۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
دولت به فرصت‌های اقتصادی در مرزهای ایلام توجه داشته باشد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

دولت به فرصت‌های اقتصادی در مرزهای ایلام توجه داشته باشد

ایلام- فلاحی، نماینده مردم ایلام در مجلس با اشاره به ظرفیت‌های مرزی در استان، گفت: دولت به فرصت‌های اقتصادی در مرزهای ایلام توجه داشته باشد.

سارا فلاحی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: وزارت امورخارجه نسبت به فعال کردن دیپلماسی اقتصادی با کشور عراق و کشورهای حوزه مدیترانه از طریق مرز مهران اقدامات لازم را انجام نمی دهد.

وی در تشریح برخی قابلیت های استان گفت: ایلام دارای ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است و بیشترین قرابت‌های فرهنگی و مذهبی بین دو کشور ایران و عراق در این مرز وجود دارد.

نماینده مردم ایلام اضافه کرد: استان کوتاه ترین و امن ترین مرز برای رسیدن به عتبات عالیات است و در سال های بدون کرونا شاهد تردد میلیون‌ها نفر از استان ایلام به سوی این بقاع متبرکه بوده‌ایم.

وی گفت: از طرفی استان ایلام قطب دامپروری و کشاورزی است و ۱۱ درصد گاز و چهار درصد نفت کشور را در اختیار دارد و بیش از ۱۵۰۰ قطعه میراث فرهنگی ثبت شده دارد.

فلاحی افزود: برای بهره برداری از این فرصت ها ما مرز مهران و دیگر گذرگاه ها را داریم که هم خدمات ملی و هم استانی زیادی از آن‌ها می‌توان دریافت کرد که متاسفانه از این فرصت مرز آنگونه که باید استفاده بهینه‌ای خصوصاً در برقراری ارتباط با کشور عراق صورت نگرفته است.

دولت تمام قد پشت اقدامات استانداران در حوزه دیپلماسی اقتصادی باشد
نماینده مردم ایلام بیان کرد: زحمات زیادی برای برقراری این ارتباط انجام گرفته اما از آنجا که عراق دوران‌های مختلفی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر دولت مرکزی قدرتمندی ندارد، حواله دادن فعال شدن مرز مهران و دیگر گذرگاه‌ها به استانداران استانهای هم مرز ایلام به نظر می رسد که افاقه‌ای نخواهد کرد.

وی افزود: پیش‌تر نیز در طول دوران های مختلف این ارتباط گیری بین استانداران اتفاق افتاده اما چون دولت های مرکزی دو کشور به طور تام و تمام پای کار نبوده اند نتوانسته‌ایم از این فرصت اساسی استفاده کنیم و چون استانداران عراقی هیچ اختیاراتی نداشتند تاکنون زحمات بسیار زیاد استانداران ما به نتیجه نرسیده است.

فلاحی تاکید کرد: ما نباید استانداران را تنها بگذاریم و تا دولت تمام قد پشت اقدامات استانداران در حوزه دیپلماسی همسایگی نایستد به نتیجه نخواهیم رسید.

مرز مهران دروازه صادرات مدیترانه است
نماینده مردم ایلام با اشاره به مصوب شدن منطقه آزاد تجاری برای مرز مهران، عنوان کرد: این مرز می تواند به قطب صادراتی ایران تبدیل شود و می طلبد که با یک دیپلماسی فعال از سوی وزارت امور خارجه، مرزمهران را به یک ممر و مفر برای عبور کشور از تنگناها تبدیل کنیم.

فلاحی گفت: با توجه به تغییر نگاه دولت سیزدهم از حوزه سلطه به حوزه مقاومت، از وزارت خارجه انتظار داریم که دیپلماسی فعال تری را برای فعال شدن مرز مهران پیگیری کرده و سفیر عراق و دولت مرکزی آن را پای کار آورده تا اهداف مشترکمان را جلو ببریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: مرز مهران باید از یک گذرگاه دوجانبه بین دو کشور ایران و عراق خارج شده و تبدیل به یک مرز بین المللی شود چراکه ایلام دروازه مدیترانه است.

فلاحی یادآور شد: کشور عراق یکی از مهم‌ترین کریدورهای شرق به غرب و یکی از مهم‌ترین مسیرهای ترانزیتی آسیا و اروپاست و مرز مهران این ظرفیت را دارد که با تمرکز بیشتر بر ظرفیت‌های آن، اتفاقات مثبت زیادی را برای کشور رقم بزند و در این راه باید مردم استان نیز منتفع شوند.

کد خبر: ۱۴۴٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha