شفافیت، شایسته سالاری، نخبه گرایی و با رجوع به جوانان مؤمن و انقلابی و متعهد و متخصص در دستور کار خودمان قرار دادیم. نه شتاب داریم نه از جهتی بی تدبیر عمل می‌کنیم.

اسلام پناه گفت: بانیان وضع موجود پس از شناسایی و محرز شدن قصور تغییر خواهند کرد و حتماً با آن‌ها برخورد جدی خواهد شد همانطور که در این صد و ده روز برنامه‌های کیفی سازی ما ناظر همین بود.

او گفت: در همین مدت کوتاه ده‌ها دستورالعمل راهبردی نظارتی سازمان ملی استاندارد ایران که بیش از دو دهه هیچ تغییر، بازنگری و اصلاحی در آن‌ها ایجاد نشده بود مورد تغییر و تحول جدی قرار گرفته و این تغییر و تحول تا رسیدن به نقطه‌ای که موجبات امید، شعف و خرسندی مردم را از یک نهاد بالادستی مستقل نظارتی به نام سازمان ملی استاندارد ایران ایجاد کند، ادامه دارد.

وی درباره وظیفه سازمان ملی استاندارد در قبال کیفیت خودروهای تولید داخل گفت: ما مدعی العموم کیفیت و ایمنی و سلامتی در حوزه استانداردسازی هستیم نه متولی آن و معتقدیم در بحث کالا و خدمات باید این نظارت فرابخشی را اعمال کنیم. ما خودمان را وکیل مردم می‌دانیم سازمان ملی استاندارد به وکالت از مردم و در ادای حقوق اجتماع ارزش پیدا می‌کند سازمان ملی استاندارد برای مردم حق رضایت از خدمات و کالا را جزو حقوق عامه و حقوق بشری ملت می‌داند.

کد خبر: ۱۴۵٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha