۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
بودجه امسال طرح هادی ۴۶ درصد کاهش یافت
مدیرعامل بنیاد مسکن:

بودجه امسال طرح هادی ۴۶ درصد کاهش یافت

نیکزاد، مدیرعامل بنیاد مسکن گفت: امسال بودجه طرح هادی روستاها ۴۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته در حالی که بودجه کشور نسبت به پارسال ۳۰ درصد افزایشی بوده است.

به گزارش بازار، اکبر نیکزاد مدیرعامل بنیاد مسکن علت این کاهش بودجه را حذف سرفصل طرح هادی از طرف سازمان برنامه و بودجه دانست وافزود :علرغم دفاع نمایندگان مجلس از روستاییان ولی متاسفانه رئیس کمیسیون تلفیق و هیات رئیسه مجلس به نهایی کردن بودجه طرح هادی روستایی توجه نکردند.

نیکزاد گفت: سازمان برنامه و بودجه به بهانه قانون جهش تولید مسکن بودجه حساب ۱۰۰ امام را صفر کرد در حالی که از زمان تاسیس بنیاد مسکن تاکنون دولت به حساب ۱۰۰ امام کمک کرده است.

وی افزود: بنیاد مسکن خیرین مسکن ساز را فعال کرد و به میزان کمک خیرین مسکن ساز دولت نیز سالانه به حساب ۱۰۰ امام اعتبار تخصیص می داد اما امسال بودجه حساب ۱۰۰ امام صفر شد.

نیکزاد گفت: از هیات رئیسه مجلس و دولت تقاضا می کنیم همانند سال های قبل به حساب ۱۰۰ امام عنایت داشته باشند.

وی گفت: پارسال ۱۵ هزار واحد از محل حساب ۱۰۰ امام برای ساخت مسکن هزینه شده است وامسال با کم کردن اعتبارات به بنیاد مسکن، روستاها و کانون تولید کشورلطمه وارد می شود.

مدیرعامل بنیاد مسکن درباره لزوم مقاوم سازی مسکن روستایی افزود: در سال ۸۴ فقط ۷ درصد مسکن روستایی نوسازی شده بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۵۰ درصد رسید اما سازمان برنامه و بودجه در مقابل مصوبه شورای عالی مسکن و دستور رئیس جمهور در زمینه افزایش وام مسکن روستایی از ۱۰۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون ایستاده است.

مدیرعامل بنیاد مسکن گفت: با افزایش نیافتن وام مسکن روستایی عواقب نوسازی نشدن مسکن روستایی سخت تر شد.

وی افزود: در سال های اخیر خسارت مسکن روستایی در حوادثی مانند زلزله ۵ و ۶ ریشتری کمتر شده است که نتیجه مقاوم سازی و نوسازی مسکن روستایی در سال های گذشته بود.

نیکزاد افزود: قرار بود سالانه ۲۰۰ هزار واحد روستایی نوسازی شود که همه دستگاه ها نیز اعلام آمادگی کردند اما سازمان برنامه و بودجه با پرداخت این وام موافقت نکرد.

وی گفت:سود تسهیلات وام مسکن روستایی ۵ درصد است که امیدوارم رئیس سازمان برنامه بودجه، وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی برای پرداخت این وام همکاری لازم را انجام دهند.

وی با تاکید بر این که ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ هزار خانوار داریم که دژ مستحکم جمهوری اسلامی است و موجب امنیت پایدار می شوندتصریح کرد : این روستاها کانون تولید کشور نیز هستند که ما در مقابل می خواهیم، یک وام به جای ۱۸ درصد سود با نرخ سود ۵ درصدبه انها پرداخت کنیم یعنی فقط ۱۳ درصد یارانه برای این وام به روستاییان متقاضی مسکن پرداخت می شود.

نیکزاد گفت: پرداخت وام مسکن روستایی به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان با سود ۵ درصد و باز پرداخت ۲۰ ساله و ضمانت زنجیره ای سه نفره در حضور رئیس جمهور مصوب شد و ایشان دستور اکید دادند که نهضت ساخت مسکن روستایی متوقف نشود اما سازمان برنامه و بودجه مخالف این مصوبه بود و آن را تورم زا می داند به همین دلیل پرداخت این وام عملی نشده است.

کد خبر: ۱۴۴٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha