۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
کاهش نگرانی عرضه نفت در پی آتش‌بس در یمن

کاهش نگرانی عرضه نفت در پی آتش‌بس در یمن

قیمت نفت در معاملات امروز دوشنبه در حالی کاهش یافت که سرمایه‌گذاران چشم انتظار آزادسازی منابع از ذخایر استراتژیک کشورهای مصرف‌کننده بودند.

به گزارش بازار، معاملات آتی نفت برنت در آخرین روز معاملاتی هفته با ۷۹ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش به ۱۰۳ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۹۸ دلار و ۴۵ سنت در هر بشکه رسید که ۸۲ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این در حالی است که در آغاز معاملات امروز، هر دو قرارداد یک دلار کاهش یافتند.

سازمان ملل برای نخستین بار در درگیری‌های هفت ساله، آتش‌بس دو ماهه بین ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و گروه حوثی را میانجی‌گری کرده است. تأسیسات نفتی عربستان سعودی در جریان درگیری‌ها مورد حمله حوثی‌ها قرار گرفته‌اند که بر اختلال در عرضه از سوی روسیه افزوده است.

به گفته فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز، این یک تهدید برای عرضه بود و آتش‌بس این تهدید را برای عرضه کاهش می‌دهد.

منابع صنعتی گفتند که تولید نفت و میعانات گازی در صادرکننده شماره دو جهان به ۱۱.۰۱ میلیون بشکه در روز در ماه مارس کاهش یافت که از میانگین تولید ۱۱.۰۸ میلیون بشکه در روز در فوریه بود. پس از حمله روسیه به اوکراین، پالایش و صادرات نفت روسیه تحت تأثیر تحریم‌های غرب و بیزاری خریداران قرار گرفته است. برآوردها از کاهش عرضه نفت روسیه از یک میلیون تا ۳ میلیون بشکه در روز متغیر است.

پس از آنکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا (SPR) به مدت شش ماه از ماه می، تا یک میلیون بشکه در روز نفت فروخته خواهد شد، قیمت نفت حدود ۱۳ درصد کاهش یافت. بایدن گفت این انتشار که سومین مورد در شش ماه گذشته است، به عنوان پلی عمل خواهد کرد تا زمانی که تولیدکنندگان داخلی بتوانند تولید را افزایش دهند و عرضه را با تقاضا به تعادل برسانند.

وزارت انرژی ایالات متحده به طور رسمی فروش نفت از ذخایر اضطراری را تشریح کرد؛ در حالی که اعضای آژانس بین المللی انرژی نیز موافقت کردند که نفت بیشتری را در روز جمعه آزاد کنند.

تینا تنگ، تحلیلگر بازار در CMC Markets APAC & Canada در یادداشتی گفت: تلاش‌های مشترک ایالات متحده و متحدانش می تواند به طور موقت کمبود عرضه را در سال ۲۰۲۲ متعادل کند، اما ممکن است راه حل بلندمدتی نباشد.

همچنین، تولیدکنندگان نفت ایالات متحده ممکن است تمایلی به افزایش تولید برای حفظ سود بالا نداشته باشند.

علی‌رغم درخواست‌های بایدن از شرکت‌های انرژی ایالات متحده برای افزایش تولید، رشد تعداد دکل‌های حفاری همچنان کند است؛ زیرا حفاری‌ها به بازگرداندن پول نقد به سهامداران از قیمت‌های بالای نفت خام به جای افزایش تولید ادامه می‌دهند.

نگرانی‌های تقاضا در چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، همچنان ادامه دارد؛ زیرا پرجمعیت‌ترین شهر آن، شانگهای قرنطینه COVID-۱۹ را تمدید کرده است.

وزارت حمل و نقل چین انتظار دارد به دلیل شعله‌ور شدن موارد COVID-۱۹ در این کشور، ترافیک جاده ای ۲۰ درصد کاهش یابد و در تعطیلات سه روزه کینگ مینگ ۵۵ درصد در پروازها کاهش یابد. این موضوع بر تقاضای نفت چین تأثیرگذار است.

کد خبر: ۱۴۳٬۴۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha