۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
در دفاع از حقوق مردم برای خودروی ایمن کوتاه نمی‌آییم
رئیس پلیس راهور ناجا:

در دفاع از حقوق مردم برای خودروی ایمن کوتاه نمی‌آییم

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: دوستان یا آقای میرسلیم هرآن چه می‌خواهند بگویند ما به وظیفه خودمان عمل و مشکلات خودروهای تولید داخل را بیان می‌کنیم.

به گزارش بازار، سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در گفتگو با پارک شهر رادیو تهران تصریح کرد: چطور می‌شود پلیس راهور که وظیفه شماره‌گذاری خودرو را دارد در خصوص کیفیت خودرو اظهارنظر نکند؟

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به اظهارات کارشناس مجری برنامه مبنی بر اینکه روز گذشته ۱۶ فروردین‌ماه برنامه پارک شهر گفتگویی با سید مصطفی میرسلیم نماینده مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام داشت که این مقام مسئول در پاسخ به اظهارات شما (سردار هادیانفر) در خصوص کیفیت نامطلوب خودروهای داخلی، عنوان کرد که اظهارنظر در خصوص کیفیت خودروهای داخلی در حیطه تخصصی پلیس راهور ناجا نیست؛ شما چه پاسخی به اظهار نظر ایشان دارید؟ گفت: همه دستگاه‌های دولتی در برابر ایمنی و کیفیت خودرو مسئول هستند. چطور می‌شود پلیس راهور که وظیفه کنترل و نظارت خودرو در مرحله پایانی و شماره گذاری آن را بر عهده دارد، درخصوص کیفت خودرو اظهار نظر نکند؟

وی گفت: عامل انسانی در بحث تصادف‌ها نقش جدی دارد و باید به آن توجه شود، ولی فراموش نکنیم کسی که پشت فرمان می‌نشیند انسان است و ممکن است هرلحظه مشکلی برای او به وجود بیاید به‌عنوان‌مثال بیهوش شود، اینجاست که وسیله باید از جان فرد دفاع کند در این شرایط کیفیت خودرو که شامل مواردی، چون ضخامت ورق خودرو، کیسه هوا، کمربند ایمنی و ترمز ای‌بی‌اس است باید از جان راننده محافظت کند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ما صحنه تصادف‌ها را بررسی می‌کنیم و حوادث را به چشم می‌بینیم، اظهار داشت: ۱۰ روز قبل در محور لرستان به نورآباد دو خودروی پژو پارس و ۴۰۵ رخ‌به‌رخ تصادف کردند، آیا در تصادف رخ‌به‌رخ باید خودرو منفجر شود؟ در این تصادف هر دو خودرو آتش‌گرفته و تمام سرنشینان این دو خودرو به دلیل اینکه فلز خودرو مچاله شده بود، نتوانستند از خودرو خارج شوند. چه کسی باید نظارت کند و درخصوص این موارد تذکر بدهد؟

اگر پلیس راهور پافشاری نمی‌کرد پراید از رده خارج نمی‌شد
هادیانفر اظهار داشت: اگر پلیس راهور در سال ۹۸-۹۹ بر اساس ۱۱ سال تحلیل تصادفات پافشاری نمی‌کرد و پراید را از رده خارج نمی‌کرد، کدام‌یک از دستگاه‌های نظارتی این کار را می‌کردند؟ اگر پلیس راهور بر اساس وظیفه و دلسوزی در خصوص تصادف‌ها، کیفیت و ایمنی پایین خودروها صحبت نمی‌کرد کدام‌یک از این دستگاه‌ها در خصوص این موارد صحبت می‌کردند؟ سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص این موارد سکوت کردند و پس‌ازاینکه پلیس درباره این موارد صحبت کرد اظهارات پلیس را تائید کردند.
پراید از رده خارج‌شده است، ولی اینکه همچنان خودرو پراید در حال تردد است و مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت اجتناب‌ناپذیر است، ولی آخرین خودرو پراید نیمه اول سال ۹۹ شماره‌گذاری و از خطر تولید خارج شد.

در ساخت خودروهای داخلی، استانداردها رعایت نمی‌شود
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به اظهاراتتان در خصوص بی‌کیفیتی خودروهای داخلی از سوی سایر دستگاه‌ها تحت‌فشار نبودید؟ اذعان داشت: بیان واقعیت‌ها، وظیفه ما است و توکلمان به خدا است. امروز مردم به ما انتقاد می‌کنند شما که می‌گویید کیفیت خودرو پایین است چرا خودروها را شماره‌گذاری می‌کنید؟ این همان نکته ابهام است، چون قانون به ما تکلیف کرده است که بر اساس تاییدات وزارت صمت، سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست خودروها را شماره‌گذاری کنیم. واقعیت این است وقتی خودروها را نظارت و مشاهده می‌کنیم استاندارها در نظر گرفته نمی‌شود.

هیچ کدام از خودروسازهای داخلی تجهیزات تست کراش (شبیه‌ساز تصادف) ندارند
رئیس پلیس راهور ناجا اذعان داشت: به عنوان مثال هیچ کدام از خودروسازهای داخلی تجهیزات تست کراش (شبیه‌ساز تصادفات) ندارد، به همین دلیل یک نوع خودرو تولید می‌شود و برای انجام این تست آن خودرو به کشور همسایه که سیستم تست تصادفات دارد منتقل می‌شود و پس از انجام تست خودرو به تولید انبوه می‌رسد، ولی اینکه کیفیت جنس استفاده شده در ساخت سایر خودروها نیز با خودروی تست‌شده یکسان باشد اهمیت دارد و نظارتی بر این مساله صورت نمی‌گیرد.

سردار هادیانفر در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به اظهارنظرهایتان در خصوص خودروهای داخلی انتقادی هم به شما شده است یا خیر؟ گفت: ما از فشارها نگران نیستیم و توکلمان به خدا است، ولی تا مدتی تنها بودیم و بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدات رئیس‌جمهوری همه دستگاه‌ها مکلف شدند ایمنی خودروها را اصلاح کنند.

امیدواریم وزارت صمت به جای تولید کمی به دنبال تولید کیفی خودرو باشد
وی بیان کرد: خودروسازها باید استاندارد و کیفیت خودروهای تولیدی را به معنای واقعی درست کنند. امیدوارم وزارت صمت آن‌قدر که به دنبال تولید کمی خودرو است به دنبال تولید کیفی خودرو باشد و به‌جای اینکه بگوید ۳ میلیون خودرو تولید می‌کنیم بگوید یک‌میلیون خودرو باکیفیت تولید می‌کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: امیدواریم بحث خودرو در سال جاری به جد پیگیر شود. ما بر اساس وظیفه‌ای که داریم کوتاه نمی‌آییم و واقعیت‌ها را بیان می‌کنیم دوستان و یا آقای میرسلیم هرآنچه می‌خواهند بگویند ما به وظیفه خودمان عمل می‌کنیم.

هادیان فر در پاسخ به این پرسش که آیا واردات خودرو به‌صورت مقطعی می‌توانست در ارتقا کیفیت خودروهای داخلی موثر باشد؟ توضیح داد: تاکید ما این است که تمام نیازهای کشور بر مبنای کیفیت در داخل تولید شود. در تمام دنیا برای ساخت خودرو چهار شاخصه زیبایی، کیفیت، ایمنی و ارزانی مطرح است که ما به هیچکدام از این شاخصه‌ها عمل نکردیم و یکی از راهکارهای حل این مشکلات ایجاد رقابت در کشور است.

در سال (۸۴-۸۵) ۲۷ هزار نفر در تصادفات کشور کشته می‌شدند، یکی از اقدامات موثر در دولت وقت که موجب کاهش کشته‌ها شد واردات خودرو بود. واردات خودروهای ایمن علاوه بر اینکه منجر به کاهش کشته‌ها شد در بازار داخل خودروسازی هم رقابت ایجاد کرد تا خودروسازها سعی کنند محصولی تولید کنند که نزدیک به خودروهای خارجی باشد، ولی امروزه این رقابت برای تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد و مردم و مسئولان همه از خودرو داخلی استفاده می‌کنند حال که شرایط اینگونه است باید دستگاه‌ها نظارت کنند تا محصولی که تولید می‌شود چهار شاخصه کیفیت، زیبایی، امنیت و ارزانی را داشته باشد.

تولید خودرو داخلی چرا وابسته به ارز است و با نوسان ارز قیمت خودرو را بالا و پایین می‌کنیم. خودرو وابستگی ارزی دارد، زیرا قطعات خودرو از چین وارد می‌شود که باید این موارد کنترل شود.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با رئیس‌جمهوری داشتیم این اراده را در دولت سیزدهم دیدم و خوش بینیم را قدمی که پلیس راهور درخصوص ضرورت ارتقا کیفیت خودروهای داخلی برداشته است دنبال کند.

سردار هادیان فر در خصوص سفرهای نوروزی هم گفت: در مجموع به نسبت سرانه جمعیت و تعداد وسیله نقیله موجود امسال وضعیت خوبی داشتیم. پیش‌بینی ما افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی سفرهای نوروزی بود، ولی به صورت میانگین شاهد افزایش ۵۱ درصدی ترددهای بین استانی در این ایام بودیم.

کاهش ۲۳ درصدی تصادفات در تعطیلات نوروز
وی افزود: با توجه به اینکه بیش از ۸۵ درصد مردم واکسینه شده بودند تمایل به سفر بیش از گذشته بود و علی‌رغم افزایش ۵۱ درصدی ترددها تصادف‌ها در تعطیلات نوروز ۲۳ درصد کاهش داشت. البته به اعتقاد بنده حتی از دست رفتن جان یک شهروند براثر تصادف هم زیاد است و نباید این حادثه تلخ رخ بدهد.

هادیانفر با تاکید بر اینکه کاهش خسارت‌های مادی و معنوی که براثر حوادث رانندگی به مردم وارد می‌شود برای ما اهمیت دارد، اظهار داشت: کاهش ۵۰ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی باید یکی از اهداف کشور در برنامه هفتم توسعه باشد.

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش ۵۱ درصدی ترددها نسبت به سال ۱۴۰۰ بوده یا قبل از شیوع بیماری کرونا؟ گفت: نسبت به سال ۹۹ تقریبا ۲۳۱ درصد افزایش تردد داشتیم، نسبت به سال گذشته، ۵۱ درصد و نسبت به سال ۹۸ بدون کرونا ۲۰ درصد افزایش سفر داشتیم. بین افزایش سفر و تصادف‌ها رابطه معناداری وجود دارد.

وی افزود: ۸۰ درصد افزایش سفرهای نوروزی مختص جاده‌های شمالی کشور بود البته به دلیل شرایط جوی ناپایدار در شمال کشور، سفر به جنوب کشور نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرد.

سردار هادیانفر با اشاره به اینکه ۳۰ درصد حوادث جاده‌ای مربوط به واژگونی خودرو بود، تصریح کرد: به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی راننده‌ها ۶۰ درصد تصادف‌ها در ۳۰ کیلومتری ورودی شهر مقصد رخ می‌دهد که این تصادفات برای ما مشکلاتی را به وجود آورد، ولی درمجموع ۱۳ روز تعطیلات نوروزی، کاهش ۲۳ درصدی تصادفات عدد مناسبی است.

کد خبر: ۱۴۴٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha