۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۷
پیش بینی افزایش سریع قیمت انرژی و مواد غذایی در آمریکا

پیش بینی افزایش سریع قیمت انرژی و مواد غذایی در آمریکا

هزینه‌های فزاینده در آمریکا باعث شده است قیمت همه چیز از غذا و کرایه گرفته تا بنزین و خودروهای دست دوم به شدت افزایش یابد.

به گزارش بازار، پایگاه اینترنتی نشنال اینترست نوشت: تورم بالا زندگی اکثر خانواده‌های آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هزینه‌های فزاینده باعث شده است قیمت همه چیز از غذا و کرایه گرفته تا بنزین و خودروهای دست دوم به شدت افزایش یابد. اندرو هاسبی و آنا ونگ، اقتصاددانان بلومبرگ، تخمین می‌زنند که در سال جاری چنین نیازهایی برای یک خانواده معمولی آمریکایی ۵۲۰۰ دلار اضافی هزینه خواهد داشت. این افزایش قیمت‌ها به ۴۳۳ دلار هزینه اضافی ماهانه منجر می‌شود.

این دو اقتصاددان می‌گویند کاهش سریع پس‌اندازها، ضرورت پیوستن به نیروی کار را برای کسانی که قبلا کار نمی‌کردند، افزایش می‌دهد و در نتیجه افزایش نیروی کار احتمالاً رشد دستمزد کاهش می‌یابد.

این تحلیل بلومبرگ از یافته‌های موسسه تحقیقاتی مودی در اوایل این ماه حمایت می‌کند. نتایج این تحقیقات نشان داد که این تورم همچنان رو به افزایش –که در حال حاضر نسبت به سال قبل تقریبا ۸ درصد است- برای خانواده‌های معمولی آمریکایی ۲۹۶ دلار اضافی در ماه هزینه ایجاد می‌کند. مسئله نگران کننده‌تر این حقیقت است که این شرکت تحقیقاتی در این گزارش اعلام کرده است که "اوضاع به جای این که بهتر شود، بدتر می‌شود.

محققان مودی نوشتند "تورم آمریکا به بالاترین سطح در چهار دهه گذشته رسیده است. بخش زیادی از این تورم از محدودیت‌های تامین ناشی از شیوع بیماری همه گیر کرونا نشات می‌گیرد. البته حمله روسیه به اوکراین محدودیت‌های بیشتری را برای تامین ایجاد می‌کند که باعث می‌شود تورم بیشتر از آن چیزی که قبل از شروع این حمله تصور می‌شد، افزایش یابد.

در هفته‌های اخیر، بیشتر بحث‌های تورم حول محور افزایش سریع قیمت انرژی و مواد غذایی بوده است.

پل اشورث، اقتصاددان ارشد آمریکای شمالی در کپیتال اکونومیکس، به سی‌بی‌اس نیوز گفت: قیمت‌هایی که مردم بیشتر به آن توجه می‌کنند اغلب انرژی و غذا است. شما هر هفته خرید می‌کنید و هر هفته به خواربارفروشی می‌روید و هنوز هم فشارهای تورمی وجود دارد.

پس از حمله روسیه به اوکراین میانگین قیمت گاز به بیش از چهار دلار در هر گالن افزایش یافت و در برخی از شهرهای ایالت کالیفرنیای آمریکا افزایش شش دلاری در هر گالن به چشم می‌خورد.

درباره افزایش قیمت مواد غذایی، آمریکایی‌ها این هفته خبرهای بدتری را دریافت کردند. در این هفته وزارت کشاورزی آمریکا به روزرسانی چشم انداز قیمت مواد غذایی را برای سال ۲۰۲۲ منتشر کرد که نشان می‌دهد بر اساس پیش بینی‌ها قیمت تمام مواد غذایی بین ۴.۵ تا ۵.۵ درصد افزایش یابد.

طبق گزارش این وزارتخانه، قیمت مواد غذایی در سال گذشته ۷.۹ درصد افزایش یافته بود که "بزرگترین رشد ۱۲ ماهه از ژوئیه سال ۱۹۸۱" است. انتظار می‌رود قیمت غذاهایی که در منوی رستوران‌های آمریکا ارائه می‌شود، که در حال حاضر نسبت به سال گذشته ۷ درصد افزایش داشته است، بین ۵.۵ تا ۶.۵ درصد افزایش یابد.

کد خبر: ۱۴۳٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha