۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
 کمبود آب در روستاهای شهرستان چوار| آبرسانی سیار در دستور کار قرار گرفت
بازار از ایلام گزارش می‌دهد؛

کمبود آب در روستاهای شهرستان چوار| آبرسانی سیار در دستور کار قرار گرفت

ایلام- کمبود آب در روستاهای شهرستان چوار در حالی که هنوز تابستان شروع نشده مشکلاتی را برای مردم این مناطق به وجود آورده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کاهش ۶۰ درصدی ذخایر آبی استان و کاهش بارش‌ها در سال اخیر زنگ خطر بحران کمبود آب را در مناطق شهری و روستایی استان به صدا درآورده است.

کمبود آب ساکنان روستاهای شهرستان چوار را با چالش جدی روبرو کرده است، موضوعی که علاوه بر مشکل مردم برای تامین آب شرب، برای دامداران و کشاورزان نیز به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده است.

شهرستان چوار دارای روستاهای زیادی است که هر ساله با مشکل کم آبی مواجه هستند، امسال این معضل به دلیل کاهش بارندگی‌ها بیشتر شده است، این در حالی است که پروژه‌های آبرسانی در شهرستان نیز هنوز تکمیل نشده است.

مشکل کمبود آب در روستاهای چوار
یکی از ساکنان روستای «بولی» واقع در شهرستان چوار در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: این روستا هیچ گونه امکاناتی ندارد، همچنین کمبود آب به شدت در این روستا وجود دارد.

محمد نظری افزود: کم آبی باعث مشکلات زیادی برای مردم در زمینه آب شرب، دامداری و کشاورزی شده است، تعدادی از مردم روستاها به دلیل کم آبی به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند.

شهرستان چوار ۵۴ روستا دارد و هم‌اکنون در بیش از ۴۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و قطعاً در سال جاری مشکل آب شرب شهر چوار و روستاهای بخش مرکزی و بخش بولی مرتفع خواهد شد

وی بیان کرد: دام‌های دامداران شهرستان از بی آب تلف می‌شوند، همچنین زمین‌های کشاورزی نیز از بی آبی خشک شده است، با این وضعیت معیشت مردم نیز در خطر است.

مسئله اول شهرستان چوار بحث آب است
فرماندار چوار نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شهرستان چوار به رغم تازه تاسیس بودن، از لحاظ تامین آب به خصوص در روستاها با مشکلات جدی مواجه است.

 کمبود آب در روستاهای شهرستان چوار| آبرسانی سیار در دستور کار قرار گرفت

ابراهیم یعقوبی بیان کرد: با پروژه‌های آبرسانی و دیگر اقدامات لازم، مشکل آب شهرستان چوار در نیمه اول سال جاری برطرف می‌شود.

وی عنوان کرد: موضوع خشکسالی در شهرستان چوار که خیلی جدی است، علاوه بر تامین آب شرب، دامداران نیز برای تامین آب دام‌های خود با مشکل جدی مواجه هستند.

یعقوبی ادامه داد: شهرستان چوار ۵۴ روستا دارد و هم‌اکنون الان در بیش از ۴۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و قطعاً در سال جاری مشکل آب شرب شهر چوار و روستاهای بخش مرکزی و بخش بولی مرتفع خواهد شد.

آبرسانی سیار به ۴۰ روستای چوار
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در سطح استان ۵۷۱ روستا وجود دارد که از این تعداد در حال حاضر ۵۵ روستا به صورت سیار آبرسانی انجام می‌شود.

در راستای آبرسانی به روستاهای شهرستان چوار و هلیلان تاکنون حدود ۳۵ میلیارد تومان هزینه شده که ۲۰ میلیارد آن در حوزه شهرستان چوار و ۱۵ میلیارد نیز در حوزه شهرستان هلیلان بوده است

پرویز ناصری بیان کرد: متاسفانه به علت خشکسالی بی سابقه‌ای که امسال رخ داده شاهد افت شدید منابع آبی در استان هستیم، متاسفانه روزبه روز بر تعداد روستاهای دارای مشکل در زمینه آب اضافه می‌شود.

وی افزود: در راستای آبرسانی به روستاهای شهرستان چوار و هلیلان تاکنون حدود ۳۵ میلیارد تومان هزینه شده که ۲۰ میلیارد آن در حوزه شهرستان چوار و ۱۵ میلیارد نیز در حوزه شهرستان هلیلان بوده است.

وی گفت: از ۵۶ روستای شهرستان چوار هم اکنون ۴۰ روستا به صورت سیار با تانکر آبرسانی می‌شوند.

 کمبود آب در روستاهای شهرستان چوار| آبرسانی سیار در دستور کار قرار گرفت

مدیرعامل شرکت آبفای ایلام گفت: برای عبور از این بحران، نیازمند مساعدت مسئولان ارشد استانی و کشوری در خصوص تامین اعتبارات لازم و همچنین تهیه بیش از ۱۰ دستگاه تانکر آبرسانی هستیم.

خشکسالی‌های پی در پی و کاهش ۸۲ درصدی روان آب‌ها باعث شده این روزها ۵۵ روستای استان با مشکل کم آبی و یا بی آبی دست و پنجه نرم کنند، موضوعی که ساکنان روستاهای شهرستان چوار را بیشتر درگیر خود کرده است.

شهرستان تازه تاسیس چوار نیاز به توجه بیشتری دارد و امیدواریم مسئولان استان و نمایندگان مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نگاه ویژه ای به این دیار منطقه داشته باشند.

علاوه بر اقدامات مسئولان برای تامین آب، مدیریت و فرهنگ سازی مصرف بهینه آب نیز توسط مردم ضروری است، اگر مردم تنها ۱۰ درصد از مصارف آبی خود را کاهش دهند می‌توان از بحران کم آبی سال جاری عبور کرد.

کد خبر: ۱۴۴٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha