۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
انتقاد از کندی اجرای پروژه ۱۵ ساله مترو کرج| رونمایی از هزینه سفر استانی
از حاشیه تا متن سفر استانی رئیسی به البرز

انتقاد از کندی اجرای پروژه ۱۵ ساله مترو کرج| رونمایی از هزینه سفر استانی

سفر استانی رئیس جمهور به البرز متن و حواشی گوناگونی داشت که از اشاره به ظرفیت های قومیتی این استان آغاز و به انتقاد از روند اجرای پروژه قطار شهری کرج و همچنین رونمایی از هزینه سفر استانی انجامید.

به گزارش خبرنگار بازار نوزدهمین سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت با هدف استان همسایه پایتخت یعنی البرز بعد از ظهر پنجشنبه آغاز و تا پاسی از شب به طول انجامید.

این سفر که از ابتدای راه یعنی ایستگاه مترو ارم سبز تهران با دیدارهای مردمی در واگن های مترو آغاز شد، مشخص بود نکات متمایزی نسبت به دیگر سفر ها خواهد داشت.

انتقاد از کندی اجرای پروژه ۱۵ ساله مترو کرج| رونمایی از هزینه سفر استانی

تنوع قومیتی ظرفیتی برای پیشرفت البرز
رئیس جمهور در بدو ورود به استان البرز در جمع خبرنگاران گفت: استان البرز دارای ظرفیت های مختلف در حوزه های صنعتی و گردشگری است ، از طرفی به دلیل همسایگی با استان تهران دارای مزایا، مشکلات و معایبی است.

سید ابراهیم رئیسی» در موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور واقع در کرج اظهار داشت: در این استان زمینه های بسیاری برای رشد کشاورزی و صنایع تبدیلی وجود دارد ضمن اینکه شهرک های صنعتی و صنایعی نیز در استان فعال است و زمینه خوبی برای گردشگری در البرز نیز وجود دارد.

وی با اشاره به وجود جمعیت مهاجر بسیار بالا در استان البرز گفت: در البرز تمام اقوام با همه گویش ها در کنار هم قرار گرفته اند و به حق ایران کوچک نام گرفته است که این خود مزیت و زمینه ای برای رشد و پیشرفت البرز می تواند باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این رابطه مشکلات مردم و فرهیختگان ضروری و باید رسیدگی شود، گفت: برای من سفر در ماه مبارک رمضان مقداری سخت بود ولی چون تمام استان های کشور را می خواهم در گام اول بررسی کنم، این سفر ها تداوم خواهد داشت و اگر چه مسوولان و رسانه ها به زحمت می افتند ولی بر من ببخشید این زحمت را.

افرادی که کارایی ندارند بدون فوت وقت تغییر یابند
رئیس جمهور در دیدار با نخبگان، علما، خانواده شهدا ، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم البرز هم گفت: افرادی از ادوار گذشته هنوز هستند که کارآمدی دارند بمانند و اگر ندارند سریع و بدون فوت وقت تغییر یابند.

ابراهیم رئیسی در خصوص مسایل مطرح شده در این دیدار نیز گفت: بعضی از مسایل را بایستی استاندار البرز پیگیری کنند و همانطور که پیش از این گفته ام در هر استانی ایجاد تغییراتی ضرورت دارد ولی آنچه که به آن تاکید کرده ام در انتصاب مدیران به ظرفیت های بومی توجه شود و اولویت انتصاب ها با نیروهای کارآمد بومی باشد.

وی با تاکید بر اینکه استاندار و مدیران بایستی اولویت انتصاب ها را ظرفیت ها و نیروهای تحصیلکرده قرار دهند، افزود: اگر افرادی از ادوار گذشته هنوز هستند که کارآمدی دارند بمانند و اگر ندارند سریع و بدون فوت وقت تغییر یابند.

انتقاد از کندی اجرای پروژه ۱۵ ساله مترو کرج| رونمایی از هزینه سفر استانی


رئیسی به یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در نشست توسط یکی از حاضران که موضوع معلمان و طرح رتبه بندی آنان بود اشاره و اظهار داشت: معلمان دارای منزلت و شان هستند ولی موضوع طرح رتبه بندی معلمان را بیشتر برای وجهه مالی آن مطرح می کنند که یک موضوع حاشیه ای است.

وی گفت: مساله مالی مورد دغدغه خیلی از کارکنان و دست اندرکاران در کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد و متناسب سازی حقوق ها و درآمدها خیلی مهم است ولی مهمترین مساله در این طرح مساله شان و منزلت و بالارفتن کیفیت کار معلمان است تا دانش آموزان خود را بهتر پرورش دهند.

رئیس جمهور یکی دیگر از مسایل مطرح شده را موضوع تربیتی در مهدکودک ها دانست و افزود: نگاه کردن به مسایل تربیتی از دوره مهدکودک ها بسیار درست است که در دستور کار دولت است ضمن اینکه در دستور اخیر مقام معظم رهبری در شورای انقلاب فرهنگی، تعریف جایگاه مهدکودک ها به صورت جدی در نظام آموزشی و پرورشی کشور دیده شود.

وی به موضوع جوان و جوانگرایی نیز اشاره و اظهار داشت: یکی از دغدغه ها در به کارگیری جوانان در بدنه دولت موضوع تجربه آنان است که نباید این موضوع برای جوانان دغدغه باشد که این موضوع را تجربه کرده ایم و خسارتی از کار با جوانان ندیده ایم.

تدابیر لازم برای انتقال زندان ها از کالبد شهرها به بیرون از شهرها اتخاذ شود

وی با بیان اینکه در به کارگیری جوانان گام برداشته ایم، به موضوع وجود زندان ها در کلانشهر کرج و برخی شهرهای استان که مورد دغدغه بسیاری از مردم است اشاره کرد و گفت: زمانیکه این زندان ها ایجاد شدند شهرهای استان به این گونه و به این جمعیت نبود ولی باید تدابیر لازم برای انتقال زندان ها از کالبد شهرها به بیرون از شهرها اتخاذ شود که یکی از موضوعات مهمی است که بایستی در البرز دنبال شود.

اکنون باید هم استاندار البرز و شهردار کرج و رییس سازمان زندان ها و دادگستری استان پیگیری های لازم را برای انتقال زندان ها از کالبد شهرها به بیرون از شهرها داشته باشند و با یک مطالعه ای زندان ها از کالبد شهر کرج خارج کنند و در جایی قرار دهند که زندانبان کار خود را انجام دهد و مردم نیز متاثر از آن نشوند

رئیسی افزود: اکنون باید هم استاندار البرز و شهردار کرج و رییس سازمان زندان ها و دادگستری استان پیگیری های لازم را برای این موضوع داشته باشند و با یک مطالعه ای زندان ها از کالبد شهر کرج خارج کنند و در جایی قرار دهند که زندانبان کار خود را انجام دهد و مردم نیز متاثر از آن نشوند.

موضع دولت درباره ارز ترجیحی روشن بود
وی به موضوع بودجه در سال گذشته و مشکلات اقتصادی اشاره کرد و تصریح کرد: مشکل دولت را مقام معظم رهبری حل کردند و با اختیارات خود اجازه دادند چند ماه باقی مانده سال ۱۴۰۰ را با حذف نکردن ارز ترجیحی وضعیت اقتصادی را دچار شوک نکنیم و با موفقیت ۱۴۰۰ را تمام کردیم و قانون بودجه ۱۴۰۱ را تصویب کردیم.

رئیس جمهور ادامه داد: از اوایل سال به این فکر بودیم تا این موضوع را نیز به نحوی مدیریت کنیم که شوک اقتصادی وارد نشود و ثبات بازار حاکم باشد و به نحوی شود که کار اقتصادی دنبال شود و اصلاح اقتصادی هم انجام شود.

وی گفت: در خصوص حذف ارز ترجیحی در دولت تصمیم گیری از اول روشن بود و با تردید سخن نگفتیم ضمن اینکه دولتمردان و تیم اقتصادی هم نظرشان همین است ولی اطلاع رسانی زودهنگامی انجام شد که بایستی یک ماه بعد از آن انجام می شد که این اطلاع رسانی به دلیل عدم هماهنگی نبود.

هماهنگی اقتصادی تیم دولت سیزدهم نسبت به دوره های قبلی بهتر است

وی با بیان اینکه هماهنگی اقتصادی تیم دولت سیزدهم نسبت به دوره های قبلی بهتر است، به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و افزود: بر روی سند تحول خیلی کار شده و ۱۶ اندیشکده کشور در خصوص این سند نظر دارند ضمن اینکه بیش از ۵۰۰ صاحب نظر و استاد تمام دانشگاهی در حوزه های مختلف دانشگاهی و حوزوی نسبت به آن نظر داده اند.

رئیسی اظهار داشت: این سند، سندی است که روی آن کار شده و انسان ها آن را نوشته اند و اگر نظر اصلاحی دارید به دفتر ریاست جمهوری اعلام شود.
وی در خصوص انحصار صنعت خودرو نیز گفت: در بازدیدی که از ایران خودرو داشتم هشت نکته را اعلام کردم که یکی از مسایل موضوع انحصار این صنعت بود.

وی به موضوع پسماند نیز اشاره کرد و افزود: استاندار البرز بایستی به جدیت آن را دنبال کند زیرا استان های شمالی نیز گرفتار این مساله هستند و در این استان نیز همینطور است که باید استاندار دنبال کند.

انتقاد از تطویل بیش از حد احداث پروژه قطار شهری در کرج
رئیس جمهور در ادامه به بازدید از پروژه ۱۵ ساله مترو کرج رفت و ضمن ابراز ناخشنودی از تطویل بیش از حد احداث پروژه قطار شهری در کرج، صرف مدت ۱۵ سال برای پروژه ای که هنوز نیمه‌تمام است را غیرقابل قبول خواند.

انتقاد از کندی اجرای پروژه ۱۵ ساله مترو کرج| رونمایی از هزینه سفر استانی

وی صرف مدت ۱۵ سال برای پروژه که هنوز نیمه‌تمام است را غیرقابل قبول خواند و از مدیران پروژه خواست برای تکمیل بخش‌های باقیمانده پروژه برنامه زمان‌بندی دقیق ارائه کنند.

رئیسی با تاکید بر رفع موانع موجود بر سر تامین اعتبار تکمیل این پروژه، از دست‌اندرکاران و مدیران آن خواست، پیشنهادات خود را برای روش‌های تامین مالی پروژه به دولت ارائه کنند و افزود: دولت تلاش خواهد کرد سهم خود از تأمین مالی این پروژه را هر چه سریع‌تر پرداخت کند.

اجرای پروژه قطار شهری کرج از سال ۸۵ آغاز شده اما به دلیل عدم تأمین منابع مورد نیاز عملا به شکل نیمه‌کاره باقیمانده است.

کرج اولین کلانشهر بعد از تهران است که کلنگ قطار شهری را بر زمین زده اما به دلیل مشکلات موجود در مسیر تامین اعتبار پروژه، نسبت به کلانشهرهای دیگر همچون اصفهان، شیراز و مشهد در این زمینه دچار عقب‌ماندگی شده است.

نکند به نام ما و به کام دیگران شود
اما در سخنرانی شورای اداری استان رئیس جمهور به نامه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر هزینه کرد بالای یکی از ارگانها برای سفر استانی رئیس جمهور اشاره کرد و گفت ما که با مترو به کرج آمدیم و افطار را هم مهمان خوابگاه دانشجویان دانشگاه خوارزمی بودیم. نکند این به نام ما و به کام دیگران باشد.

شرکت ها مالیات خود را در حوزه مالیاتی استان محل فعالیت پرداخت کنند
رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به استان البرز با اشاره به وجود بیش از ۳۵۰۰ واحد صنعتی و نیز ۳۰ مرکز تحقیقات مهم در استان البرز، تصریح کرد: واحدهای صنعتی و تحقیقاتی در استان، نماد توانایی و دانایی هستند که ایجاد ارتباط و پیوند بین آنها می‌تواند به تحقق اهداف شعار امسال یعنی حمایت از رونق تولید، ایجاد اشتغال و افزایش و رونق فعالیت واحدهای دانش‌بنیان کمک کند.

رئیسی خاطرنشان کرد: یکی از بخش‌هایی که ظرفیت بالایی برای نیل به فعالیت‌های دانش‌بنیان دارد، شهرک‌های صنعتی است و اگر از ارتقاء فعالیت‌های واحدهای صنعتی این شهرک‌ها به فعالیت‌های دانش‌بنیان حمایت شود، بخش قابل توجهی از هدف‌گذاری دو برابر شدن تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان محقق خواهد شد.

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره شرکت‌هایی که در استان البرز فعال بوده، اما مالیات آنها در حوزه مالیاتی استان تهران پرداخت می‌شود، اظهار داشت: از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواسته‌ام این موضوع را بررسی کند با آن دسته از شرکت‌هایی که در یک استان دیگر فعالیت می‌کنند، اما در تهران ثبت شده‌اند، در صورت امکان مالیات خود را در حوزه مالیاتی همان استان محل فعالیت پرداخت کنند.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سوال دیگری درباره راهکارهای دولت برای ساماندهی مهاجرپذیری و حاشیه‌نشینی در استان البرز، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت و حاشیه‌نشینی افراد فعال نبودن اقتصاد روستاها و شهرهای کوچک است.

رئیس جمهور افزود: امروز عمده روستاهای کشور از آب، برق، گاز، راه و امکانات بهداشتی ضروری برخوردار هستند، اما روستانشینان و ساکنین شهرهای کوچک به دلیل فعال نبودن اقتصاد در محل زندگی‌شان تمایل به مهاجرت پیدا می‌کنند.

رئیسی تصریح کرد: دولت با تخصیص تسهیلات لازم و اعمال حمایت‌هایی نظیر خرید تضمینی محصولات و افزایش قیمت خرید تضمینی تلاش دارد اقتصاد روستاها را بالنده‌تر و فعال‌تر کند تا روستائیان به زندگی در روستاها ترغیب شوند. در همین سفر بیشترین بخش اعتبارات برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۱۴۴٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرتضی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      0 0
      ایستگاه اول مترو تهران ارم سبز هست!؟