۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
کمک فنر قاچاق نداریم| کاهش رقابت در بازار لوازم یدکی با طرح جدید
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی در گفتگو با «بازار»:

کمک فنر قاچاق نداریم| کاهش رقابت در بازار لوازم یدکی با طرح جدید

کاظمی سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودروی تهران، گفت: کمک فنر قطعه قابل قاچاق نیست، کوچک ترین آن دو کیلوگرم وزن دارد، نظر کلی اتحادیه این می باشد که در رقابت صنف ما قطعات بی کیفیت حذف شده است.

بازار؛ گروه خودرو: روز گذشته در بازار لوازم یدکی کمک فنر و باتری به عنوان دو قطعه پر مصرف در طرح جمع آوری لوازم یدکی قاچاق و تقلبی قرار گرفتند. طرحی که ارقام و اعداد مختلف مالی و درصدی را از وجود قطعات تقلبی و قاچاق در بازار توسط مسولان حکایت می کند. اما آنچه که وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حکایت می کنند، چند ده هزار میلیارد تومان لوازم یدکی قاچاق و بی کیفیت در سطح بازار وجود دارد.
«بازار» چندی پیش گزارشی از
امیر محمد پرهام فر مدیر کل دفتر پیشگیری ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز،در خصوص قطعات و لوازم یدکی قاچاق و بی کیفیت منتشر کرده بود. اما با اجرایی شدن عملیات روز گذشته، این رسانه در بخش نخست بررسی این طرح در بازار لوازم یدکی ابتدا به بحث واکنش اتحادیه لوازم یدکی خودرو و فروشندگان قطعات پرداخت. در بخش دوم نیز به بررسی اعداد و ارقام دقیق وجود قطعات تقلبی و قاچاق خواهیم پرداخت.
برای بررسی تاثیر این طرح در بازار لوازم یدکی با «مهدی کاظمی» سخنگو اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران به گفتگو پرداختیم.

* روز گذشته شاهد جمع آوری کمک فنرهای تقلبی در عملیات جمع آوری لوازم یدکی قاچاق و تقلبی در مرحله نخست بودیم، به نظر شما این طرح تاثیر مثبت در بازار خواهد داشت؟
به دلیل اینکه مصوبه از خانه ملت آمده است، نا چار هستیم درست یا نادرست آن را بپذیریم. آنچه که مسلم هست، برنامه ریزی های در این موضوع باید انجام شود که خسارت مالی به همکاران یا مصرف کننده وارد نشود. اگر امروز بخواهند که از یک کالا یا قطعه صحبت کنند و به دلایل غیرمعقول آن را خارج کنند، کمبود ایجاد می شود. این مساله سبب می شود به زودی مشتریان با کمبود و عدم دسترسی به لوازم یدکی مواجه شوند و به اتحادیه معترض شوند.

* پیش از اجرای این طرح آیا به اتحادیه اطلاع داده شده بود و تعامل شما با ارگان های اجرایی این موضوع چگونه بود؟
براساس آن چه که در تاریخ ۲۵ اسفند ماه سال گذشته به اتحادیه ابلاغ شد که از ۱۵ فروردین ماه سال جاری قانون اجرایی می شود. از گذشته به ما ابلاغ کرده بودند، برای شروع آن راهکار به سازمان ها و ارگان های اجرا کننده، ارائه دادیم. جوابیه هایی که طی پاسخ به نامه سایر نهادها ارسال کرده بودیم، به اتحادیه لوازم یدکی خودرو بی پاسخ ماند. زمانی که پاسخ نامه داده نمی شود، معنای پذیریش راهکار را به خود می گیرد. اگر راهکار اتحادیه لوازم یدکی را نمی پذیرفتند، پاسخی ارسال نمی کردند. نامه ها را به وزارت صمت، اتاق اصناف تهران، اتاق ایران و غیره بردند.

کمک فنر قاچاق نداریم| کاهش رقابت در بازار لوازم یدکی با طرح جدید

* اتحادیه لوازم یدکی از فروشندگان کمک فنر برای همکاری در این زمینه دعوت کرده است؟
باتوجه به اینکه تعطیلات نوروزی در پیش بود و تصمیم گیری بسیار سخت بود، در حال حاضر به دو قطعه کمک فنر که مربوط به اتحادیه ما و باتری که مربوط به اتحادیه دیگری است، قانون را اجرا کردند. اتحادیه لوازم یدکی از فروشندگان کمک فنر در تاریخ ۱۴ و ۱۵ فروردین ماه دعوت کرد، هماهنگی و مشورت انجام دادیم که قانون را اجرا کنیم.

نظرشان به اتفاق این بود که کمک فنر خودروهای ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته وجود دارد که شاید در ماه یک عدد فروش داشته باشیم، این قطعه وارد شده و اسناد آن نیز موجود است. شاید نیز به دلیل مدت زمان طولانی در انبار دپو شدن این لوازم یدکی، اسناد آن نیز از بین رفته باشد، چگونه می خواهند این قطعه را قاچاق معرفی کنند؟ مبنا را بر این گذاشتیم که آنچه در انبار و فروشگاه ها موجود است، آمار گرفته و به سازمان برای آن ها بارکد و شناسه کالای جدید فروخته شود.

کمک فنر قطعه قابل قاچاق نیست، کوچک ترین آن ۲ کیلوگرم وزن دارد، قاچاق چی با ابعاد و وزن کمک فنر اقدام به قاچاق آن نمی کند

* در زمان اجرای طرح جمع آوری لوازم یدکی قاچاق و تقلبی، مسولین با اتحادیه هماهنگی داشته اند؟ آیا کمک فنر قاچاق در سطح بازار موجود هست؟
نظر اتحادیه و کمک فنر فروشان را به سازمان طی نامه ارائه دادیم، قرار بود سازمان براساس درخواست اتحادیه با حضور اعضای ستاد اجرایی از فروشندگان کمک فنر بازدید کنند. متاسفانه از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱ ظهر از دوستان مدعو نیامدند. ناچار شدیم که با نماینده آن ها صحبت و خروجی جلسه و نظرات را به مسئولین گزارش دهیم. کمک فنر قطعه قابل قاچاق نیست، کوچک ترین آن ۲ کیلوگرم وزن دارد، قاچاقچی با ابعاد و وزن کمک فنر اقدام به قاچاق آن نمی کند.

نظر کلی اتحادیه این هست که صنف رقابتی داریم، در رقابت صنف ما گران فروشی حذف، بی کیفیت فروشی و قطعات تقلبی حذف شده است

* به عنوان سخنگو اتحادیه لوازم یدکی خودرو استان تهران، نظر شما در خصوص اجرای این طرح در بازار لوازم یدکی چیست؟
نظرها مختلف است و به دلیل مصوبه مجلس شورای اسلامی و قانونی شدن این موضوع، اجرای آن الزامی است. اگر در آینده برآیند این قانون منفی باشد، شاید نمایندگان مجلس شورای اسلامی تجدید نظر کنند. نظر کلی اتحادیه این است که صنف رقابتی داریم، در رقابت صنف ما گران فروشی حذف، بی کیفیت فروشی و قطعات تقلبی حذف شده است. فروشندگان تلاش دارند قطعه با کیفیت و ارزان به مشتری تحویل دهند. این رقابت اگر باقی می ماند، از این طرح بهتر بود. به هر حال صنف ما این آمادگی را دارد که با وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همکاری داشته باشد.

کد خبر: ۱۴۳٬۷۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha