۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
افزایش ۱۰ درصدی ایفای تعهدهای نفتی در بودجه ۱۴۰۰
وزیر نفت عنوان کرد

افزایش ۱۰ درصدی ایفای تعهدهای نفتی در بودجه ۱۴۰۰

وزیر نفت با تأکید بر اینکه وزارت نفت سال گذشته ۱۰ درصد بالاتر از تعهدات خود را در بودجه محقق کرده است، گفت: از همین رو دولت کسری بودجه‌ای از محل درآمدهای نفتی در سال ۱۴۰۰ نداشته است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، با روی کار آمدن دولت سیزدهم توسعه صنعت نفت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت، این در حالی بود که تغییری در شرایط تحریمی ایران به‌وجود نیامده بود، ‌ با این حال آن‌گونه که رئیس دولت سیزدهم نیز بر آن تأکید کرده است، صادرات نفت بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت.

افزایش صادرات نفت، افزایش درآمدهای نفتی را به‌دنبال داشت و آن‌گونه که وزیر نفت اعلام کرده سبب شد وزارت نفت بیش از تعهدهای خود در بودجه پارسال، منابع مالی به دولت تزریق کند.

آن‌گونه که جواد اوجی اعلام کرده است وزارت نفت حدود ۱۰ درصد بیشتر از تعهدی که در تبصره یک و تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۴۰۰ داشته، ایفای تعهد کرده و از همین رو دولت کسری بودجه‌ای از محل درآمدهای نفتی نداشته است.

افزون بر آن نیز ۱۲.۵ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به سامانه نیما عرضه شده که در چرخاندن چرخ اقتصاد واحدهای تولیدی نقشی بسزا داشته است.

بخش نخست گفت‌وگو وزیر نفت در ادامه می‌آید.

نفت یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در تأمین بودجه سالانه کشور است، پارسال با وجود ادامه تحریم‌ها اما تولید و صادرات نفت ایران افزایش یافت، آیا وزارت نفت توانست در سال ۱۴۰۰ تعهدهای خود را در بودجه محقق کند؟
بر اساس قانون بودجه سالانه، تکالیف وزارت نفت در تبصره یک و تبصره ۱۴ دیده شده است. تبصره یک قانون بودجه مربوط به منابع حاصل از فروش و صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز است. از درآمدهای نفتی، سهم وزارت نفت ۱۴.۵ درصد و سهم صندوق توسعه ملی نیز ۲۰ درصد برآورد می‌شود. سهم دولت نیز از درآمدهای نفتی ۶۵.۵ درصد است.

افزایش صادرات و دریافت پول آن سبب شد وزارت نفت نه‌تنها تعهد ۱۹۹ هزار میلیارد تومانی دولت را محقق کند، بلکه حدود ۱۰ درصد بالاتر از درآمدهای نفتی در سال ۱۴۰۰ به دولت تحویل شد.

طبق تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰، صادرات نفت ایران روزانه یک میلیون بشکه در نظر گرفته شده بود. درآمد حاصل از صادرات گاز نیز در بودجه پارسال ۲ میلیارد و ۷۵۵میلیون دلار بوده است. درمجموع ایران از محل صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز باید درآمدی ۱۷میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلاری کسب می‌کرد که با توجه به سهم ۶۵.۵ درصدی دولت از درآمدهای نفتی، این رقم معادل ۱۱ میلیارد و ۳۶۸ میلیون دلار بوده است.

سهم ریالی درآمد نفت در بودجه ۱۴۰۰ چقدر بود؟
سهم دولت از درآمدهای نفتی به ریال در بودجه پارسال با احتساب قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی دلار، حدود ۱۹۹ هزار میلیارد تومان (۱۹۹ همت) در نظر گرفته شده بود.

با توجه به رشد صادرات نفت در دولت سیزدهم، وزارت نفت چقدر بابت درآمدهای نفتی به دولت پرداخت کرد؟
فراتر از انتظار بود و اگر روال دولت قبل ادامه می‌یافت که بی‌شک کسری بودجه داشتیم. عملکرد وزارت نفت و افزایش صادرات و دریافت پول آن سبب شد وزارت نفت نه‌تنها تعهد ۱۹۹ هزار میلیارد تومانی دولت را محقق کند، بلکه حدود ۱۰ درصد بالاتر از درآمدهای نفتی در سال ۱۴۰۰ به دولت تحویل شد و بالاتر از تعهد خود در تبصره یک بودجه عمل کرد.

برخی مسئولان و حامیان دولت قبل، صحت افزایش صادرات نفت را زیر سؤال می‌برند. چه پاسخی به آنها دارید؟
ما مقاصد و بازارها و شیوه‌های فروش نفت در دولت سیزدهم را که هرگز فاش نخواهیم کرد، اما نتیجه رویکرد وزارت نفت در دوره جدید را باید در بودجه دید. این افراد را به آمار وزیر اقتصاد ارجاع می‌دهم که همین چند روز پیش با اعلام واریز بیش از ۱۹۰ هزار میلیارد تومان درآمدهای صادرات نفت خام و میعانات به خزانه در سال ۱۴۰۰ و مقایسه آن با رقم ۱۷ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۹، آن را نشانه‌ای از این دانست که در شرایط سخت تحریم هم می‌توان از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی و همت مدیریت جهادی برای جهش صادرات استفاده کرد.

صادرات فرآورده‌های نفتی به تبصره ۱۴ بودجه ۱۴۰۰ برمی‌گردد که شامل تمامی منابع حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی در داخل و صادرات می‌شود. در این بخش نیز اگرچه تعهد وزارت نفت ۳۱۳ هزار میلیارد تومان بود، اما ۱۰ درصد بالاتر انجام شد.

در زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی نیز گفتید که عملکرد موفقی داشتید. آمار و ارقام در این باره را بیان می‌کنید؟
این منابع شامل فروش داخلی و صادرات بنزین، نفت‌گاز، گاز مایع (ال‌پی‌جی)، نفت سفید، سوخت جت، خوراک و میعانات پتروشیمی‌هاست، بنابراین تکالیف وزارت نفت در بودجه ۱۴۰۰ در تبصره یک و ۱۴ به‌طور کامل و بیش از آن عمل شده است و دولت درباره تأمین منابع مالی از سوی وزارت نفت هیچ کسری بودجه‌ای نداشته است.

تبصره یک بودجه مربوط به بخشی از هزینه‌های دولت و تبصره ۱۴ مربوط به هدفمندی یارانه‌ها، معیشت و دیگر موارد است که وزارت نفت به این تکالیف عمل کرد.

صادرات محصولات پتروشیمی به‌عنوان یکی از راهکارهای دور زدن تحریم‌ها به‌شمار می‌رود. عملکرد صادرات محصولات پتروشیمی در سال گذشته میلادی برای ایفای تعهدها به سامانه نیما چگونه بوده است؟
صادرات محصولات پتروشیمی و ارز حاصل از آن به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای تأمین ارز مورد نیاز بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی کشور به‌شمار می‌رود که در سامانه نیما عرضه می‌شود.

در سال گذشته درمجموع ۱۲.۵ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در سامانه نیما عرضه شد که کمک زیادی به صنایع و بخش‌های مختلف کشور برای تأمین ارز کرد.

بنابراین وزارت نفت افزون بر آنکه بیش از تعهدهای بودجه‌ای خود در سال ۱۴۰۰ ایفا کرده، همچنین ۱۲.۵ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما تزریق کرده است.

آماری از صادرات فرآورده‌های نفتی دارید؟
درباره صادرات فرآورده‌های نفتی نیز تأمین امنیت انرژی کشور در اولویت است و ذخیره‌سازی‌ها در شرایط مطلوب قرار دارد.

کد خبر: ۱۴۳٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha