۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۴
نقش بازار سرمایه در تحقق شعار نخستین سال قرن جدید
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار نخستین سال قرن جدید

کارشناس بازار سرمایه گفت: تامین مالی سریع و ارزان و همچنین کاهش مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری در تولید دانش بنیانها از ویژگی‌های بازار سرمایه در راستای تحقق شعار تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، مهدی حاجی‌وند، با اشاره به این که به سنت چند دهه گذشته نخستین سال از قرن جدید هم به سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» مزین شده است، در خصوص نقش بازار سرمایه در تحقق شعار امسال گفت: سرمایه‌گذاری در تولید دانش بنیان به منابع مالی قابل توجه نیاز دارد و از سوی دیگر ریسک‌پذیر و خطرپذیر است؛ بنابراین از این منظر بازار سرمایه می‌تواند ضمن تامین مالی سریع، آسان و ارزان این شرکت‌ها با ابزارهایی از جمله صندوق‌ها ریسک‌ها و مخاطرات این حوزه را نیز کاهش داده و مدیریت کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در این راستا لازم است پذیرش شرکت‌های جدید فعال در حوزه‌های تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی در بازار سرمایه تسریع یافته و شرایطی فراهم شود تا امکان ورود فناوری‌های نوین و جدید به صنایع بزرگ در قالب شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شود. ضمن این که تسریع در ورود شرکت‌های دانش بنیان به تالار شیشه‌ای به ورود فناوری‌های جدید به عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور و دنیا به بورس کمک کرده و افزایش عمق این بازار را نیز در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: از دیگر مزایای استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تحقق شعار امسال این است که با تسریع و گسترش پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در این بازار و تامین مالی پروژه‌ها بدون شک شاهد دلگرمی و ایجاد انگیزه در قشر جوان و تحصیل گرده و نیز نخبه کشور خواهیم بود که یکی از مشکلات کنونی آنها نداشتن نقدینگی و منابع مالی لازم برای انجام فعالیت‌ها و بارور کردن استعدادها است، بعلاوه این که از مسیر بازار سرمایه ارزشگذاری خلاقیت‌ها و استعدادهای نخبگان کشور بدرستی صورت می‌گیرد.

حاجی‌وند ادامه داد: افزون بر این با حضور و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری این حوزه در بازار سرمایه، عموم مردمی نیز می‌توانند در این سرمایه‌گذاری‌ها شرکت کنند و این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز افزایش اقبال عمومی به مقوله دانش و فعالان این حوزه باشد و به نوعی مشارکت عمومی در تجهیز منابع این حوزه کارساز شود.

وی اذعان داشت: در موضوع دانش بنیان بودن تولید، باید تلاش شود تحقیق و توسعه در بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های تولیدی به سمتی بروند که تکمیل‌کننده زنجیره عرضه در تولید باشد و این مقوله سهم تولید داخل را در زنجیره عرضه افزایش دهد. در همین راستا نقش بورس‌ کالای در تحقق شعار سال به عنوان کمک‌کننده در زنجیره عرضه محصولات شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند دو چندان باشد.

نویسنده کتاب وقایع‌نگاری فراز و فرودهای بازار سرمایه اضافه کرد: خوشبختانه تاکیدات قانونی در زمینه فراهم آوردن بسترهای لازم برای تحقق شعار سال جدید از طریق بازار سرمایه در حال شکل‌گیری است که به عنوان نمونه می‌توان به اصلاحیه متن جدید طرح جهش تولید دانش بنیان در بازار سرمایه که در روزهای پایانی قرن گذشته در مجلس به تصویب رسید، اشاره کرد.

وی اضافه کرد: با این حال لازم است دولت و مجلس در کنار فعالان اقتصادی و متولیان بازار سرمایه تلاش کنند تا خلاءهای قانونی موجود در زمینه حضور و تامین مالی شرکت‌های مختلف بویژه دانش بنیان‌ها از طریق این بازار مرتفع شود. از سوی دیگر ایجاد، گسترش و تعمیق رابطه و همکاری میان دانشگاهیان، فعالان اقتصادی و بنگاه‌ها و واحدهای اقتصادی در بستری به نام بازار سرمایه برای تحقق این شعار ضروری است.

کد خبر: ۱۴۴٬۱۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • GB ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      0 0
      با شعار تا کنون کاری از پیش نرفته شعور را جایگزین فرمایید با همین شعارها دولت قبل مردم را در بورس سرکیسه جیب بری کلاه برداری کرد اعتماد ،سرمایه را به تاراج برد،،،،،،