۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
شرایط بهره‌مندی متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج
بانک مرکزی اعلام کرد

شرایط بهره‌مندی متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج

شرایط و جزئیات چگونگی بهره‌مندی متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج باتوجه به ابلاغ بخشنامه یاد شده به شبکه بانکی، به منظور آگاهی و اطلاع دقیق و بیشتر هموطنان انتشار یافت.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک در بخشنامه شماره ۰۱/۳۰۳۹ مورخ ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۰، بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و جزء (۱) بند قانونی یادشده را به شبکه بانکی ابلاغ کرده است. بر این اساس بانک مرکزی مکلف است از محل صد در صد (۱۰۰ ٪) مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه و پنجاه درصد (۵۰ ٪) سپرده‌های قرض الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات موضوع این بند را با اولویت نخست از طریق بانک‌های عامل تأمین کند. بانک‌ها نیز مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. مسئولیت حسن اجرای حکم این بند به عهده بانک مرکزی و بانک‌های عامل و کلیه مدیران و کارکنان ذی ربط است. عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی صلاح است.

تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۰۱‌/۰۱‌/۱۳۹۷ بوده است، یک میلیارد و دویست میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال یک میلیارد و پانصد میلیون (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است. تمامی بانک‌ها موظفند به صورت ماهانه، تعداد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداختی و تعداد افراد در نوبت دریافت این تسهیلات را به صورت عمومی اعلام کنند.

همچنین، با توجه به مفاد ماده (۵۰) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران افراد مندرج در قانون یاد شده مشمول اخذ قرض‌الحسنه ازدواج به میزان دو برابر افراد عادی هستند.

تأکید می‌شود که ترتیبی از سوی شبکه بانکی اتخاذ شود تا حداکثر ظرف مدت یک هفته کاری از تاریخ وصول این نامه، موضوع به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ و یک نسخه از ابلاغیه مربوطه به این بانک ارسال شود. ‌

مراحل، مدارک و شرایط عمومی متقاضیان دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و شرایط و چگونگی ثبت نام

مراحل ثبت نام و اخذ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج
۱. مطالعه دقیق شرایط و دستورالعمل اخذ وام ازدواج، قبل از ثبت نام
۲. ثبت نام و تکمیل فرم مربوطه از طریق سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به آدرس ve.cbi.ir برای هر یک از زوجین بصورت جداگانه
۳. دریافت کد رهگیری ۱۰ رقمی
۴. مراجعه به سایت پس از تعیین شعبه، جهت اطلاع از شعبه عامل اعطای وام ازدواج. (مدت زمانی تعیین شعبه از سوی بانک‌ها با توجه به میزان منابع قرض الحسنه قابل اعطای بانک، مورد اقدام قرار خواهد گرفت.)
۵. مراجعه به شعبه معرفی شده ظرف حداکثر ۱۲ روز کاری، با به همراه داشتن مدارک لازم
۶. اتمام مراحل اخذ وام در شعبه مربوطه

شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات ازدواج
۱. دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
۲. به هر یک از زوجین مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج تعلق می‌گیرد.
تبصره ۱. به استناد مفاد جزء (۱) بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، به هر یک از زوجین مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد.
تبصره ۲. به متقاضیانی که سن ازدواج آن‌ها در زوج‌ها زیر ۲۵ سال و در زوجه‌ها زیر ۲۳ سال است، مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد.
تبصره ۳. کلیه شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنـها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده، قادر به ثبت نام بوده و گواهی ازدواج آن‌ها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور می‌باشد به عنوان سند ازدواج تلقی می‌شود.
تبصره ۴. اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور مورد تایید قرار گیرد معادل عقدنامه تلقی گردیده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت نام خواهند بود.
۳. دارا بودن کارت ملی (موقت یا دایم) و کد پستی محل سکونت متقاضی.
۴. با توجه به امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی، چنانچه متقاضی وام ازدواج قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد، (علی‌رغم ازدواج دوم یا بیشتر) می‌تواند از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بهره‌مند شود. (توجه: به هر یک از متقاضیان صرفا یک مرتبه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد)
۵. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آن‌ها بعد از ۰۱‌/۰۱‌/۱۳۹۷ باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می‌شود.
۶. افرادی که از سال گذشته متقاضی دریافت وام ازدواج بودند و در صف دریافت وام ازدواج قرار دارند، در صورتی که تاریخ عقد آن‌ها بعد از ۰۱‌/۰۱‌/۱۳۹۷ باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، می‌توانند در سقف‌های مصوب بودجه ۱۴۰۱ از تسهیلات فوق الذکر بهره‌مند شوند.
۷. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به افراد بالای ۵۰ سال تعلق نمی‌گیرد.

مدارک مورد نیاز
۱. اصل و کپی سند ازدواج
۲. اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه‌های زوجین
۳. اصل و کپی شناسنامه‌های ضامن
۴. اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دایم) زوجین
۵. اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دایم) ضامن
۶. کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین
۷. کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام

شرایط پرداخت
- تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها، مبلغ یکصد و بیست میلیون (۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان با دوره بازپرداخت ده ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است.
- بانک‌ها مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

روش ثبت نام
کلیه متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط فوق هستند، ابتدا باید با مراجعه به سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج سایت ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل کنند، براین اساس و در صورت موفقیت آمیِز بودن مراحل ثبت نام، یک کد رهگیری ده رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است، به شخص ثبت نام کننده داده می‌شود.
متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین نام شعبه مربوطه جهت مراجعه برای اخذ وام ازدواج، به سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج مراجعه کرده و در صورتی که شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف مدت زمانی که از طرف سایت اعلام می‌شود، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام کنند. بدیهی است در صورت عدم مــراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده، ثبت نـام آنهاکان لم یکن تلقی می‌شود.
ذکر این نکته ضروری است مدت زمان تعیین شعبه از سوی بانک‌ها با توجه به میزان منابع قرض الحسنه قابل اعطای بانک، مورد اقدام قرار خواهد گرفت.
متقاضی دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پس از تعیین شعبه ظرف حداکثر ۱۲ روز کاری، فرصت دارد با به همراه داشتن مدارک لازم به شعبه معرفی شده، مراجعه کند. همچنین در صورت عدم مراجعه به شعبه مربوطه در مدت زمان تعیین شده، اطلاعات ثبت نامی متقاضی حذف خواهد شد.
متقاضیان دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، پس از پذیرش توسط شعب بانک ها، حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز کاری باید نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز اقدام کنند و در صورت عدم تکمیل مدارک، نام متقاضی از سامانه مربوطه حذف می‌شود تا امکان بهره مندی سایر متقاضیان در صف از تسهیلات مذکور و شفافیت عملکرد بانک‌ها به عمل آید.

مدت بازپرداخت تسهیلات و کارمزد
- مدت بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۱۰ ساله و نرخ کارمزد ۴ درصد است.
- اقساط مربوطه ۱۲۰ ماهه بوده و سررسید اولین قسط و کارمزد آن، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات یاد شده است.

همچنین در پایان یادآور می‌شود بانک‌ها در سال ۱۴۰۰ نسبت به پرداخت بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان به ۹۲۴ هزارمتقاضی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اقدام کردند و از ابتدای سال جاری تا روز ۱۶ فرودین ماه حدود ۶۵ هزار فقره ثبت نام تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سامانه مربوطه انجام شده است. بر این اساس بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور خود را ملزم به اجرای قوانین در راستای تکریم مردم و جوانان دانسته و در سال جاری نیز به روال سال‌های گذشته نسبت به انجام وظایف و تکالیف خود به ویژه در خصوص پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اقدام خواهند کرد.

کد خبر: ۱۴۳٬۸۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha