۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
نرخ فصلی بیکاری در زمستان سال گذشته به ۹,۴ درصد افزایش یافت
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران؛

نرخ فصلی بیکاری در زمستان سال گذشته به ۹,۴ درصد افزایش یافت

نرخ بیکاری در فصل پایانی ۱۴۰۰ در مقایسه با فصل قبل از آن، رشدی ۰,۵ درصدی داشته و به ۹.۴ درصد رسید. این در حالی است که نرخ مشارکت در این فصل نیز با ۰.۵ درصد کاهش ۴۰.۴ درصد ثبت شد.

به گزارش بازار، نرخ بیکاری زمستان ۱۴۰۰ با ۰,۵ واحد درصد افزایش در مقایسه با فصل قبل خود از ۸.۹ درصد به ۹.۴ درصد رسید.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ٩.٤ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به زمستان سال ۹۹ به میزان ٠.٣ درصد کاهش یافته است.

در زمستان ١٤٠٠، به میزان ٤٠.٤ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به زمستان۹۹ در حدود ٠.٥ درصد کاهش یافته است.

جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ١٧٤ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٩ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در زمستان ١٤٠٠، بخش خدمات با ٥١.٩ درصد بیش¬‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٣.٦ درصد و کشاورزی با ١٤.٥ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٣.١ درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان ١٤٠٠ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل یعنی زمستان ١٣٩٩ به میزان ٠.٥ درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در زمستان ١٤٠٠، ١٦.٦ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به زمستان ١٣٩٩، به میزان ٠.٢ درصد کاهش یافته است.

بررسی سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که در زمستان ١٤٠٠، ١٠,٧ درصد جمعیت شاغل، ‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٦.٧درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، بیش از ٤٩ ساعت در هفته کار کرده‌اند. برای مشاهده چکیده این گزارش به فایل پیوست مراجعه کنید.

کد خبر: ۱۴۴٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha