۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸
کشور باید از اقتصاد تک محصولی خارج شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

کشور باید از اقتصاد تک محصولی خارج شود

اگر خواهان افزایش میزان درآمد سرانه و درآمدهای ارزی هستیم باید ارز برای تامین نیازهای کشور داشته و از اقتصاد تک محصولی خارج شویم.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سال گذشته مجلس دو قانون راهبردی را تصویب کرد گفت: یکی از این قوانین قانون جهش تولید دانش بنیان و دیگری قانون سهولت در اخذ برخی مجوزهای کسب و کار بود که این قوانین در راستای تذکرات مقام معظم رهبری تصویب شدند. قانون اول براساس حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است تا خلاء‌های موجود بین ایران و سایر کشورها جبران شود.

جعفر قادری افزود: در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مقرر شده اگر این شرکت‌ها محصول فن‌آورانه تولید کنند بتوانند این محصولات را در قراردادهای مناقصه‌دار به فروش برسانند. تسهیلاتی که برای استقرار این شرکت‌ها در پارک‌های علم و فن‌آوری در نظر گرفته شده در قانون حمایت از تولید و جهش دانش بنیان مقرر شده است.

به گفته نماینده مردم فارس؛ قانون تسهیل برخی مجوزهای کسب و کار هم قانون بسیار مهمی است. البته در طرح دیگر هم در کمیسیون جهش تولید و کمیسیون برنامه و بودجه داریم که در حال گذراندن مراحل پایانی است. یکی از این طرح‌ها، تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها مبتنی بر شعار امسال است.

قادری گفت: طرح دیگر، اساس‌نامه سند کمیسیون ملی است. باید از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان کوچک و متوسط استفاده کنیم. اگر هدف توسعه اقتصاد کشور است، چاره‌ای جز تولید وجود ندارد و اگر خواهان افزایش میزان درآمد سرانه و درآمدهای ارزی هستیم باید ارز برای تامین نیازهای کشور داشته و از اقتصاد تک محصولی خارج شویم زیرا راهی به جز تولید نداریم. تولیدات دانش بنیان می‌تواند از نظر کیفیت و قیمت در بازارهای داخلی و خارجی قابلیت رقابت با تولیدات خارجی را داشته باشند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه اظهار کرد: اگر سرمایه‌گذاری بر اساس خرید دانش فنی از کشورهای پیشرفته باشد می‌تواند وابستگی بیش از اندازه و روز افزون برای کشور ایجاد کند. اما اگر به سمت تولید دانش بنیان حرکت شود، می‌توان این فاصله را کمتر و متناسب با پیشرفت‌های علمی که در دنیا انجام می‌گیرد ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند این شکاف را پر کنند. خوشبختانه با حضور شرکت‌های دانش بنیان در بسیاری از حوزه‌ها مثل نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و هوافضا پیشرفت‌های بسیار خوبی به دست می‌آید.

این نماینده مجلس گفت: در بخش‌هایی مثل پتروشیمی و معادن عقب افتادگی‌های جدی وجود دارد. شرکت‌های دانش بنیان در بخش صنایع غذایی و کشاورزی ورود موثری نداشته‌اند. اگر فارغ التحصیلان اقدام به تاسیس شرکت‌های دانش بنیان کنند می‌توان در بخش تولید محصولات کشاورزی امنیت غذایی ایجاد کرد. در مورد تجهیزات پزشکی ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که اگر به این عرصه نیز وارد شویم از حداقل‌های ارزی و وابستگی‌هایی که برای تامین تجهیزات داریم کاسته می‌شود.

کد خبر: ۱۴۳٬۲۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha