۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
مدیریت یکپارچه جهانی، کلید ثبات در بازار رمز ارزها است
بازار رمز ارزها نیازمند قانونگذاری است؛

مدیریت یکپارچه جهانی، کلید ثبات در بازار رمز ارزها است

بازار رمز ارزها در ماه های اخیر با سرعت زیادی رشد کرده است. اما هنوز مساله قانون گذاری در این بازار لاینحل باقی مانده است.

بازار؛ گروه بین الملل: بازار رمز ارزها طی سالهای اخیر با سرعت زیادی رشد کرده است. طبق گزارش منتشر شده توسط مجمع جهانی اقتصاد ارزش سرمایه موجود در بازار ارزهای دیجیتال بالغ بر ۱.۷ هزار میلیارد دلار است و ارزش تجارت روزانه در این بازار به بیش از ۹۰ میلیارد دلار می رسد.

اما با وجود حجم بالای گردش مالی در این بازار هنوز قانون مدونی برای این بازار وجود ندارد و تلاشهای دولتهای جهان برای قانون گذاری و نظارت بر بازار تا کنون نتیجه ای نداشت. یک نگرانی این است که قانون گذاری در بازار باعث سقوط بازار رمز ارزها شود.

مجمع جهانی اقتصاد در این مورد نوشت: «ضرورت قانون گذاری در بازار رمز ارزها ضرورتی اجتناب ناپذیر است. باید بازار مدیریت شود و نظارت بر بخش های مختلف آن افزایش یابد. باید افراد و شرکتهایی که در این بازار سرمایه گذاری می کنند، شناسایی شوند و برخورد دولتها و ارگان های مالیاتی با آنها مانند برخورد با دیگر فعالان بازارهای مالی باشد. این ضرورت زمانی بیشتر حس می شوند که بزرگی بازار رمز ارزها را درک کنیم. بازاری با این قدرت و وسعت می تواند پتانسیل بالایی برای رشد داشته باشد ولی مدیریت نادرست بازار هم می تواند نتایج مخرب اقتصادی به همراه بیاورد و ساختار کلان اقتصادی را از بین ببرد.»

در ادامه این گزارش با اشاره به این نکته قانون مدونی در سطح بین المللی برای مدیریت بازار رمز ارزها وجود ندارد آمده است: «افزایش ارزش بازار رمز ارزها و سرعت بالای رشد در این بازار در ماه های اخیر به مساله ای نگران کننده تبدیل شده است. بانکهای مرکزی نگران از دست رفتن ارزش پول کشور و تشدید بحران هستند و کشورهایی مانند چین راه حل را در مقابله با این بازار می بینند. اهداف زیادی برای قانون گذاری در بازار رمز ارزها مطرح می شود از جمله اینکه از بازار می توان برای فعالیتهای غیر قانونی و انتقال پول به کشورهایی که تحت فشار مالی ناشی از تحریم هستند، استفاده کرد. اما هیچ گاه در مورد سرمایه هایی که در نتیجه سقوط این بازار نابود می شوند صحبت نمی شود.»

از نظر مجمع جهانی اقتصاد حلقه مفقوده در سیاستهای وضع شده و نگرانی های اعلام شده توسط دولتمردان، مساله حمایت از مصرف کنندگان است. باید سازوکاری برای حمایت از سرمایه گذاران در این بازارها ایجاد شود. سازوکارهایی که ضمن حمایت از فعالیتهای خلاقانه و نواوری در صنعت بستر را برای رشد بیشتر ارزش اقتصادی فراهم کند و کشورها را به سمت توسعه یافتگی بیشتر هدایت کند.

در سالهای اخیر کشورهای مختلف تلاش کردند تا نظارت را بر بازار افزایش دهند. به عنوان مثال در هند قانون نظارت بر بازار رمز ارزها تصویب شد و تمامی فعالیتهای انجام شده در بازار رمز ارزها ثبت و به ارگان های دولتی اعلام می شود.

چین برای مقابله با این بازار قانون منع فعالیت در بازار را وضع کرد و امارات خبر از ایجاد بدنه تازه ای در دولت برای مدیریت بازار رمز ارزها داد. در امریکا تلاش های کنگره و دولت برای قانون گذاری تا کنون به نتیجه ای نرسیده است زیرا لابی های حامی بازار رمز ارز غیر قانونمند قدرت بیشتری دارد و در اروپا هم اولین قانون برای نظارت بر بازار تصویب شد.

این تفاوت در رویکردها و نحوه برخورد با بازار رمز ارزها و تحولات این بازار به خودی خود مشکل آفرین است. بازاری یکسان با سازو کار مشابه در تمامی کشورهای دنیا نیاز به ساختار قانونی و نظارتی یکسان در سطح بین المللی دارد. ساختاری که می تواند باعث افزایش اعتماد به بازار و رشد آن شود ولی هنوز تا رسیدن به توافق در سطح جهان در مورد نحوه برخورد با این بازار تازه فاصله زیادی وجود دارد.

کد خبر: ۱۴۳٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha