۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
صادرات نفت در ۱۴۰۱ رشد بیشتری را تجربه می‌کند| نباید در برداشت از میادین مشترک درنگ کرد
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

صادرات نفت در ۱۴۰۱ رشد بیشتری را تجربه می‌کند| نباید در برداشت از میادین مشترک درنگ کرد

ورناصری، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: جهت توسعه صادرات نفت، به تقویت دیپلماسی اقتصادی و به‌روزرسانی زیرساخت‌ها نیاز داریم.

به گزاش بازار به نقل از خانه ملت، علیرضا ورناصری، با اشاره به افزایش تولید نفت به میزان پیش از تحریم‌ها، به راهکارهای افزایش صادرات طلای سیاه اشاره کرد و گفت: صادرات نفت درواقع یک زنجیره متشکل از مجموع موارد اکتشاف، توسعه، تولید، انتقال و حمل و نقل است، ضمن آنکه در هفته‌های پایانی قرن ۱۴شمسی قیمت هر بشکه نفت خام به بالای ۱۰۰ دلار رسید لذا باتوجه به افزایش قیمت نفت و مشتقات نفتی، ارزش صادرات نفت در سال ۱۴۰۱ رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد.

افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران
نماینده مردم مسجدسلیمان و لالی و هفتگل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران با تکیه بر توان داخلی موید ضرورت محوریت‌بخشی به بالا بردن ظرفیت تولید نفت در راستای دانش‌ بنیان کردن این صنعت و ایجاد ارزش افزوده و استفاده گسترده‌تر از توان نخبگان کشور است.

وی با بیان اینکه جهت توسعه صادرات نفت، به دیپلماسی اقتصادی و به‌روزرسانی زیرساخت‌ها نیاز داریم، اظهار کرد: بدیهی است ظرفیت‌های حمل‌ و نقل، تسهیلات و ضمانت‌نامه‌های بانکی هم متناسب با این هدفگذاری باید متحول شوند، البته لغو تحریم‌های مرتبط با صادرات نفت ازجمله کشتیرانی، بیمه، عوارض و بانکی نیز از تضامین لازم جهت تسهیل توسعه صادرات نفت جمهوری اسلامی خواهد بود.

محدودیت‌ مقاصد صادراتی ایران/ضرورت توسعه همکاری‌ها با ۱۵ کشور همسایه و منطقه
ورناصری با اعتقاد به اینکه "محدودیت‌ مقاصد صادراتی ایران" با هدفگذاری توسعه صادرات کشورمان در منافات است، گفت: براساس برآوردهای سازمان توسعه تجارت، بیش از ۷۰ درصد از صادرات ایران در سال پیش به چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان محقق شده است بنابراین ضروری است علاوه‌بر این ۵ کشور و روسیه، توسعه همکاری‌ها با کشورهای همسایه و منطقه هم در دستور کار آید و همواره مقاصد جدید و بازارهای نوین شناسایی شوند و بر استفاده از شیوه‌های مدرن در قراردادها، سیستم لجستیک و حمل ‌و نقل نوین هم تمرکز داشته باشیم.

درنگ در برداشت از میادین مشترک؛ ایجاد فرصت برای همسایگان
این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به ظرفیت ایجاد شده برای رونق میادین مشترک نفتی چه باید کرد؟ گفت: توسعه میادین مشترک نفت و گاز اهمیت ویژه‌ای دارد درنگ در برداشت از این منابع، ایجاد فرصت برای همسایگان برای بهره‌برداری بیشتر است.

وی ادامه داد: ایران با ۲۸ میدان مشترک نفت و گاز با کشورهای همسایه یکی از معدود کشورهای جهان با این تعداد ساختار مشترک است به همین دلیل مجلس بر این مهم موتاکید دارد و برنامه دولت سیزدهم نیز توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی با حداکثر برداشت نفت، طبق اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران در بخش نفت و گاز است که به یقین برای این رونق بخشی‌ها، به ‌فناوری، سرمایه‌گذاری و همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی نیاز داریم.

ضرورت شتاب‌دهی به اتمام طرح‌های نیمه‌تمام میادین مشترک نفت و گاز
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همکاری با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در صنعت نفت برای توسعه پروژه‌های صنعت نفت در بخش بالادست و پایین‌دست باید براساس مشارکت‌های مرسوم توسعه یابد، این مهم با تصمیماتی مبتنی بر شتاب‌دهی به اتمام طرح‌های نیمه‌تمام میادین مشترک نفت و گاز و انعقاد قراردادهای جدید مربوط به توسعه و تولید از میادین مشترک همراه است.

کد خبر: ۱۴۴٬۳۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha