۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
علاقه‌مندی قطر برای توسعه همکاری‌های دریایی در ۳ استان ساحلی ایران
در نشست مشترک وزاری راه‌ ایران و ‌ قطر عنوان شد؛

علاقه‌مندی قطر برای توسعه همکاری‌های دریایی در ۳ استان ساحلی ایران

نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل قطر به منظور بررسی زیرساخت‌های دریایی، بندری و ظرفیت‌های گردشگری ایران برای پشتیبانی از جام جهانی ۲۰۲۲ در جزیره کیش برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل ازوزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترک با جاسم بن سیف السلیطی؛ وزیر حمل و نقل و مواصلات قطر و هیأت همراه، با اشاره به امضای ۱۴ تفاهم‌نامه همکاری بین دو کشور در سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به دوحه، تاکید کرد: تفاهم‌نامه دریایی و تسهیل ترددهای تجاری و گردشگری بین دو کشور از مهم‌ترین موضوعات است.

وی با اشاره به اجرایی شدن تفاهم ‌نامه یاد شده در سفر هیأت حمل ‌و نقل دولت قطر به ایران، یادآور شد: با توجه به رونق تبادلات تجاری بین بندر دیر با بندر قطری، موضوع تجهیز بندر دیر به ایکس ری در دست انجام است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استان‌های ساحلی ایران می‌توانند مبادلات تجاری وسیعی با بنادر قطر داشته باشند، افزود: در استان خوزستان بندر بین‌المللی و بازرگانی امام خمینی (ره) قرار دارد که با امکان پهلوگیری کشتی‌های سوپر پست پاناماکس، می‌تواند مبدا و مقصد مبادلات تجاری وسیعی با کشور قطر باشد.

قاسمی با اشاره به نزدیکی بنادر بوشهر به بنادر قطر، نقش بنادر تجاری و اقتصادی استان هرمزگان از جمله بندر کانتینری شهید رجایی را در گسترش تبادلات تجاری با حوزه اقتصادی قطر تعیین کننده دانست.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ۵۰۰ هزار نفر از تماشاگران و گردشگران ایرانی از بازی‌های جام‌جهانی فوتبال در قطر دیدن کنند، افزود: با توجه به علاقه‌مندی دولت قطر برای همکاری‌های مشترک بین تهران و دوحه جهت پشتیبانی از جام جهانی و استفاده از زیرساخت‌های رفاهی و گردشگری ایران، امیدواریم با امضای توافق‌نامه‌های همکاری در این سفر، موضوعات اجرایی به سرعت پیگیری شود.

بنا بر این گزارش، وزیر حمل و نقل قطر نیز در این نشست با بیان ایران یکی از کشورهای مهم و تاثیر گذار در منطقه است، تاکید کرد: موضوع جام‌جهانی تنها مختص به کشور قطر نیست و در نظر است تا از ظرفیت‌های تمام کشورهای منطقه در این خصوص استفاده شود.

جاسم بن سیف السلیطی با بیان اینکه موضوع افزایش مبادلات تجاری با بندر دیر برای دولت قطر بسیار مهم است، بندر امام خمینی را یکی از بنادر مهم منطقه برشمرد و خواستار بازدید مسئولان بندری و دریانوردی قطر از این دو بندر پس از ماه مبارک رمضان شد.

وی تاکید کرد: لازم است برای توسعه همکاری‌های بندری و دریایی با موضوع گردشگری و تجارت دریایی، زمینه‌های مشترک همکاری به ویژه در حوزه‌های آموزشی و کشتیرانی را بیابیم.

وزیر حمل و نقل قطر با بیان اینکه حمل‌ونقل دریایی قطعا آینده دنیا را خواهد ساخت، گفت: یکی از موضوعات مورد علاقه بین دو کشور، سرمایه‌گذاری بندری و دریایی است که امیدواریم در این سفر به راهکارهای اجرایی در این خصوص دست پیدا کنیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مذاکرات هیات قطری با مقامات ایرانی فردا نیز ادامه خواهد داشت. بازدید از پروژه‌ها و ظرفیت‌های دریایی، گردشگری وتفریحی موجود سازمان منطقه آزاد کیش از دیگر برنامه‌های روز دوم هیات عالیرتبه قطری به جزیره کیش اعلام شده است.

کد خبر: ۱۴۴٬۷۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha