۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۵
شرکت‌های دانش بنیان‌؛ راه حل گذر از موانع اشتغالزایی در کشور
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس عنوان کرد

شرکت‌های دانش بنیان‌؛ راه حل گذر از موانع اشتغالزایی در کشور

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ضمن برشمردن موانع ایجاد اشتغال در کشور، تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان‌ نقش بسزایی در ایجاد اشتغال دارند و می‌توانند بسیاری از موانع را برطرف کنند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علیرضا منادی سفیدان با اشاره به ضرورت تحقق شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» در سال ۱۴۰۱، تصریح کرد: در حال حاضر اقتصاد کشور ما صد در صد اقتصاد دولتی بوده و در چنین اقتصادی کوتاهی یا کم کاری سازمان های دولتی بسیار تاثیر گذار است و باعث این خواهد شد که اشتغال به شدت اُفت داشته باشد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: در کشور ما باید نظام اداری کمک کند تا بتوانیم این اشتغال را در کشورمان به بهترین نحو ایجاد کنیم؛ نظام اداری ما متأسفانه بسیار ناکارآمد است و باید این نظام سرعت پیدا کند.

وی با بیان اینکه نظام بانکی بسیار تاثیرگذار است، ادامه داد: متاسفانه نظام بانکی بیشتر به طرف بنگاه‌داری حرکت کرده و هنوز هم بیمار است.

منادی سفیدان یادآور شد: موانعی از قبیل عدم دقت مسئولان، بی دقتی در انتخاب مسئولان؛ مسئولانی که بعضا انتخاب می‌کنیم در خیلی از بخش‌ها نگاه جامع اشتغالزا را ندارند و این مسئله به تحقق شعار سال آسیب می‌زند.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تأکید کرد: از عمده موانع اشتغالزایی فضای نامناسب کسب و کار در کشور ما بوده که با وجود مصوبه قانونی مجلس این قانون در کشور ما به خوبی اجرایی نشده و از ضمانت اجرایی بالایی برخوردار نیست و در برخی موارد شاهدیم قوانین اجرا نشده یا تفسیر به رای شده در حالیکه قانون جامع و حکیمانه بوده ولی در اجرا با مشکلاتی مواجه است.

وی تصریح کرد: البته تحریم‌هایی که امروز دنیا برای ما ایجاد کرده خود در کاهش اشتغال بسیار تاثیرگذار هستند و امروز شاهدیم که مردم برخی از اقلام را ۵-۶ برابر قیمت واقعی آن کالا تهیه می‌کنند.

منادی سفیدان یکی دیگر از موانع اشتغالزایی را برخی قوانین سختگیرانه قضایی دانست و گفت: برخی از این سختگیری‌ها موجب تعطیلی کارخانجات می شود که نباید با این رویکرد عمل کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: صنعت دانش بنیان ۲ خصوصیت عمده دارد، دانش بنیان‌ها باعث افزایش بهره‌وری و باعث کاهش هزینه تولید می شوند، همان دو نکته ای که در پیام نوروزی امسال توسط رهبری عزیز به ملت شریف ایران داده شد.

وی تأکید کرد: لذا شرکت های دانش بنیان می توانند صنایعی با تکنولوژی‌های جدید و با تولید انبوه داشته باشند و همچنین در کل دنیا و داخل کشور، بازار ایجاد کنند بنابراین رابطه مستقیمی بین شرکت‌های دانش بنیان و اشتغالزایی وجود دارد.

کد خبر: ۱۴۴٬۳۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      0 0
      موانع اشتغالزایی ،سود بیشتر از تولید دلالی و سوداگری در بازارهای مسکن ،خودرو ،ارز و طلا می باشد که با مالیات بر عایدی سرمایه قابل حل است ،ولی مافیای قدرت و ثروت بیش از ۱۰ سال از تصویب و اجرای آن جلوگیری می کند.