۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۷
آموزش و سرمایه گذاری در سرمایه انسانی پیش نیاز اقتصاد دانش بنیان است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

آموزش و سرمایه گذاری در سرمایه انسانی پیش نیاز اقتصاد دانش بنیان است

همدان - حاجی بابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی آموزش و سرمایه گذاری در سرمایه انسانی را پیش نیاز اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: سیاست های حمایتی دولت در این زمینه راهگشا است.

حمیدرضا حاجی بابایی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دانش از ابزارهای بسیار موثر در تحولات اجتماعی و اقتصادی و به عنوان یک کالای عمومی محسوب می شود زیرا می توان دانش را بدون کاهش و استهلاک با دیگران به مشارکت گذاشت، گفت: این یک شاخصه منحصر به فرد برای این کالای عمومی محسوب می شود که بر خلاف سایر کالا های عمومی استفاده از آن، از کمیتش نمی کاهد و می توان از آن بارها استفاده کرد.

وی بابیان اینکه دانش به عنوان یک منبع دائمی همواره در اختیار بنگاه های اقتصادی قرار می گیرد و با مشارکت مکرر در فرایند های گوناگون تولیدی و خدماتی سبب افزایش مزیت رقابتی و ارزش افزوده است، افزود: این امر می تواند سبب گسترش رفاه اجتماعی و عامل کاهش فقر و بی عدالتی و روند افزایش توسعه پایدار شود.

حاجی بابایی با تاکید بر اینکه نباید فراموش کرد که هدف نهایی تمامی سیاست ها و اقدامات اقتصادی رسیدن به توسعه پایدار است، گفت: توسعه پایدار جامعه انسانی دارای ابعاد زیست محیطی،مادی، اکولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی، قانونی، فرهنگی، سیاسی و روان شناختی است.

دانش و پیامدهای آن دنیای اقتصاد امروز را در نوردیده به طوری که در دهه های اخیر صنعت در کشورهای توسعه یافته از ذوب فلز به تولید دانش انتقال یافته است

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از اقتصاد دانان بر این باورند که دانش و پیامدهای آن دنیای اقتصاد امروز را در نوردیده به طوری که در دهه های اخیر صنعت در کشورهای توسعه یافته از ذوب فلز به تولید دانش انتقال یافته است.

وی گفت: انقلاب اطلاعات یا فناوری اطلاعات و ارتباطات برای حذف اثرات ناشی از وزن و فاصله جسور است و امروزه دیگر حجم سرمایه و اندازه بازار در توسعه اقتصادی نقش اساسی را نداشته بلکه این نقش را دانش و فناوری ایفا می کند.

برنامه های توسعه اقتصادی با توجه به نقش نیروی انسانی متخصص تدوین و به اجرا در می آید
حاجی بابایی اضافه کرد: امروزه نیروی انسانی متخصص به عنوان نیروی اصلی تحول اقتصادی مورد توجه قرار گرفته و برنامه های توسعه اقتصادی با توجه به نقش این عامل مهم تدوین و به اجرا در می آید.

وی با بیان اینکه کشور ما برای دستیابی به رشد و توسعه پایدار و فراگیر نیازمند یک تحول اقتصادی از سطح اقتصاد منبع محور به اقتصاد دانش محور است، گفت: اقتصاد دانش بنیان اقتصاد کمیابی منابع نیست بلکه اقتصاد فراوانی منابع است و این نوع اقتصاد نیازی به مسائل فیزیکی مانند کارخانه و این موارد ندارد و بیشتر شامل فکرها و نرم افزارها بوده و دارای ارزش دائمی است.

اقتصاد دانش بنیان با خود کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری، پیشرفت تکنولوژیکی، تعدیل ساختاری در بخشهای مهم اقتصادی، ارتقای کارایی نهاده های تولید و دستیابی به توسعه پایدار را به همراه دارد

وی گفت: اقتصاد دانش بنیان با خود کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری، پیشرفت تکنولوژیکی، تعدیل ساختاری در بخشهای مهم اقتصادی، ارتقای کارایی نهاده های تولید و دستیابی به توسعه پایدار را به همراه دارد.

حاجی بابایی با بیان اینکه آموزش و سرمایه گذاری در سرمایه انسانی پیش نیاز اقتصاد دانش بنیان است؛ گفت: سیاست های حمایتی دولت، فناوری اطلاعات و ارتباطات، وجود محیط مناسب اجتماعی- سیاسی، اقتصادی و قانونی برای سرمایه گذاری، تولید و تجارت از دیگر پیش نیازهای اقتصاد دانش بنیان است.

وی گفت: مقام معظم رهبری به عنوان یک رهبر تئوریسین، ژرف اندیش و آینده نگر بر غایت، گسترش و بومی سازی اقتصاد دانش بنیان تاکید بسیار زیادی داشته و تأکیدات ایشان سبب شده تا این موضوع به صورت وسیع مورد بحث و تبادل نظر کارشناسان قرار گیرد و نکته مهمی که باید در عمل به فرامین مقام معظم رهبری مورد نظر قرار گیرد تاکید بر لزوم دانش بنیاد کردن اقتصاد با تکیه بر تولید علم تا تجاری سازی و تبدیل وجه غالب اقتصاد کشور به اقتصاد دانش بنیاد است.

وی گفت: برای اجرای این موضوع باید قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، تشویق نخبگان به تاسیس شرکت های دانش بنیان، لزوم به ثمر رساندن محصولات دانش بنیان، لزوم مشارکت دانشمندان و فعالان اقتصادی در اقتصاد دانش بنیان و برطرف کردن مشکلات شرکت های دانش بنیان مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۱۴۴٬۷۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha